Echt geen Barnsteenslak.

Gestart door boogey55, juni 26, 2007, 13:43:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Wat voor een slak is dit?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

alegro

#1
CiteerWat voor een slak is dit?
Een barnsteenslak in ieder geval niet.  ;)

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een lastige foto. Nogal flets en met weinig contrast. Het huisje doet ook nogal onnatuurlijk roze aan.

Toch denk ik dat dit ook een Tuinslak (Cepaea sp.) is. Tuinslakken zijn er in verschillende kleurvarianten, van geel tot rossig/vleeskleurig/bruinachtig, en de bandering is ook uiterst variabel. Sommige individuen hebben er 5, anderen geen een.

Ik zie zowel op deze als je vorige foto brandnetels, dus ga ik er een beetje van uit dat de foto's op dezelfde plaats zijn gemaakt. In dat geval is het wel veilig om aan te nemen dat dit dezelfde soort is als die van je vorige bericht.
Grüezi mitenand,
Arjan

boogey55

#2
Okee. Maar zo flets was hij bijna. Wat voor een informatie is meer nodig voor de determinatie?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

alegro

#3
CiteerOkee. Maar zo flets was hij bijna. Wat voor een informatie is meer nodig voor de determinatie?
Grootte. Locatie. En liefst een foto van het huisje, zoals   deze.
Grüezi mitenand,
Arjan

boogey55

Zoeits als deze?

Biotoop: rand uiterwaarden langs de Grebbeberg en inderdaad veel brandnetels. Veel zon.

Beide even groot. Meer de roze is plat en de fel gekleurde boller.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

alegro

#5
CiteerZoeits als deze?
Die foto geeft inderdaad de bolling van een Tuinslak goed weer. Maar voor soortsidentificate is het nodig om het huisje met de mondopening naar je toe af te beelden. Aan de vorm van de mond valt veel af te lezen.

CiteerBeide even groot. Meer de roze is plat en de fel gekleurde boller.
Tja, dat leek op de foto ook al enigszins, maar foto's zijn vaak bedrieglijk.

In ieder geval herken ik het vanaf deze foto (en met de info dat ie plat is) niet zomaar als iets uit Nederland. Wil je kans maken op identificatie, dan zul je hem nogmaals moeten fotograferen, minstens drie foto's als volgt:



En het zou mooi zijn als je hem wat preciezer zou kunnen opmeten (h x b in mm).

(PS. Mijn fotocollage is van een oud & versleten huisje van een Steenbikker (Helicigona lapicida) uit Schellinkhout (NH).)
Grüezi mitenand,
Arjan

boogey55

#6
Misschien ga ik nog even kijken.

Dank je.
Groet, Pim Frijling
Wolvega