Foto veranderen in menu Lijst van Soortgroepen

Gestart door Piet Boonen, mei 02, 2014, 16:27:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Boonen

Hallo allemaal,

Bij het determineren obv foto's in waarneming.nl liep ik tegen het probleem aan, dat bij de Gele viervlekwants (Dryophilocoris flavoquadrimaculatus) een nogal onduidelijke foto staat (beestje ligt op z'n rug), terwijl er op de onderliggende pagina (http://waarneming.nl/soort/info/8509?_popup=1) meerdere foto's staan, die duidelijk beter zijn voor de herkenning. Nu staat de foto van F.Grotenhuis uit 2005 in de lijst met soorten van de Miridae, ik zou dit graag veranderd zien.

Bij wie moet ik hiervoor zijn? Ik had deze vraag al via info@waarneming.nl gesteld, Hisko de Vries heeft me echter naar dit forum verwezen. Kan iemand me hiermee helpen? Ik vermoed dat het slechts een kwestie is van het veranderen van de volgorde van de foto's, zodat een andere, betere foto als eerste in de rij komt te staan.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

Piet Boonen

ejslootweg

admins van de soortgroep kunnen per foto aangeven of deze bij de soortinfo komt te staan en of een foto in het familieoverzicht verschijnt. Dus als de huidige foto niet duidelijk genoeg is dan zou een wantsenadmin even het label "determinerend" moeten weghalen en een andere foto in de plaats zetten.

groeten, Erik
groeten, Erik

Arp

Deze heb ik nu even veranderd. De volgorde in de soortinfo is lastig aan te pakken - er worden min of meer automatisch hoofdgroepen/tussenkoppen aangelegd voor dingen als imago/nimf en kennelijk ook op basis van een paar andere, mij volstrekt onduidelijke criteria. Als er in de soortinfo uiteindelijk een onhandige foto bovenaan staat is hert daarom wat mij betreft een kwestie van jammer dan, zolang er maar een aantal goede foto's staan die de variabiliteit in de soort en speciale gevallen weergeven.

Belangrijker is dat de foto's voor de hele familie (familieoverzicht) zouden moeten bijgewerkt/uitgezocht.

Ik heb daar in principe (voor beide) toegangsrechten voor, maar de wantsenafdeling wordt beheerd door Berend Aukema (en daar ben ik erg blij mee). Tot nu toe heb ik bij sommige families geprobeerd de soortinfo en familieoverzichten te vullen met goedgekeurde foto's (danwel op wrn, op forum of op nlsrt goedgekeurd) zodat er wat betere overzichten ontstaan, maar kort geleden bleek dat Berend dat liever niet wil. Althans, niet door "domweg" foto's te kiezen die zeker bij de soort horen (goedgekeurd). Hij had er een voorkeur voor om alleen foto's te selecteren die daadwerkelijk op de foto de soortkenmerken duidelijke laten uitkomen en als ze "van foto" niet te determineren zijn, dan niet opnemen. Dus geen foto's van dieren die zijn opgestuurd en langs deze weg zijn gedetermineerd/gevalideerd. Dit kan ik voor de meeste Wantsen niet beoordelen. Ik ga de familie Miridae dus niet "opschonen"/aanvullen qua fotokeuzes, dat moet iemand doen met meer kennis van zaken en heeeel veel vrije tijd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Piet Boonen

Citaat van: Arp op mei 03, 2014, 08:08:52 AM
Deze heb ik nu even veranderd. De volgorde in de soortinfo is lastig aan te pakken - er worden min of meer automatisch hoofdgroepen/tussenkoppen aangelegd voor dingen als imago/nimf en kennelijk ook op basis van een paar andere, mij volstrekt onduidelijke criteria. Als er in de soortinfo uiteindelijk een onhandige foto bovenaan staat is hert daarom wat mij betreft een kwestie van jammer dan, zolang er maar een aantal goede foto's staan die de variabiliteit in de soort en speciale gevallen weergeven.

