Tjiftjaf afwijkende zang

Gestart door arnotenhoeve, april 03, 2014, 22:29:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Dag mensen,

Een wonderlijke Tjiftjaf vanmiddag in een Lariksperceel gemengd bos bij Deventer. Ik kon niets afwijkends aan het kleed ontdekken. Behalve misschien een wat lichte veeg over de vleugel.
Iemand deze variant al eens gehoord? Ik kon zo gauw niks vinden op internet.

http://waarneming.nl/waarneming/view/83005792


groeten
Arno

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

arnotenhoeve

Precies! Hoe voeg ik een mp3 bestandje toe?

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


frankneijts

Da's wel een grappig beestje ja... 8) Het lijkt me raadzaam om te proberen die vogel terug te vinden en dan gedurende langere tijd luisteren en opnames maken. Dikwijls beschikken zulke afwijkende Tjiffen over meerdere zangtypes waaronder wellicht ook een meer 'normaal' geluid.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arnotenhoeve

Dag Frank,

Dank voor je reactie. Dat dacht ik ook (of beter gezegd, dat had ik ook verwacht), alleen ik heb minstens een uur lang non stop erbij gestaan. De vogel zong continu hetzelfde. Niet 1 keer een ander roepje of zang. De interval tussen de zangstrofes was net als fitis en tjiftjaf: een zangstrofe, tijdje stil, zangstrofe, etc. Een normale strofe begint met een openings 'tjiep' (als contactroepje Tjif) en dan 3 tot 5 keer hoog en vervolgens 3 tot 5 keer laag. In dat uur zong de vogel 3 keer de strofe anderhalf keer achter elkaarn (dus: hoog - laag - en dan nog een keer hoog). Er zaten veel normale Tjiffen omheen. Die hadden geen aandacht voor dit beest.

Robertmeer

Had laatst bij de Witstuitbarmsijs ook een enigszins vergelijkbaar afwijkend zingende Tjiftjaf, gelukkig had ik mijn geluidsopnameapparatuur bij me. De vogel zong continu op deze 'piepende' manier (hoorde geen enkele maal de normale zang bij deze vogel, wel van andere Tjiftjaffen in hetzelfde stukje bos). Qua kleed viel me niks afwijkends op.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

arnotenhoeve

Dank Robert

Citeerenigszins vergelijkbaar afwijkend zingende Tjiftjaf
dit lijkt me meer een schorre Tjif. 'Mijn' Tjif heeft een helder liedje. Ik dacht echt aan een of ander eng Phylloscopusje. Totdat ik hem zag. Dat zou ik niet hebben bij 'jouw' vogel.

arnotenhoeve

Dag allen,

Ik heb er nog wat opnames bijgezet. Alleen de snelheid klopt niet meer nadat ik de mp4 naar een mp3 heb omgezet. De opnames klinken nu heel raar versneld. De enige opname die goed klinkt qua snelheid is de onderste opname (die zonder beschrijving).

De strofes van deze Tjiftjaf varieerden van 6 hoog en 1 laag tot 4 hoog en 6 laag en alles er tussenin.

groeten
Arno