Sprinkanen/krekels

Gestart door ArjenDrost †, juni 28, 2007, 23:34:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ik probeer altijd in ieder geval een beetje van de determinatie rond te krijgen, voordat ik om hulp vraag, maar ik zou hier echt niet weten waar ik zou moeten zoeken. De eerste keer dat ik sprinkhanen op de foto zet.
Heeft iemand een idee wat dit voor soorten zijn? En waarom, dan kan ik het volgende keer misschien zelf :-)

Gezien vandaag in Appelbergen, Groningen.

Alvast bedankt

Arjen

ArjenDrost †


ArjenDrost †


Mark van Veen

Lastig, lastig, namelijk allemaal juvenieltjes met nog te ontwikkelen vleugels. Dat maakt het erg lastig, vleugellengte is namelijk een kenmerk. Wel te zeggen is dat het een Chorthippus met rechte halskielen is, dus Krasser, Kustsprinkhaan of Zompsprinkhaan.

Mooie foto's, goed te zien dat je grote ervaring in macrofotografie hebt.
groet,

Mark van Veen

ArjenDrost †

Dank je Mark. Geldt dat voor alle 3, dat het Chorthippus soorten zijn? Dan hoop ik op krasser, vind ik de leukste naam ;)

Is er overigens een goede determinatie site over sprinkhanen? Of zit ik meteen aan een boekje vast als ik ze zelf op naam wil brengen?

Groeten, Arjen

markenleij

Alle soorten uit de Benelux vindt je  hier

Mark van Veen

#6
CiteerDank je Mark. Geldt dat voor alle 3, dat het Chorthippus soorten zijn? Dan hoop ik op krasser, vind ik de leukste naam ;)

Is er overigens een goede determinatie site over sprinkhanen? Of zit ik meteen aan een boekje vast als ik ze zelf op naam wil brengen?

Groeten, Arjen
Allemaal Chorthipussen! Krassers zijn nu volwassen (en de andere soorten nu ook wel), dus het is zaak op zoek te gaan naar volwassen exemplaren. Of ga op zingende mannetjes af. Niet alleen kun je ze herkennen aan de zang, ook verraden ze hun zitplek.

Op mijn site staat een uitgebreid overzicht van sprinkhanen met hun kenmerken.
groet,

Mark van Veen

Hannie Luijten

Ik heb geen verstand van sprinkhanen, maar ik vind dit wel fantastisch mooie foto's  :duim:  
Groet, Hannie

ArjenDrost †

@Mark: dank trouwens voor het compliment voor de foto's. Overigens ben ik nog maar sinds dit jaar echt met macro bezig :-)
@Hannie: Ook jij bedankt

Heeft de familie van de Chorthipussen ook nog een Nederlandse naam eigenlijk?

Als ik dit vaker ga doen, moet ik toch maar eens een boekje aanschaffen.

Groeten, Arjen

Jeroen Nagtegaal

CiteerHeeft de familie van de Chorthipussen ook nog een Nederlandse naam eigenlijk?

Groeten, Arjen
Het is een een genus van de familei veldsprinkhanen als ik het goed heb,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com