Belangrijker is dat de foto's voor de hele familie (familieoverzicht) zouden moeten bijgewerkt/uitgezocht.

Ik heb daar in principe (voor beide) toegangsrechten voor, maar de wantsenafdeling wordt beheerd door Berend Aukema (en daar ben ik erg blij mee). Tot nu toe heb ik bij sommige families geprobeerd de soortinfo en familieoverzichten te vullen met goedgekeurde foto's (danwel op wrn, op forum of op nlsrt goedgekeurd) zodat er wat betere overzichten ontstaan, maar kort geleden bleek dat Berend dat liever niet wil. Althans, niet door "domweg" foto's te kiezen die zeker bij de soort horen (goedgekeurd). Hij had er een voorkeur voor om alleen foto's te selecteren die daadwerkelijk op de foto de soortkenmerken duidelijke laten uitkomen en als ze "van foto" niet te determineren zijn, dan niet opnemen. Dus geen foto's van dieren die zijn opgestuurd en langs deze weg zijn gedetermineerd/gevalideerd. Dit kan ik voor de meeste Wantsen niet beoordelen. Ik ga de familie Miridae dus niet "opschonen"/aanvullen qua fotokeuzes, dat moet iemand doen met meer kennis van zaken en heeeel veel vrije tijd.

Hartelijk dank voor jullie commentaar en acties.

Ik begrijp dat het een enorme taak is om alles goed op orde te brengen, aan de andere kant zullen er waarnemers zijn, zoals ik, die gebaat zijn bij een goed overzicht van de voorkomende soorten, zodat ze geholpen worden bij het zoeken met welke soort ze mogelijk van doen hebben. Nu komt het bij mij toch vaker voor, dat ik na een screening van de diverse soorten er niet achter kom, bij welke soort of soorten ik het moet zoeken, en dan gaat ie in de bak "onbekend" bij me, en kijk ik later wel eens of ik dan aanknopingspunten kan vinden waardoor ik de waarneming dan alsnog zou kunnen melden. Omdat ik niet graag totaal onbekende insecten meld, wil ik namelijk minstens een beetje in de richting zitten voordat ik iets meld.
Nu zullen lang niet alle foto's meteen een waterdichte determinatie opleveren, dus kan ik goed begrijpen dat Berend Aukema het liefst alleen foto's wil gebruiken waar alles op staat, wat kenmerkend voor de soort is. Beter alles in één keer goed is doorgaans ook de beste manier. Ik kan dan ook slechts hopen dat hij een keertje de tijd ervoor krijgt om dit te doen (geldt natuurlijk ook voor de andere beheerders van andere soortgroepen), ik wacht dus rustig af en blijf proberen mijn weg te vinden met de huidige foto's.

Nogmaals mijn hartelijke dank,

Piet Boonen

Rob S

Relevant in deze vind ik de foto van Delphax hemiptera in lijst van families nogal veel op een wants lijken :).

Ik had hem al gemeld maar hij staat er nog steeds.
Groeten

Rob Schaareman

Arp

Euhm ...  :rolleye: ... er zijn helemaal geen foto's voor soortinfo/familieoverzicht op "determinerend" gezet.

Oh wacht even, je bedoelt die lijsten als je taxonomisch door de families etc. heenstapt ... die gebruiken kennelijk elke goedgekeurde foto.

Hoe deze een goedkeuring als Delphax heeft gekregen is inderdaad raadselachtig  ;D Ik kan niet zien door wie en kan ook geen commentaar plaatsen voor Wantsen etc. ... ga het even aankaarten bij iemand die dat wel kan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob S

Groeten

Rob Schaareman

John Bouwmans

Meldingen komen wel in statusoverzicht gebruikersmeldingen, maar krijgen meteen een  :right: ,. Dan gebeurt er daarna blijkbaar niks meer mee. Misschien een bug, even in de bugguide kijken  ;D                                                                                             
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Het vinkje staat daar omdat de waarneming is goedgekeurd (momenteel dus als Delphax) - dat klopt dus wel, maar de goedkeuring is onjuist.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)