Vogelgebieden Tarifa [Spanje]

Gestart door Yeronimo, september 22, 2014, 23:57:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Vanaf donderdag ga ik een vogeltrip maken in Spanje en van zaterdag 28 september tot maandag 30 september zit ik in Tarifa. Nu ben ikzelf helemaal niet bekend in het gebied en kan ik nog wat opzoekwerk doen. Maar het is natuurlijk nog beter het te vragen aan mensen die wellicht daar al eens geweest zijn of kennis hebben van de gebieden eromheen.

Kortom ik zoek graag goede gebieden om te vertoeven en te genieten van de vogels, maar ook andere dieren (berberapen, zeezoogdieren) zijn welkom en geniet ik net zo erg van. Tarifa is ook een hotspot voor de vogeltrek, maar wellicht weten jullie de beste plek om de vogeltrek op te wachten bijvoorbeeld? Of een heel goede plek voor zeevogels.

Ik hoor het graag! Alvast bedankt  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JohanvantBosch

Ik zou zeker een of meer tripjes de zee op maken om zeezoogdieren (en wat zeevogels) te zien. Regulier zijn Grienden, Tuimelaars en Gestreepte dolfijnen, met ook een redelijke kans op Potvis. Daarnaast worden er volgens mij af en toe Gewone vinvissen of Gewone dolfijnen gezien.
In sommige periodes heb je hier goed kans om Orca's te zien. Ik weet niet of dat op dit moment ook zo is. Check bv de site van firmm (een van de diverse maatschappijen). http://www.firmm.org/en/ Ik zie op die site dat vorige week in ieder geval nog wel Orca's zijn gezien. Ze doen korte tripjes van 2.5 uur of zo voor een paar tientjes.
Tijdens mijn trips in de zomer heb ik ook Kuhls/Scopoli's pijlen en vale pijlen gezien.
Vogeltrekplekken kan ik je niet zoveel over vertellen...

Jorrit Vlot

Hoi Jeroen,

Tarifa en omgeving is fantastisch voor vogels!
Om te beginnen is La Janda, een gebied met rijstvelden ten NW van Tarifa heel goed voor vogels. Hier zitten veel kiekendieven, grijze wouwen, stelten, en andere trekvogels. Ook Playa de los Lances, het strand net ten westen van Tarifa is erg gaaf, en één van de beste plekken in Europa om Bengaalse Stern te vinden. Verder hebben wij veel vogels gekeken tussen Barabate en Zahara, en op goeie trekdagen zitten daar overal de bosjes vol (en daar lopen geherintroduceerde Heremietibissen). De bergen ten noorden van Tarifa zijn ook de moeite waard, met veel gieren (hangen vaak paar Ruppels Gieren rond), en andere rovers zoals Havikarend.
Wij hebben ook paar dagen op telpost gestaan, en Cazalla was bij ons het meest productief. Dit ligt net net NO van het dorp Tarifa.
Zeerukken hebben we vanaf verschillende plekken gedaan, maar vanaf Barbate hadden wij het meeste succes. Daar zit je hoog op een klif bij de vuurtoren, met goed overzicht. Ook regelmatig dolfijnen en vliegende vissen gezien.
Gibraltar is de plek voor Berberaap, maar vond Gibraltar ontzettend tegenvallen. Qua natuur/vogels veel minder leuk dan Tarifa. (en Berberapen zijn in Marokko veel leuker om te zien ;) )

Even snel tussen het werk door getypt, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel! Veel plezier alvast in ieder geval!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Yeronimo op september 22, 2014, 23:57:09 PM
van zaterdag 28 september tot maandag 30 september zit ik in Tarifa.

