bevestiging waarnemingen libellen van Sri Lanka

Gestart door ria.vogels, januari 23, 2014, 22:40:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

Afgelopen najaar, oktober 2013, ben ik met mijn vriend in Sri Lanka geweest.
Daar hebben we, behalve veel vogels, vlinders en andere fauna circa 50 soorten libellen gezien. Zoals de trouwe deelnemers aan waarneming.nl en observation.org wel weten hebben libellen mijn speciale belangstelling.  ;D
Een deel van de waargenomen libellen konden we ter plekke determineren met behulp van onze gids Amila Salgado die er veel ervaring mee heeft en bijvoorbeeld ook foto's plaatst op Asian-Dragonfly.net, en verder aan de hand van de Fotogids "Dragonflies of Sri Lanka" van Matjaz Bedjanic, Karen Conniff en Gehan de Silva Wijeyeratne (2007), Colombo: Jetwing Eco Holidays.
Zoals dat gaat blijven er altijd van die twijfelgevallen over. Ik heb contact kunnen opnemen met Matjaz Bedjanic en hij was zo lief om al mijn waarnemingen op Observado (met foto's) te checken. Hij kon, zoals hij het zelf zegt, 99% van mijn waarnemingen goedkeuren. De ene procent die overbleef is niet per se fout, maar is op grond van foto's niet goed te beoordelen. Die ene procent betreft de Pseudagrions: P. malabaricum en P. microcephalum. Ik heb die nu op onzeker gezet. Van de P. malabaricum heb ik hem nog aanvullende foto's gestuurd, in de hoop dat die toch uitsluitsel kunnen geven. Zijn antwoord hierover heb ik nog niet binnen.

Ik ben vooral erg blij met zijn instemming met de waarnemingen van de Jungle Threadtail (Elattoneura caesia) (zie bijgevoegde voorbeelden). Deze soort geldt als bijzonder zeldzaam, maar Matjaz vertelde me dat recent meer informatie over is verzameld. Binnenkort zal een nieuwe kaart verschijnen van het verspreidingsgebied van de E. caesia, er zijn nu 90 plekken in Sri Lanka bekend.

Door het uitblijven van de groene vinkjes bij veel waarnemingen vermoed ik dat er onder de admins in Nederland geen expert voor dit deel van Azië is. Mijn vraag is nu of het mogelijk is om op grond van het positieve oordeel van Matjaz Bedjanic mijn waarnemingen in Sri Lanka goedgekeurd te krijgen? Dat zou ik zeer waarderen.
Groet, Ria Vogels

Anne Hueber †

Ria, als je mij een lijstje toestuurt met de desbetreffende waarnemingen, wil ik die wel van een groen vinkje voorzien.
Ik kan deze foto's dan gelijk bij de soortinfo en de familieoverzichten zetten.

ria.vogels

Hoi Anne,
Maar jij kan al mijn waarnemingen toch zien? Het gaat om alle waarnemingen met foto's door mij ingevoerd in Sri Lanka in oktober 2013?
Zo heeft Matjaz ze ook bekeken en gecheckt, dan moet jou dat zeker lukken.
Ik weet overigens niet zo goed hoe ik een lijstje moet destilleren dat ik dan vervolgens aan jou kan zenden.
In ieder geval al dank voor je aanbod.
Groet, Ria Vogels

Anne Hueber †

Dan zijn dat alle foto's behalve die met een vraagteken.....toch?


Anne Hueber †

Nou.....dat waren er aardig wat :rolleye: ;D
Schitterende foto's Ria :duim:
En je groene vinkjes staan erbij ;D

ria.vogels

Groet, Ria Vogels