mijn vogelMOMENT van 2013 is.....

Gestart door Ted van der Knaap, december 20, 2013, 10:59:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Waar ik het meest van heb genoten dit jaar waren de baltsende Kaspische berghoenen nabij Demirkazik, in het Aladagar nationaal park Turkije. Een totaal van zo'n zes vogels fraai gezien en gehoord. Waarvan twee displayende vogels zich fraai lieten bekijken. Al die tijd denkend "waar doet iedereen toch zo moeilijk over?" Maar de twee dagen erna  werden de vogels slechts gehoord, ver weg.  En dit allemaal ondanks het feit dat we een bak geld hadden neergelegd voor een zogenaamd moeilijke excursie die we bij nader inzien prima zelf hadden kunnen doen met onze huurauto.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

ArjenDrost †

Voor mij waren het eigenlijk twee momenten, maar die zaten zo dicht op elkaar, dat ze wel voor 1 moment door mogen gaan... Oke, en bij het eerste moment is de vogel meer het leidend voorwerp dan het onderwerp...

Het vond allemaal plaats tegen het eind van de ochtend van 25 juli bij Alkefjellet, Spitsbergen. We zaten in onze zodiacs en genoten van de vele 10.000en Kortbekzeekoeten die overal rondvlogen. We hadden al een Poolvos gezien (bonus op deze plek), dus onze dag kon eigenlijk al niet meer stuk. Tot ik over m'n radio hoorde dat het voorste bootje een IJsbeer gevonden had. Rustig die kant op gevaren, je wil niet al die zeekoeten overslaan, maar toch ook naar die IJsbeer... Daar aangekomen, bleken we precies op tijd voor het meest spectaculaire gedrag wat ik ooit van een beer gezien heb. Hij klom langzaam maar zeker naar beneden, richting de broedende zeekoeten. Deze zaten een stuk lager, op een vrijwel loodrechte klif. De vogels bleven zo lang mogelijk zitten, maar kozen uiteindelijk toch voor het hazenpad. Een paar dappere bleven nog paniekerig om de beer vliegen, die zich hier echter weinig van aan trok en rustig hun jongen opat om vervolgens, als een volleerde alpinist, weer omhoog te klimmen.

http://observado.org/waarneming/view/78483808
Kortbekzeekoet - Uria lomvia gezien op 2013-07-25 Norway - Svalbard - Spitsbergen
Foto's:


Toen de beer weer boven was, hadden we nog een beetje tijd om terug te gaan naar het hoofddeel van de kolonie. Hier vonden we een familie Brandgans op een rots een paar meter boven het water. De jongen waren net uit het ei en ze waren kennelijk op zoek naar hun eerste echte maaltijd (in de kolonie zelf is eigenlijk niks meer te eten). We zagen ze wat op de vlakke rots heen en weer lopen, steeds een beetje richting de kant. Omdat ze duidelijk wat van plan waren, hebben wij wat afstand genomen met onze Zodiacs. En inderdaad, ze liepen naar de rand toe en beide ouders sprongen over de rand. Eerst vader, daarna moeder, luid roepend om de jongen aan te moedigen te volgen. De jongen, die uiteraard veel te klein waren om al te vliegen, spreidden hun kleine vleugeltjes en hoopten er het beste van... Hun eerste vlucht...

http://observado.org/waarneming/view/80715195
Brandgans - Branta leucopsis gezien op 2013-07-25 Norway - Svalbard - Spitsbergen
Foto's:


Beide gedragingen kende ik wel uit de verhalen (al waren er maar erg weinig verhalen van een beer die langs een klif naar beneden klimt), maar had ze nog niet eerder gezien, laat staan gefotografeerd. Erg gaaf om dat nu in een tijdsbestek van minder dan een uur te zien!

Groeten, Arjen

Bart van Hoogstraten

Ik vind dat tafereel met die ijsbeer de mooiste waarneming van 2013  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jaapbird

#33
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 21, 2013, 10:08:52 AM
Citaat van: GijsB op december 20, 2013, 22:54:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 20, 2013, 20:24:31 PM
Huesca in Spanje bijvoorbeeld: http://spain.observation.org/soort/view/288
Als je een reisje naar de Spaanse Pyreneeën een beetje voorbereid en er wat tijd in steekt kun je lammergier toch echt wel ophalen.


Tijd in steken? Dat lijkt me overbodig. Vorig jaar 2 weken in spanje geweest (Nocito (bij huesca) en Benasque) en heb meer dagen gehad met dan zonder lammergier, meestal gewoon over de camping vliegend.

Weet je zeker dat dat geen vale waren?  ::)

Aantal jaren in Spanje geweest en vrijwel iedere dag als we door de kloof reden zagen we 2 of 3 lammergieren (in ieder geval 1 juv en 2 ad). Ze landen ook daar
http://observado.org/waarneming/view/78336232
Rondom Merli en Roda de Isabene heel vaak heel mooi gezien.

Verder altijd raak bij Aneto vanaf embalsa de lausette (leuke rit ernaar toe en prachtig wandelen daar incl steenarend)

Maar deze sloeg alles : http://observado.org/waarneming/view/78793197  op ooghoogte fantastisch

Jan2002

Citaat van: Jan Zwaaneveld op december 20, 2013, 20:30:24 PM
Heel 2013 was één heerlijk lang vogelmoment.
Als niet-twitcher en 'gewoon' vogelliefhebber had ik het niet beter kunnen verwoorden!
Groet,
Jan

erikwouda

Citaat van: GijsB op december 20, 2013, 22:54:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 20, 2013, 20:24:31 PM
Huesca in Spanje bijvoorbeeld: http://spain.observation.org/soort/view/288
Als je een reisje naar de Spaanse Pyreneeën een beetje voorbereid en er wat tijd in steekt kun je lammergier toch echt wel ophalen.