Ik zou het ticket nog eens goed checken Jeroen!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Merel

Zijn er ook (gedetailleerde) kaarten beschikbaar van de directe omgeving van Tarifa of van de Spaanse nationale parken?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Yeronimo

Citaat van: JohanvantBosch op september 23, 2014, 08:51:20 AM
Ik zou zeker een of meer tripjes de zee op maken om zeezoogdieren (en wat zeevogels) te zien. Regulier zijn Grienden, Tuimelaars en Gestreepte dolfijnen, met ook een redelijke kans op Potvis. Daarnaast worden er volgens mij af en toe Gewone vinvissen of Gewone dolfijnen gezien.
In sommige periodes heb je hier goed kans om Orca's te zien. Ik weet niet of dat op dit moment ook zo is. Check bv de site van firmm (een van de diverse maatschappijen). http://www.firmm.org/en/ Ik zie op die site dat vorige week in ieder geval nog wel Orca's zijn gezien. Ze doen korte tripjes van 2.5 uur of zo voor een paar tientjes.
Tijdens mijn trips in de zomer heb ik ook Kuhls/Scopoli's pijlen en vale pijlen gezien.
Vogeltrekplekken kan ik je niet zoveel over vertellen...

Heb zeker een trip op zee in gedachte. Ik zie dat Turmares twee uur durende excursies geeft om 12:00 uur en 17:00 uur vanaf Tarifa (http://www.turmares.com/excursions). Met de voorspelling in het achterhoofd voor de komende tijd lijkt zondag 28 september 12:00 uur mijn het meest geschikt (windstil). Denk dat ik deze ga boeken  :blink:

Citaat van: Jorrit Vlot op september 23, 2014, 08:58:20 AM
Hoi Jeroen,

Tarifa en omgeving is fantastisch voor vogels!
Om te beginnen is La Janda, een gebied met rijstvelden ten NW van Tarifa heel goed voor vogels. Hier zitten veel kiekendieven, grijze wouwen, stelten, en andere trekvogels. Ook Playa de los Lances, het strand net ten westen van Tarifa is erg gaaf, en één van de beste plekken in Europa om Bengaalse Stern te vinden. Verder hebben wij veel vogels gekeken tussen Barabate en Zahara, en op goeie trekdagen zitten daar overal de bosjes vol (en daar lopen geherintroduceerde Heremietibissen). De bergen ten noorden van Tarifa zijn ook de moeite waard, met veel gieren (hangen vaak paar Ruppels Gieren rond), en andere rovers zoals Havikarend.
Wij hebben ook paar dagen op telpost gestaan, en Cazalla was bij ons het meest productief. Dit ligt net net NO van het dorp Tarifa.
Zeerukken hebben we vanaf verschillende plekken gedaan, maar vanaf Barbate hadden wij het meeste succes. Daar zit je hoog op een klif bij de vuurtoren, met goed overzicht. Ook regelmatig dolfijnen en vliegende vissen gezien.
Gibraltar is de plek voor Berberaap, maar vond Gibraltar ontzettend tegenvallen. Qua natuur/vogels veel minder leuk dan Tarifa. (en Berberapen zijn in Marokko veel leuker om te zien ;) )

Even snel tussen het werk door getypt, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel! Veel plezier alvast in ieder geval!

Ha Jorrit! Super bedankt voor deze gegevens!
La Janda is een erg groot gebied zo te zien. Lastig daar wat goeds in te plannen. Maar zeker goed dat in het achterhoofd te houden!
Playa de los Lances zag ikzelf ook op de kaart staan en dat zag er al erg interessant uit. Nu je zegt dat die Bengaalse Stern daar ook mogelijk aan te treffen is zal ik die zeker inbouwen in de trip.
Zahara de los Atunes is volgens mij de plek waar ik de vuurtoren zie staan (ten zuidoosten van het langgerekte 'dorp'). Lijkt mij inderdaad ook de beste plaats voor zeevogels. Mocht de zeetrip tegenvallen en ik nog meer aan zee willen zien dan bouwen ik deze ook in.
De trektelpost Cazalla kon ik niet zo snel vinden (de exacte locatie althans). Ik vond wel deze waarneming van je: http://observado.org/waarneming/view/45145137. Is dit ook de exacte locatie?
Goed dat je ook zegt dat Gibraltar tegen viel. Dan hoef ik daar ook niet naartoe  ;D Heb ook best wel gelimiteerd tijd (vrijdag naar La Palma, maandag naar Bonanza).

