Hoofdmenu

Beekoeverlibel?

Gestart door Limosa, juni 05, 2007, 12:41:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Deze libel deed mij sterk denken aan een beekoeverlibel. Klopt dit? Deze dame is gevonden in de Weerribben.
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Kan me de gedachte aan beekoever voorstellen. Heb je ook al aan een andere kleur gedacht dan blauw?

Limosa

CiteerHeb je ook al aan een andere kleur gedacht dan blauw?
:blink: Wat bedoel je daarmee? Dat het geen beekoeverlibel is?
Groeten,

Joachim

kroonp

#3
Citeer
CiteerHeb je ook al aan een andere kleur gedacht dan blauw?
:blink: Wat bedoel je daarmee? Dat het geen beekoeverlibel is?
Inderdaad geen beekoeverlibel

Ik denk dat hij rood bedoelt  :P

Of eigenlijk gewoon bruin in dit geval, maar dat geldt eigenlijk ook voor de beekoeverlibel.
Groet

Peter Kroon

JohnvR

Volgens mij is het een jong vrouwtje Zwervende heidelibel, o.a. te zien aan het blauw.

kroonp

#5
CiteerVolgens mij is het een jong vrouwtje Zwervende heidelibel, o.a. te zien aan het blauw.

Let op die lichte streep bovenop het borststuk.
Groet

Peter Kroon

JohnvR

Citeer
CiteerVolgens mij is het een jong vrouwtje Zwervende heidelibel, o.a. te zien aan het blauw.

Let op die lichte streep bovenop het borststuk.
Tja, ik heb die ook nog nooit gezien helaas (de soort van dit topic). Achterlijf en de rest klopt inderdaad ook niet echt voor een Zwervende heidelibel. Ik was dus te snel on onzorgvuldig, foei. Ik zie in de veldgids dat een vrouwtje Vuurlibel (want dat is het denk ik nu) ook iets blauwigs in de ogen kan hebben.

Weia

Zeer fraaie waarneming daar! Zitten ze onderhand overal? Eerst moest je echt naar Limburg -- hee daar zit per ongeluk een grapje: naar Echt in Limburg -- en nu kan je al naar de Weerribben...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Limosa

Wat pleit voor zwervende heidelibel zijn: Geheel gele voorrandader, gele beadering van de vleugels dichtbij de basis.

Tegen zijn volgens mij de dunne lichte streep op het achterlichaam die deels ontbreekt en de ogen kloppen ook niet helemaal geloof ik.
Groeten,

Joachim

Limosa

Hmm geen zwervende heidelibel! Is dit een vuurlibel zoals John al opperde?
Groeten,

Joachim

kroonp

De opmerking van Johan zette mij aan het denken en toen kwam ik op vuurlibel uit. ;)

Ik heb deze soort ook nog nooit gezien, maar als deze soort ook al steeds meer toeneemt dan hoef ik daarvoor straks ook geen verre reizen meer voor te ondernemen.  Gewoon even wachten totdat hij in de buurt zit  :P

Groet

Peter Kroon

Limosa

Een vuurlibel! Geweldig! Bedankt allemaal voor jullie hulp en meedenken!
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

CiteerEen vuurlibel! Geweldig! Bedankt allemaal voor jullie hulp en meedenken!
Gefeliciteerd! Sorrie van de cryptische antwoorden, maar dacht dat het je wel zou lukken hier zelf uit te komen.
Gaaf dat ze nu met regelmaat in de Weerribben worden gezien.

Jeroen Nagtegaal

De vorm van het achterlijf sluit nu ook meteen heidelibellen uit,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Citeer
Gefeliciteerd! Sorrie van de cryptische antwoorden, maar dacht dat het je wel zou lukken hier zelf uit te komen.
Gaaf dat ze nu met regelmaat in de Weerribben worden gezien.
:duim: Thanks! Als nog net niet helemaal doorgewinterde libelloloog valt het nog niet altijd mee om ook de zeldzaamheden er tussen uit te halen, maar met een beetje hulp van het forum begint het erop te lijken :D  
Groeten,

Joachim