Hoofdmenu

Rups onbekend

Gestart door tknol, juni 25, 2014, 12:05:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

tknol

Wie herkent de soort van de rups op bijgaande foto's ?
Op 21-06-2014, Lauwersmeer, rijke vegetatie Landje van Juffrouw Alie, verscholen in gevouwen wilgenblaadje.

MVG
Thijs Knol

cyprio

Lijkt wel een Naaldboombeertje, maar dan al bijna aan het verpoppen denk ik.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

vanmiddelkoop

Hoi Thijs,
Lijkt mij een jonge rups van de  bruine wapendrager - Clostera curtula.
Groeten,
Ruud

cyprio

Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

JeroenVoogd

En toch is hem dat niet.... (grr Anneke deze is aan bod gekomen tijdens de rupsencursus  :wacko:)

Jeroen

cyprio

Oh jee...ik voel een herhalingscursus :police: cq vervolgcursus :lol: aankomen!
Excuus Jeroen, dat ik toen "even" niet heb opgelet  :-[ Of had je dit in je gedachten vertelt, want je vertelde mij dat je nog 'veel meer' had willen vertellen....alleen er was geen tijd meer  ;)
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

JeroenVoogd

Thijs, ik zou het op prijs stellen als je het waardeert als mensen proberen je te helpen en gebruikers zelf enige moeite nemen om naar een naam te zoeken. Jouw reactie waardeer ik in ieder geval totaal niet.

Het is een Clostera rups maar geen curtula. Succes met verder zoeken.

Groet,

Jeroen

JeroenVoogd

@Anneke slide 28 van de cursus van 18 maart, in het opmerkingenveld staat precies beschreven wat de onderscheidende kenmerken zijn.

Groet,

Jeroen

cyprio

Thnx Jeroen, mijn geheugen is weer opgefrist.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

JeroenVoogd

En naast de uiterlijke kenmerken ben ik ervan overtuigd dat ook de waardplant je al helpt: ik ken curtula alleen van populier en ratelpopulier en pigra uitsluitend van wilg. Ondanks dat in de literatuur vaak wilg en populier in een adem genoemd worden als waardplanten bij soorten is dit veelal niet het geval. Denk hierbij ook aan Furcula furcula (is uitsluitend wilg en heel soms berk, maar niet in NL voor zover mij bekend) en Furcula bifida (uitsluitend populier en ratelpopulier).

Groet,

Jeroen

vanmiddelkoop

Hoi Jeroen,
Bedankt voor de extra informatie  :duim:.
Groeten,
Ruud

JeroenVoogd

Het onderscheidende uiterlijke kenmerk is: de zwarte stip aan de rugzijde van het derde thoracale segment welke bij pigra uit een 'dubbele wrat' bestaat en bij curtula uit een 'enkele wrat', naast een verschil in benutte waardplant.

Jeroen