quiz: verspreidingskaart zonder zuidelijke vindplaatsen

Gestart door gertjanvannoord, januari 12, 2014, 19:03:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Om Grada's kaarten met veel zuidelijke vindplaatsen te compenseren vandaag deze! Misschien niet zo moeilijk?

Gertjan van Noord

WimV

Inderdaad niet zo moeilijk. (laatste letter, eerste letter......)

Groetjes,
Wim

gertjanvannoord

doe maar de laatste letter, daar kunnen ze niet zo makkelijk mee achter in de Heukels zoeken  ;)
Gertjan van Noord

petraw

Groet, Petra


petraw

Groet, Petra

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Datura

Voor de waarneming in het hok bij Lichtenvoorde (Achterhoek) mag ook wel iets van een bewijsplaatje oid gevraagd worden denk ik (zag dat er bij de andere zuidelijke waarneming bij Wolfheze ook al commentaar gevraagd is: de waarneming lijkt precies ingevoerd, dus wellicht kan iemand het daar eens checken en een besijplaatje schieten?).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

In Wolfheze ben ik al eens zelf gaan kijken aan de hand van die waarnemingen, maar niets kunnen vinden. Bij die in Lichtenvoorde nu een berichtje geplaatst.

groeten, Erik
groeten, Erik

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sipke Gonggrijp

Ja, als echte Noord Hollander en tevens duinkonijn is deze makkelijk.
Groet, Sipke.

gertjanvannoord

#11
op verspreidingsatlas.nl heeft deze soort zelfs één stip in Zeeland, en eentje in Zuid-Limburg!?
Gertjan van Noord

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

Aha, het eindigt zelfs dubbel op i en dubbel op m ;-).
groet, Willemien Troelstra

belle

Ik ben toch wel benieuwd wat het nu is. De enige soort die ik me daar bij kan voorstellen klopt voor mijn gevoel helemaal niet met de kaart?  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

gertjanvannoord

Citaat van: Willemien Troelstra op januari 13, 2014, 21:24:36 PM
Aha, het eindigt zelfs dubbel op i en dubbel op m ;-).

:right:  .. al schrijf je de Nederlandse naam wel als één woord ..
Gertjan van Noord

gertjanvannoord

Citaat van: belle op januari 13, 2014, 21:29:21 PM
Ik ben toch wel benieuwd wat het nu is. De enige soort die ik me daar bij kan voorstellen klopt voor mijn gevoel helemaal niet met de kaart?  :blink:

komt in Frankrijk alleen in de bergen voor (1100-2800 meter volgens http://crdp.ac-besancon.fr/flore)
Gertjan van Noord

mgeven

En het is geen Fraai Hersthooi, hoewel die wel met de tips klopt..... Meer een plant van zuurdere gronden die erg vroeg in het jaar bloeit.

Willemien Troelstra

Ik zie nu pas dat Kim echt een zware hint heeft gegeven door zijn 'tiepvout'. Maar, misschien heeft dat mijn onderbewuste wel geholpen.
groet, Willemien Troelstra

Nietspitten

Citaat van: mgeven op januari 13, 2014, 22:28:26 PM
En het is geen Fraai Hersthooi, hoewel die wel met de tips klopt..... Meer een plant van zuurdere gronden die erg vroeg in het jaar bloeit.


en zwarte bessen produceert
groeten, Gerrit

Datura

Citaat van: Willemien Troelstra op januari 13, 2014, 23:28:44 PM
Ik zie nu pas dat Kim echt een zware hint heeft gegeven door zijn 'tiepvout'. Maar, misschien heeft dat mijn onderbewuste wel geholpen.
;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Citaat van: gertjanvannoord op januari 13, 2014, 17:41:25 PM
op verspreidingsatlas.nl heeft deze soort zelfs één stip in Zeeland, en eentje in Zuid-Limburg!?

Die in Zuid-limburg is van Baudewijn Ode (2012) dus goede kans dat dat klopt (wat wel de vraag opwerpt hoe hij daar komt, maar daar kan ik natuurlijk geen uitspraak over doen zonder de plant gezien te hebben). Die uit zeeland is ouder (staat op 1-1-1990). Makkelijk te zien in de verspreidingsatlas onder de menuoptie 'waarnemingen'  en dan de stip aan te klikken.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Grappig.

Dit is - voor plantenliefhebbers in de noordelijke helft van het land - zo'n 'dagelijkse soort', waarbij je er nooit bij stilstaat dat ie in zuidelijk Nederland niet voorkomt.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat hij op de Veluwe (dus zuidrand van zijn areaal) steeds meer beperkt is tot noordhellinkjes in heide en voormalig stuifzand en beschutte plekken in dennenbossen (de relatief koude plaatsen dus).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

belle

Citaat van: Datura op januari 14, 2014, 10:41:51 AM
Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat hij op de Veluwe (dus zuidrand van zijn areaal) steeds meer beperkt is tot noordhellinkjes in heide en voormalig stuifzand en beschutte plekken in dennenbossen (de relatief koude plaatsen dus).

Hè hè, eindelijk is het belletje gaan rinkelen!!! Daar was ik niet snel opgekomen omdat hij in mijn herinnering op e eindigt.  ;D
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Rob Koelman

Citaat van: belle op januari 14, 2014, 11:06:49 AMDaar was ik niet snel opgekomen omdat hij in mijn herinnering op e eindigt.  ;D

Daar had ik ook last van. Niet alleen de Latijnse namen veranderen...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

petraw

Kim,
Citaat van: Datura op januari 14, 2014, 10:11:36 AM
Citaat van: gertjanvannoord op januari 13, 2014, 17:41:25 PM
op verspreidingsatlas.nl heeft deze soort zelfs één stip in Zeeland, en eentje in Zuid-Limburg!?

Die in Zuid-limburg is van Baudewijn Ode (2012) dus goede kans dat dat klopt (wat wel de vraag opwerpt hoe hij daar komt, maar daar kan ik natuurlijk geen uitspraak over doen zonder de plant gezien te hebben). Die uit zeeland is ouder (staat op 1-1-1990). Makkelijk te zien in de verspreidingsatlas onder de menuoptie 'waarnemingen'  en dan de stip aan te klikken.

De waarneming binnen verspreidingsatlas.nl opzoeken, dat kan, zover ik weet, maar een beperkt aantal mensen.
Groet, Petra

Grada Menting

Tjonge, jonge ik heb wat geleden. :P
Nooit gedacht dat het een algemene soort was.
Dacht wel eindigend op een i kan hei zijn maar zocht het te ver. Zelfs het duinkonijn zag ik als een hint.
Het besijplaatje begrijp ik nog niet maar goed jullie kraaien maar verder.

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides