Therevidae uit larve

Gestart door Arp, juni 05, 2014, 02:09:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Op 11 april van de "Sahara" zandbak in Boswachterij Ommen een larve meegenomen en uitgekweekt.

Zie deze waarneming: Therevidae spec gezien op 2014-04-11 Boswachterij Ommen - Sahara

Het zal een Thereva zijn, vermoedelijk de meest gewone (nobilitata?) maar eerlijk gezegd ben ik zo slecht met vliegen dat ik in de sleutel van Mark van Veen al in het tweede couplet de mist in ga en op Dialineura uit zou komen (zie bovenste foto - volgens mij is ant.seg.1 dikker dan 3), dus ik geef het maar op ...  :rolleyes:

Hele vlieg:

Larve zoals gevonden in veld:

Kop van larve met lepelvormig aanhangsel van kopkapsel ingetekend dat typisch zou moeten zijn voor Therevidae (?)

Verse pop:

Rijpe pop:


Meer plaatjes bij de waarneming.

Zou leuk zijn als er een soortnaam bij kan - ik heb de vlieg nog dus verzoeknummers voor details zijn mogelijk :)

Bij voorbaat dank Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Wel een mooie serie Arp. :duim:   De naam durf ik ook niet. Hopelijk komt Mark zelf langs.

Ton van Haaren

larve is zeker een Therevidae met die spatelvormige kop; ofschoon dit enigszins ook te zien is bij een Limoniidae van het geslacht Pilaria, maar die is aquatisch en ziet er in habitus totaal anders uit.
Wist je trouwens ook dat Therevidae larven die in het zandstrand leven badgasten kunnen bijten !
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Bedankt T&T ;)

Leuke info :duim: Heb ik weer mazzel gehad dat ik het overleefd heb  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arpwifi

Vandaag inderdaad op naam gebracht als Thereva nobilitata, door Elias - waarvoor dank  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Je eerste foto is inderdaad :huh: maar ik vraag me af of je de antenne niet in zijaanzicht moet bekijken? De eerste tekening in onderstaande sleutel lijkt mij van opzij -

http://www.entomologicafennica.org/Volume17/EF_17_1/6Haarto.pdf

(roept hij vrolijk zonder enige echte kennis van zaken :rolleye:)

James

arpwifi

Ha James,

Tja, dat zijn van die dingen waar je niet over struikelt als je het een paar keer gezien hebt denk ik ... misschien moet je een zij-aanzicht hebben, maar misschien is het ook niet heel zuiver geformuleerd: Op mijn foto is het eerste segment wel wat breder/dikker dan het derde, maar het is niet echt "opgezwollen" en bovendien aan de basis weer wat smaller dan aan de top. Als je met platen van Dialineura vergelijkt is het 1e segment daar veel duidelijker verdikt. Heb je eenmaal gezien wat er bedoeld wordt, dan is het wel duidelijk, ondanks dat heel strikt genomen de top van het eerste segment toch wat breder is dan het derde ...  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]