Hoofdmenu

Waterlelie

Gestart door magnolia, juli 01, 2007, 14:32:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

met voor mij vreemde eigenschap.
Wat eerst een bloem schijnt blijkt later een jonge plant te zijn.
Is dit normaal?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Niemand een idee? Hier nog een foto van een bijbehorende bloem zodat wellicht de soort duidelijker is.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

b.achterkamp

Het lijkt me een zeldzame afwijking, ik heb dit nog nooit gezien of van gehoord bij waterlelies. Op de plek van bloemblaadjes en meeldraden groeien "gewone" bladeren. Zou evt een handige manier zijn om ze te stekken, als er ook wortels aankomen; in de natuur maakt zoiets waarschijnlijk weinig kans op succes...  Bart  

Corryabbink

Dag Marien,

Zoiets zie ik bij grassen maar ook bij andere plantensoorten wel. Je denkt een bloem te zien te krijgen maar dan blijkt het een nieuwe plant te worden. Vivipair noemen ze dat verschijnsel geloof ik.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerardus

Waarom is foto 1 niet gewoon een gedeelte van een wortelstok die naar boven is komen drijven en nu nieuwe bladeren geeft?
Heb je van te voren ook de vorm van een bloemknop gezien?
Zit er een stengel aan dit geheel die verbinding heeft met de wortels (stokken)?

Gerardus
Groeten Gerardus

magnolia

#5
CiteerWaarom is foto 1 niet gewoon een gedeelte van een wortelstok die naar boven is komen drijven en nu nieuwe bladeren geeft?
Heb je van te voren ook de vorm van een bloemknop gezien?
Zit er een stengel aan dit geheel die verbinding heeft met de wortels (stokken)?

Niet gedeelte van een wortelstok omdat een wortelstok veel dikker is. Deze beginnende plant zit aan eenzelfde sliert als een bloem of een blad. Verder is het pas het tweede jaar dat deze plant als 'stek' in m'n vijver zit. Dus de wortelstok zou nooit in een jaar van een meter diepte naar de oppervlakte kunnen groeien. En verder zouden er geen kelkbladen aanwezig zijn.

Van tevoren leek de knop op een bloem (plant in deze vijver had nog nooit gebloeid) maar was wel lichtelijk vervorm (beetje gedraaid). De kelkbladeren zijn nog te zien (zie foto onder).

En ja er zit dus een stengel aan net als bij bloemen en bladeren.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

#6
CiteerVivipair noemen ze dat verschijnsel geloof ik.

Vivipair of vivipara is volgens mij Levendbarend. Komt dat bij planten voor? Of je zou de parallel kunnen trekken met uitlopers van planten afgezet tegen vermeerdering uit zaad. Van Wikipedia haalde ik deze foto van Chlorophytum. Maar is dit ook voor een waterlelie een voorkomend verschijnsel? Overigens lijkt dit bij Chlorophytum volgens mij niet eerst op een bloem.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

ook van internet met bronvermelding.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Gerardus

Citeer
CiteerWaarom is foto 1 niet gewoon een gedeelte van een wortelstok die naar boven is komen drijven en nu nieuwe bladeren geeft?
Heb je van te voren ook de vorm van een bloemknop gezien?
Zit er een stengel aan dit geheel die verbinding heeft met de wortels (stokken)?

Niet gedeelte van een wortelstok omdat een wortelstok veel dikker is. Deze beginnende plant zit aan eenzelfde sliert als een bloem of een blad. Verder is het pas het tweede jaar dat deze plant als 'stek' in m'n vijver zit. Dus de wortelstok zou nooit in een jaar van een meter diepte naar de oppervlakte kunnen groeien. En verder zouden er geen kelkbladen aanwezig zijn.

Van tevoren leek de knop op een bloem (plant in deze vijver had nog nooit gebloeid) maar was wel lichtelijk vervorm (beetje gedraaid). De kelkbladeren zijn nog te zien (zie foto onder).

En ja er zit dus een stengel aan net als bij bloemen en bladeren.
Dag Marien

Het was op de foto niet goed te zien en ik wou die mogelijkheid in iedergeval uit sluiten.
Heb zo gauw ook geen andere verklaring

Gerardus
Groeten Gerardus

Corryabbink

Er zijn meerdere begrippen in de plantenwereld.
Ik zal proberen het iets uit te leggen. Van de Waterlelie is me verder niets bekend..