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2014, 12:40:42 PM
Citaat van: Yeronimo op september 22, 2014, 23:57:09 PM
van zaterdag 28 september tot maandag 30 september zit ik in Tarifa.

Ik zou het ticket nog eens goed checken Jeroen!  ;)

Oeps  B) Scherp Bart, bedoel inderdaad van zaterdag 27 september tot maandag 29 september  :P
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jorrit Vlot

Even opgezocht, en deze waarneming is de exacte locatie van Cazalla. http://observado.org/waarneming/view/45131307 

Daar ook mijn denk ik mijn mooiste vogeldag ooit meegemaakt met minstens 65.000 Zwarte Wouwen en 13.000 Ooievaars op één dag...

Yeronimo

Citaat van: Jorrit Vlot op september 23, 2014, 22:53:58 PM
Even opgezocht, en deze waarneming is de exacte locatie van Cazalla. http://observado.org/waarneming/view/45131307 

Daar ook mijn denk ik mijn mooiste vogeldag ooit meegemaakt met minstens 65.000 Zwarte Wouwen en 13.000 Ooievaars op één dag...

Helaas zitten wij niet in die tijd, maar ik denk dat het toch nog prima vertoeven daar is met wat slangenarenden, dwergarenden en zwarte ooievaars. Super bedankt Jorrit! Weet je wellicht wat over wat de beste omstandigheden daar zijn voor de roofvogeltrek (stuwing)? Ik zie namelijk zaterdag een harde oostenwind terwijl het zondag windstil is. Beiden dagen warm, 30 graden. In Nederland zou je zo voor die harde oostenwind kiezen, maar hier werkt het misschien anders?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Wouter van Pelt

Windrichting is inderdaad erg belangrijk, omdat het bepaalt vanuit welke kant van het iberisch schiereiland de vogels arriveren bij de straat van Gibraltar. Bij oostenwind komen de meeste rovers aan vanuit het westen en kun je dus het beste tellen vanuit Bolonia of Tarifa. Bij westenwind komen ze vanuit het oosten aan, en zul je je richting Gibraltar / Algeciras moeten verplaatsen. Als je dit niet doorhebt kun je op een fantastische trekdag naar een lege lucht zitten te staren.


Bij te harde wind wagen veel vogels de oversteek overigens niet. Vaak hangen ze dan wel rond in de heuvels, beetje termieken, kijken of ze het aandurven. Maar weet niet wat de limiet is.


Ik kan de verhalen van Jorrit beamen. Eindeloze stromen roofvogels en groepen van duizenden ooievaars zijn super indrukwekkend. Je bent inderdaad wat later in het seizoen, dus andere soorten, maar sowieso gaaf.


PS dit is nog een aardige website

gcusters

#9
hier nog een overzicht van uitkijkpunten:

Geert

ps hoe kan ik zo'n lange link vervangen door 1 woord zoals in het vorige bericht?

Vincent Hart

Selecteer de tekst waar je de link achter wilt hangen (bij Wouter 'dit'). Klik op het icoontje en plak in het pop up-schermpje de gewenste link.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gcusters

Bedankt vincent maar het werkt nog niet:

als ik bijv het woord overzicht selecteer en op het eerste symbool klik krijg ik dit:

er verschijnt geen pop-up scherm.
ook niet als ik het 2e symbool gebruik voor url.

wat doe ik fout?

Wouter van Pelt

#12
Je moet het icoontje ernaast hebben ('Voeg hyperlink toe').
Edit: zie dat je zegt dat die ook niet werkt. Wellicht wordt de pop-up geblokt door je browser? Gebruik anders (url=...)jouw tekst(/url), maar dan met blokhaken en jouw url op de plek van de drie puntjes.

Vincent Hart

Excuus, Wouter heeft gelijk. Dit icoontje dus:
NB: In Internet Explorer werkt het niet, je moet een andere browser gebruiken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gcusters

bedankt Wouter en Vincent.
ik vermoedde al dat het het 2e icoontje moest zijn.
Werkt nu met de code van Wouter.

Yeronimo

Super bedankt iedereen voor de tips die erg nuttig zijn! Over iets meer dan 2 uur zal ik opstijgen  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden