pop sint-jacobsvlinder

Gestart door frankvb, juli 11, 2007, 22:04:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

een poosje terug maar eens een poging gedaan om rupsen op te kweken: wat sint-jacobsvlidner rupsen meegenomen en gevoerd etc. en nu is er in elk geval 1 van verpopt

dus ik ben helemaal blij :D

<edit> ik zie dat er 2 poppen zijn; de andere pop is veeel donkerder, bijna zwart. is dat gewoon variatie of treedt er een verkleuring op? ik ben benieuwd </edit>
Frank

Esther

Wat een prachtige foto! Ik had nog nooit een pop gezien van de Jakobsvlinder.
Ik ben heel benieuwd hoe ie verder gaat. Ik kan je ook geen antwoord geven op je vraag helaas, maar ben hier ook erg nieuwsgierig naar.

Groet Esther

frankvb

mja, volgens vlindernet "overwintert de pop in een losse cocon in de grond"
maar bij gebrek aan grond zijn verlepte bloemetjes blijkbaar ook prima, en dan zijn ze mooi zichtbaar. Ik zal vanmiddag pogen de andere pop ook op de foto te zetten
Frank

Elachista

Lijkt mij ook geen jacobaeae toe, de pop is ook iets boller, en op deze wijze verpoppen ze niet. Een andere goede optie is een Eupithecia, bijvoorbeeld absinthiata, die wel op deze manier verpopt ergens in een spinsel op de plant, een enkele keer in de grond.

Groetjes,

Tymo
Groet,
Tymo

han.endt

Lijkt me nogal makkelijk uit te kweken.........

frankvb

#5
das interessant, ik had een drietal van die zwartgele rupsen (zijn er andere soorten die zulke rupsen op jacobskruiskruid hebben?) meegenomen en ze leken mij toch wel heel jacobaeae. Twee daarvan hebben een dergelijke pop gebrouwen. (de andere is ontsnapt toen het bakje niet goed sloot ofzo).

Eupithecia hebben toch wel andere rupsen...

ten overvloede:
zo-een dus; foto genomen op dezelfde dag en dezelfde plek waar ik de rupsen vandaan had.

Frank

Elachista

Als dit geen natuurlijke situatie is dan kan jacobaeae natuurlijk weer wel. Deze foto is wat van té dichtbij genomen om het goed te kunnen zien.

Tymo
Groet,
Tymo

frankvb

foto is inderdaad van extreem dichtbij, dit kan de nodige vervorming opleveren. vanavond / straks maar een poging doen om hem beter in beeld te brengen.

@ han / tymo: verwachten jullie dat deze nog dit jaar uit gaat komen of moet ik tot na de winter wachten? (sja, de eerste keer dat ik iets op probeer te kweken, geen enkele ervaring dus...)
Frank

han.endt

De soort overwintert als pop. Wachten tot volgend seizoen dus. Volgens mij is dat toch wel lastig met beschimmelen of uitdroging, maar ik heb er geen ervaring mee.

lily

#9
Mooi die foto van de pop.

Heb ook een pop van deze vlinder.
Had 4 rupsen om te kweken.
Ik vind hen niet echt gemakkelijk om op te kweken.
Niet allen willen eten, zijn erg onrustig in gevangenschap.
Omdat ik deze plant in de tuin heb staan heb ik er 2 weer buiten gezet.
Het verpoppen duurde ook erg lang.
foto 1....pop
foto 2.....of hij is nog bezig met verpoppen...of hij heeft het niet gered...ik wacht nog even af.

Herken je dit zo???
Was het bij jouw rupsen ook zo?

Mijn pop ziet er ook iets anders uit.

Groetjes Lily

frankvb

lastig... ik heb geen ervaring met andere rupsen, dus moeilijk vergelijken. wel zijn ze kieskeurig met eten, en hadden ze de neiging om flink rond te lopen in het bakje en zelfs tussen smalle kieren door te ontsnappen...

het duurde een kleine twee weken voordat ze verpopten, de rupsen die ik meenam waren al in het laatste stadium.

hopelijk binnenkort een wat duidelijker foto :)

wat betreft problemen met schimmel en uitdrogen... wat zou een goede luchtvochtigheid zijn om ze bij te bewaren?
Frank

lily

Citeer
wat betreft problemen met schimmel en uitdrogen... wat zou een goede luchtvochtigheid zijn om ze bij te bewaren?
Ik hoop ook dat we hier antwoord op krijgen.

Gr.Lily

frankvb

ik denk dat ik ze maar ga "opslaan" bij een RH van ongeveer 80% (makkelijk in te stellen met behulp van een verzadigde keukenzout oplossing) Dat is laag genoeg om schimmelgroei te voorkomen en hopelijk hoog genoeg om uitdroging te voorkomen
Frank

lily

Citeerik denk dat ik ze maar ga "opslaan" bij een RH van ongeveer 80% (makkelijk in te stellen met behulp van een verzadigde keukenzout oplossing) Dat is laag genoeg om schimmelgroei te voorkomen en hopelijk hoog genoeg om uitdroging te voorkomen
Hoi Frank,

Zo deskundig ben ik niet, leg het eens uit wat je van plan bent, dat met zout en RH, enz.

Mijn poppen liggen op een bedje met zand, af en toe met de plantenspuit een beetje benevelen en dat schijnt goed te gaan, althans bij nachtvlinders.

Hoe lang moeten deze poppen/st.jacobsvlinder liggen voordat ze uitkomen, dit jaar nog of volgende jaar?
Weet iemand dat?

Gr.Lily

frankvb

van han:
CiteerDe soort overwintert als pop. Wachten tot volgend seizoen dus. Volgens mij is dat toch wel lastig met beschimmelen of uitdroging, maar ik heb er geen ervaring mee

Met dat zout: als je een verzadigde oplossing van keukenzout hebt, in een afgesloten vaatje (met ook lucht erin) dan wordt de luchtvochtigheid in de lucht ongeveer 75% Een eigenschap van zo'n zoutoplossing (langdradig fysisch-chemisch verhaal achterwege gelaten) dus daarmee kan je in theorie de luchtvochtigheid regelen. alleen kan je in dit geval niet helemaal afsluiten. vochtig zand klinkt ook wel prima, alleen ik zie mezelf dat keihard vergeten te bevochtigen enzo...


OVerigens, mijn poppen zijn nu beiden donker/zwart gekleurd inmiddels.
Frank