Viviparie: daarbij lijkt het alsof het een bloem is maar maar in wezen ontwikkelen zich jonge planten tussen de bloembekleedselen. Dus kieming voordat de verbinding tussen de moederplant en vrucht verbroken is.

Prolificatie: daarbij komt ook geen bloem volledig tot ontwikkeling maar in plaats van een vrucht ontstaat er rechtsstreeks een bolletje dat na het afvallen zich tot een nieuwe plant kan uitgroeien. Bij bolsoorten zoals Kraalook, Grassen, Russen enz. komt dat vaak voor. Vooral in het naseizoen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

magnolia

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Corryabbink

CiteerViviparie?
Dat noemt men dus prolificatie!
Was en is voor mij ook altijd nog moeilijk te begrijpen.

Mocht je meer erover willen lezen dan staat er in de Ecologische flora deel 5 pagina 96 iets meer uitgelegd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

magnolia

#12
CiteerMocht je meer erover willen lezen dan staat er in de Ecologische flora deel 5 pagina 96 iets meer uitgelegd.
Dus mag ik nu niets meer vragen? :rolleyes:

'k Zou willen weten of er bij viviparie dan wel eerst sprake is van bloei. Deze stek van een waterlelie heeft nog nooit gebloeid.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Corryabbink

#13
Citeer
CiteerMocht je meer erover willen lezen dan staat er in de Ecologische flora deel 5 pagina 96 iets meer uitgelegd.
Dus mag ik nu niets meer vragen? :rolleyes:

'k Zou willen weten of er bij viviparie dan wel eerst sprake is van bloei. Deze stek van een waterlelie heeft nog nooit gebloeid.
Dag Marien,
Je mag alles vragen.
Bij viviparie is er in beginsel een aanleg van bloem maar deze komt niet echt tot bloei. Daar vindt kieming in de bloembekleedselen plaats. De nieuwe plant is op dat moment nog met de moederplant verbonden.

Prolificatie en viviparie zijn vormen van vegetatieve vermeerdering. Daarbij wordt er geen genetisch materiaal uitgewisseld en loopt de soort geen gevaar dat het kiemingsproces mislukt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

magnolia

#14
Corry, bedankt nu al vast voor je geduldige uitleg.
Je zegt van waterlelies hierover niets te weten maar komt het bij andere planten vaak voor?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Corryabbink

#15
CiteerCorry, bedankt nu al vast voor je uitleg.
Je zegt van waterlelies hierover niets te weten maar komt het bij andere planten vaak voor?
Ja heel veel. Daarbij wil ik in het midden laten of het prolificatie of viviparie betreft. Vooral bij grassen in het naseizoen maar ook wel tijdens lange regenperioden. Ik zie het als noodsprongen van plantensoorten om de soort in stand te houden. Het lijkt wel of ze denken "dan maar zonder genetische uitwisseling als ik maar blijft bestaan".
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

magnolia

Inmiddels heeft het geval wortels die naarstig op zoek zijn naar de bodem. Ik ben benieuwd of de andere knop een bloem herbergt of ook iets als dit.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#17
CiteerProlificatie en viviparie zijn vormen van vegetatieve vermeerdering. Daarbij wordt er geen genetisch materiaal uitgewisseld en loopt de soort geen gevaar dat het kiemingsproces mislukt.
Bij viviparie wordt wel genetisch materiaal uitgewisseld. Bij grassen bijvoorbeeld vindt bevruchting plaats, waarna het zaad ontkiemt terwijl het nog in de kafjes van de moederplant zit.

magnolia

#18
Dus volgens jou geen viviparie hier Han?
Er was geen sprake van een bloem dus laat staan van bevrucht  zaad.
De stengel die linksonder het beeld uit loopt is de stengel waarmee de nieuwe plant aan de moederplant vast zit.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#19
CiteerDus volgens jou geen viviparie hier Han?
Er was geen sprake van een bloem dus laat staan van bevrucht  zaad.
De stengel die linksonder het beeld uit loopt is de stengel waarmee de nieuwe plant aan de moederplant vast zit.
Nee dat lijkt mij een vorm van prolificatie. Dat kan aan alle delen van de plant gebeuren.

magnolia

Volgens een geleerd internetdocument:
Citeerprolificatie vorming van jonge vegetatieve scheuten, die snel loskomen van de moederplant en zelfstandig verder leven, op de plaats van een bloem  (= pseudoviviparie)
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

En een Google vondst:
CiteerSymptomen van virusziekten bij plantenbloem op de top der bloembodem (centrale prolificatie) en/of in de oksels van
bloemorganen. (laterale of zijdelingse prolificatie); gaat meestal samen met ...
http://www.springerlink.com/index/U358845663182623.pdf - - Gelijkwaardige pagina's..........

