Hoofdmenu

Orchis

Gestart door Hinko, juli 09, 2007, 22:45:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Deze uitgebloeide orchis vond ik op Vlieland, in een geplagde duinvallei. Bloeiende orchissen zijn al vaak moeilijk genoeg maar bij deze uitgebloeide heb ik echt geen idee.
mvgr, Hinko

Hinko

dezelfde
mvgr, Hinko

Hinko

en nog es
mvgr, Hinko

rhodos

CiteerDeze uitgebloeide orchis vond ik op Vlieland, in een geplagde duinvallei. Bloeiende orchissen zijn al vaak moeilijk genoeg maar bij deze uitgebloeide heb ik echt geen idee.
Hisko,

Je zegt het, maar bij uitgebloeide exemplaren gaat als de bloem al uitgebloeid is de rest gewoon door met groeien. Dus kunnen m.n. de bladeren er totaal anders uitzien dan als de bloemen er nog zijn.

Ik denk dat je een Plathantera chlorantha gevonden hebt. Van deze soort is het bekend dat hij buiten zijn 2 tegenover elkaar liggende bladeren er nog een andere bij kan hebben.

Jan Essink

Windekind

#4
In de Heukels heet P chlorantha tegenwoordig  P montana.  :wacko:

Volgens mij is deze soort niet bekend van de waddeneilanden.

Ik heb wel veel P bifolia gezien op Vlieland enkele weken terug.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Gevonden in de Oostervallei. Daar ben jij toch ook vast wel geweest, Elmar?
mvgr, Hinko

Windekind

Hoi Hinko,

ja daar ben ik geweest.
ik heb daar ook vele  Platanthera's gezien.
De weinige exemplaren die ik bekeken heb waren allemaal welriekende.
Een enkel exemplaar leek met betrekking tot de stand van de helmhokjes en m.b.t. vorm van het helmbindsel kenmerken in zich te hebben die zouden kunnen duiden op een hybride met bergnacht. Maar gezien het feit dat deze niet bekend zijn van het eiland en toch verwacht mag worden dat deze valleien goed bekend zijn en ik bovendien geen enkel ex. heb gevonden dat meer richting berg zou gaan dan naar welriekende nacht heb ik alles op laatste gehouden.

Ik heb er echter niet veel aandacht aan besteed en slechts enkele ex. bekeken.


Verder stonden er nog vleeskleurige (slechts enkele gezien) orchissen en veel andere ex. van D majalis.


Heb jij ook die tienduizenden ? addertongen gezien.? Onvoorstelbaar.!!! Ik heb dat varentje op allerlei plaatsen gezien, maar deze aantallen en bedekkingen slaan alles.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

fantastische plek voor addertong! Nog 1 exemplaar van de Welriekende Nachtorchis in bloei gezien, een stuk of wat uitgebloeid. 2 exemplaren weken duidelijk af en zagen eruit als op de foto.
mvgr, Hinko

Hinko

#8
Maare... wat doen we met deze waarneming? Als het echt Bergnachtorchis zou zijn zou dit natuurlijk wel een spectaculaire vondst zijn. Deze soort is namelijk idd niet van de Waddeneilanden bekent.
mvgr, Hinko

Windekind

Op basis van de foto durf ik hier geen enkele uitspraak over te doen, Hinko.
Misschien dat Jan nog reageert.
Was jij daar op het Floron-kamp van vorig weekend ?

Ik denk dat bloeiende exemplaren noodzakelijk zijn voor een zekere determinatie.
Maar nogmaals, misschien kan Jan wel zekerheid geven zo.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rhodos

CiteerOp basis van de foto durf ik hier geen enkele uitspraak over te doen, Hinko.
Misschien dat Jan nog reageert.
Was jij daar op het Floron-kamp van vorig weekend ?

Ik denk dat bloeiende exemplaren noodzakelijk zijn voor een zekere determinatie.
Maar nogmaals, misschien kan Jan wel zekerheid geven zo.
Hinko,

Ik heb al gereageerd

Bij uitgebloeide exemplaren gaat als de bloem al uitgebloeid is de rest gewoon door met groeien. Dus kunnen m.n. de bladeren er totaal anders uitzien dan als de bloemen er nog zijn.

Ik denk dat je een Plathantera chlorantha gevonden hebt. Van deze soort is het bekend dat hij buiten zijn 2 tegenover elkaar liggende bladeren er nog een andere bladeren bij kan hebben.

Ik ken geen andere soorten die er qua bladeren uitzien zoals jouw foto.


Jan Essink  

Hinko

CiteerWas jij daar op het Floron-kamp van vorig weekend ?
Klopt, maar dit was niet 'mijn' hok. Ik was van te voren al even op verkenning geweest. Volgens mij had Aart Swolfs (DC13) dit hok, ik zal hem ook nog even mailen.
mvgr, Hinko

Hinko

CiteerIk denk dat je een Plathantera chlorantha gevonden hebt. Van deze soort is het bekend dat hij buiten zijn 2 tegenover elkaar liggende bladeren er nog een andere bladeren bij kan hebben.

Ik ken geen andere soorten die er qua bladeren uitzien zoals jouw foto.

Jan Essink
OK duidelijk, bedankt voor je reactie
mvgr, Hinko

Hinko

Update: ik heb de melding doorgegeven aan Wout van der Slikke van FLORON die dat weekend ook aanwezig was op Vlieland. Hij heeft de vraag doorgespeeld aan Karel Kreutz, orchideeën deskundige. Hieronder zijn reactie:

Citeer"Ik heb even gekeken in "Die Orchideen Deutschlands" en daar komt op de Waddeneilanden (Ostfriesische Inseln) alleen P. bifolia voor!
Dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het hier om slechts EEN exemplaar van P. chlorantha gaat temeer er wel P. bifolia voorkomt.
Maar.... ik moet zeggen, als ik dit niet wist, ik zeker voor P. chlorantha zou gaan. Dat komt volledig overeen met de bladeren en bloeiaar van de plant.
Dus volgend jaar terug gaan en controleren.

Groeten, Karel"
mvgr, Hinko