Hoofdmenu

blinkslak?

Gestart door bioplek, juli 04, 2007, 22:32:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

bioplek

Van deze weet ik de naam ook niet zeker.
Gr. Gerard Scholte

alegro

#1
CiteerVan deze weet ik de naam ook niet zeker.
Dit is ook een hele lastige. Er zijn in Nederland veel soorten met een huisje dat er ongeveer zoals deze uitziet en zonder extra informatie en/of beeldmateriaal durf ik er niets van te maken.

Belangrijk voor determinatie is info over grootte, vindplaats, habitat en en een aantal kenmerken die je het beste fotografisch kunt vastleggen op deze manier:


Deze drie foto's laten alle kenmerken van het huisje goed zien. De hoogte/breedte verhouding, het aantal windingen, de vorm van de mondopening en de vorm en de grootte van de navel (indien aanwezig).

Elke goede slakkengids beeldt dergelijke soorten op deze wijze af.
Grüezi mitenand,
Arjan

bioplek

Arjan,

Bedankt voor alle informatie.

Van deze heb ook ook een foto van onderen.

Komt uit mijn tuin, komgronden Tielerwaard.
Gr. Gerard Scholte

alegro

#3
CiteerVan deze heb ook ook een foto van onderen.
Deze foto maakt het meteen een stuk duidelijker. Dit is vrijwel zeker Trichia hispida, oftewel Haarslak (wat ik persoonlijk een nogal rare naam vind). Hij dankt zijn naam aan het feit dat het huisje vaak min of meer behaard is (die haren zijn een soort uitstulpingen van de opperhuid). Echter, vaak is de beharing niet meer aanwezig omdat het er nogal makkelijk afslijt.

Wat determinatie gemakkelijk maakte is de navel die heel duidelijk op de foto te zien is.

CiteerKomt uit mijn tuin, komgronden Tielerwaard.
Trichia hispida komt veel in tuinen voor, dus ook het biotoop klopt.

Overigens is de Blinkslak (Aegopinella nitidula) ook regelmatig in tuinen te vinden. Het huisje van deze soort is veel platter, glimt iets meer en heeft wat minder duidelijke groeilijnen.
Grüezi mitenand,
Arjan

bioplek

Gr. Gerard Scholte

alegro

CiteerIs deze zo te herkennen?
http://www.bioplek.org/organismen/determinatie/onbekend.html
Deze lijkt het meest op Kelder-glansslak (Oxychilus cellarius). Maar zoals gezegd, het liefst zie ik meerdere foto's. Deze determinatie is dus onder voorbehoud.  
Grüezi mitenand,
Arjan