Vanouds

Gestart door magnolia, juli 01, 2007, 14:29:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

de vraag: Wat is het?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Iets andere hoek
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

corzonneveld

Grote wolbij, Anthidium manicatum. Ik denk een vrouwtje, gezien de grootteverhouding met de bloemen. De mannetjes zijn echt groot (15 mm).
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

magnolia

#3
Cor, dank. Nieuwe soort voor mij. Er zaten er een stuk of zes op Stachys grandiflora.
Grootbloemig dus maar na meting niet groter dan een centimeter. Van de bijen was er één duidelijk groter maar 15 mm haalde 'het' denk ik niet. Misschien toch één mannelijke en de rest vrouwelijk. Die ene reageerde wel op de rest, het leek agressief.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

wilde

#4
@Marien: Stachys grandiflora is de beste plant voor de wolbij. Ik heb ze er speciaal voor in mijn tuin staan. Het is bovendien een goede tuinplant: bloeit mooi en staat stevig. De mannetjes zijn een stuk groter dan de vrouwtjes en hebben doorns op het eind van het achterlijf die ze gebruiken bij het verjagen van andere insecten. Op  een van je foto's is zo'n doorn nog net te zien. Ze houden er een klein harem op na en houden een biotoopje van drachtbloemen voor de vrouwtjes in stand.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

magnolia

#5
Albert dankjewel. Errug interessant. Ik ga denk ik nog maar een paar planten bijkopen. Als zo'n mooie plant ook nog zo'n leefgemeenschap meeneemt...
Ik denk dat je nog net de doorn ziet op de tweede foto. Volgens mij is hij nog duidelijker, zij het wat wegvallend tegen de poot, op de eerste foto te zien.

Mooie site heb je overigens. Maar even bij mijn favorieten geplaatst.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!