De link opent zich met Engelse tekst en daarin kan ik niets van prolificatie vinden.
Is prolificatie het gevolg van een virus?

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#22
Ja dat klopt.

Ik heb zelf een varen in de tuin: Polystichum setiferum 'Proliferum Plumosum Densum'. Inderdaad ik heb hem o.a. om de naam genomen :).
Dat proliferum in de naam slaat op het feit dat er wel jonge varentjes aan het einde van de zijtakken van de bladveren ontstaan. Heel bekend is ook een Kalanchoƫ met langs de randen van de bladeren altijd jonge plantjes compleet met worteltjes en al.

han.endt

CiteerIs prolificatie het gevolg van een virus?
Volgens mij niet altijd.

magnolia

Het een en ander is me (eindelijk  :mellow: ) duidelijk geworden. Bedankt allemaal voor jullie uitleg.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Corryabbink

#25
Citeer
CiteerIs prolificatie het gevolg van een virus?
Volgens mij niet altijd.
Prolificatie treedt spontaan op. Daarbij is er geen sprake van een ziekteverwekkers zoals virussen, insekten enz. Het benadeelt de plant niet maar komt ten goede aan de vermeerdering.

Een ander verschijnsel is bloemvergroening dat is een ziekteverschijnsel dat zich voordoet als de plant aangetast is door virussen, galmijten of andere insekten. Het is vergelijkbaar met prolificatie maar dan is er altijd sprake van een aantasting die de plant tot deze noodsprong beweegt.
Dit verschijnsel treedt vaak op in bloemhoofdjes van klaversoorten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

magnolia

Hoi Corry,
Je schrijft dat prolificatie spontaan op treedt, ongetwijfeld zal dat zo zijn. Maar bedoel je daar ook mee dat mijn waterlelie zo'n spontane actie onderneemt.

Met je aanvulling van bloemvergroening ben ik even verder wezen googelen. Daarbij stuit ik weer op virusziektes als bijvoorbeeld 'aster-yellows'.
Artikel over bloemvergroening
Vooral nachtschades als tomaten en aardappelen worden beschreven maar dat zijn omdat dat comsumptiegewassen zijn en daar geld mee wordt verdient dus onderzoek naar wordt gedaan.
Een Australisch virus is Tomato big bud. Vooral een foto van een
Walnotenboom leek wat verschijnsel betreft erg op mijn waterlelie.

Overigens is mijn waterlelie een stek van een lelie die ik in een ander vijvertje heb. En deze bloeit alleen maar met mooie witte bloemen zoals eerder in dit topic te zien.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

Ik denk dat dit weer een ander verschijnsel is en geen nieuw plantje is. De delen waar een bloem is opgebouwd (kelk- en bloemblaadjes, stampers, meeldraden). Zijn in de evolutie voortgekomen uit gewone bladeren.. Gemodificeert voor een andere functie. Ziektes (virussen, bacteriƫn), maar ook radio-actieve straling kan er voor zorgen dat de delen van een bloem weer terug slaan naar de 'normale' delen van de plant.

We maken van dat terugslaan bij de veredeling van planten wel gebruik. Zo zijn bij veel gevulde bloemen de extra bloemblaadjes 'teruggeslagen' helmdraden. Helmdraden die dus weer terug zijn gevormd tot bloemblaadjes. Soms zijn er dan bij gevulde bloemen ook geen helmdraden meer te vinden. Het is niet de mens die voor deze terugslag zorgt, maar we maken gebruik van de grillen van de natuur.

Corryabbink

CiteerHet is niet de mens die voor deze terugslag zorgt, maar we maken gebruik van de grillen van de natuur.

Prachtig gezegd :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"