Vlinder in Griekenland

Gestart door BramtK, juni 07, 2007, 15:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK



Wat denken jullie, is dit een Witbandzandoog?

Nou nou!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Stijn Schreven

Ik denk zelf aan de Heivlinder. De bovenvleugel is helaas niet te zien...
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

BramtK

Dag Stijn,

Ja, even gekeken in het boek en dat komt er toch ook in de buurt. Zou wel enigszins zeldzaam zijn in Griekenland.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Raoul

Vorig jaar ben ik zelf in Griekenland (Thassos) geweest en daar heb ik de Balkanboswachter gezien.

Ik heb ook mijn vlindergids (Tirion) nog er even bijgepakt en ik denk dat dit er ook een is.

Albert Vliegenthart

Beste mensen,

Het is Hipparchia senthes. Dit wordt door sommige als ondersoort gezien van aristeus. Andere zijn van mening dat dit een aparte soort is. Om het duidelijk te maken: H. aristeus (zuidelijke heivlinder) zou niet in Griekenland voorkomen, meer in Italie, meen ik uit mijn hoofd. H. senthes (geen officiële Ned. naam) komt juist in Griekenland voor. Daar heb je op het vaste land ook nog H. volgensis (volgens mij heet deze balkanheivlinder) vliegen, maar die is het niet, gezien de tekening op de ondervleugel. (Details in cel 4.)
Groeten, Albert

Raoul

Nu je het zegt..... vind ik het nog steeds moeilijk om te zien  :D

BramtK

Potverdrie, gelukkig mag je hier nog lekker plaatjes spammen en vragen stellen (de vogelaars zijn een discussie daarover begonnen) want dit is toch ingewikkeld zeg. Vanavond eens een tijdje met het boek er naast gaan zitten.

Groeten en bedankt iedereen,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

grunsven

Het lijkt me ook geen schande als je hier niet uit komt. Ik vind het ook altijd erg lastige beesten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Stijn Schreven

CiteerBeste mensen,

Het is Hipparchia senthes. Dit wordt door sommige als ondersoort gezien van aristeus. Andere zijn van mening dat dit een aparte soort is. Om het duidelijk te maken: H. aristeus (zuidelijke heivlinder) zou niet in Griekenland voorkomen, meer in Italie, meen ik uit mijn hoofd. H. senthes (geen officiële Ned. naam) komt juist in Griekenland voor. Daar heb je op het vaste land ook nog H. volgensis (volgens mij heet deze balkanheivlinder) vliegen, maar die is het niet, gezien de tekening op de ondervleugel. (Details in cel 4.)
Groeten, Albert
Zat ik er toch dicht bij ;)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Albert Vliegenthart

Dichtbij Stijn, complimenten! Het is ook zeker geen schande om hier moeite mee te hebben. In Nederland beperkt deze groep zich tot 2 soorten, dan is het makkelijk, maar in Zuid-Europa is het al lastiger, maar meer in het ZO, dan wordt het pas echt puzzelen.
Groeten, Albert