Tijd in steken? Dat lijkt me overbodig. Vorig jaar 2 weken in spanje geweest (Nocito (bij huesca) en Benasque) en heb meer dagen gehad met dan zonder lammergier, meestal gewoon over de camping vliegend.
Ik zat ook in de buurt van Huesca te zoeken. Maar niks helaas.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jaapbird op december 21, 2013, 12:19:53 PM
Rondom Merli en Roda de Isabene heel vaak heel mooi gezien.

Zou dit er dan toch eentje geweest zijn?  :rolleyes: -> http://observado.org/waarneming/view/56120787
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JonathanLeeuwis

Het moment van 2013 het meest bij blijft is het camperen in de Brabantse Biesbosch met Joas Sluimer. Midden in de nacht de biesbosch door gefietst, wat leuke dingen als kerkuil, juveniele bosuil en kwartel opleverde. Maar het mooiste was wel in de Pannekoek, waar het een groot nachtegaal consert was, waartussen de al een poosje aanwezige noordse nachtegaal luidkeels boven de andere nachtegalen zijn lued zong.
In het licht van de zaklantaarn zong een bosrietzanger om maar liefst een armlengte van me vandaan, het leek wek of de vogel me niet eens door had!
Ook het geluid van een roepende vos was erg merkwaardig.

Buiten Nederland blijft Handa Island in schotland vers int geheugen. Hier zagen de rotsen zwartwit van de duizenden broedenden zeekoeten, zwarte zeekoeten, alken, papegaaiduikers, noordse stormvogels, drieteenmeeuwen enz!!! Echt een machtig mooi gezicht!!!  Klein stukje verder opt eiland waren we omringt door kleine en grote jagers, die samen met de noordse sterns iedere voorbijganger verasde met en schijaanval. Net vordat we het eiland verlieten zagen we een prachtige schots sneeuwhoen, die stieken tussen de heidestuiken scharrelde.
Vanuit de bood naar het vasre land passeerde we nog een aantal parel en roodkeelduiker en vloog er een zeearend al stoeiend met raven net over ons hoofd!

2013  was een top vogeljaar! Iedereen de beste (vogel)wensen voor 2014!!!

lucasn

Mijn mooiste moment was toen ik op familieweekend ergen in Gelderland om 6.45 vertrok voor een duurloop van 25 km. Na 10 km hoorde ik een gek geluid en er schoot er gelijk kraanvogel m'n hoofd in en zag ik m'n eerste kraanvogels in Nederland hoog over vliegen. Later ook nog een paar andere groepen overvliegend en nog een groep van zo'n 100 stuk in een akker!
Groet,
Lucas Nieuweboer

GijsB

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 21, 2013, 10:08:52 AM
Citaat van: GijsB op december 20, 2013, 22:54:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 20, 2013, 20:24:31 PM
Huesca in Spanje bijvoorbeeld: http://spain.observation.org/soort/view/288
Als je een reisje naar de Spaanse Pyreneeën een beetje voorbereid en er wat tijd in steekt kun je lammergier toch echt wel ophalen.


Tijd in steken? Dat lijkt me overbodig. Vorig jaar 2 weken in spanje geweest (Nocito (bij huesca) en Benasque) en heb meer dagen gehad met dan zonder lammergier, meestal gewoon over de camping vliegend.

Weet je zeker dat dat geen vale waren?  ::)


Het verschil tussen een vale en een lammergier is wel te zien hoor. Wel algemener in Benasque dan in Nocito.
Gijs

augustvansteensel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 21, 2013, 10:05:08 AM
Citaat van: Vincent Hart op december 20, 2013, 20:24:31 PM
Huesca in Spanje bijvoorbeeld: http://spain.observation.org/soort/view/288
Als je een reisje naar de Spaanse Pyreneeën een beetje voorbereid en er wat tijd in steekt kun je lammergier toch echt wel ophalen.

Ik ga het komende zomer weer proberen op heen- en terugreis Coto de Doñana. Ik heb begrepen dat ze op deze plek goed te doen zijn (daar schijnen ze ook te broeden).
Mijn lammergieren ben ik hier tegengekomen: http://observation.org/waarneming/view/77947785
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Reest

Het zien en fotograferen van deze Quetzal was voor mij hét 2013 moment.
Rinus
Beter gewist dan gemist.

Folkert Jan

2013 had zoveel mooie vogelmomenten dat ik daar nog een heel verslag over ga schrijven, maar wat er bovenuit steekt is toch wel de ontdekking van de vale gierzwaluw

De avond ervoor door Lars Buckx een vale gierzwaluw gevonden op vlieland. De volgende morgen met de watertaxi naar het eiland en staan posten in de harde en koude wind. Boot van 12 uur terug en Pieter van Veelen afgezet in de haven van lauwersoog. Met al die waarnemingen van gierzwaluwen in NL toch maar even posten op de kustweg. Na 1,5 uur niks te hebben gezien de spullen in de auto gelegd en de kofferbak al dicht komt er zo vanuit de waddenzee een gierzwaluw aangevlogen. In paniek wil ik de kofferbak weer open doen voor mijn camera, maar deze zit al dicht. Ik spring zowat door de auto heen en grijp mijn camera. Klik Klik Klik Klik.....De gierzwaluw vliegt verder. In de auto en er achteraan. Auto stil, deur open en weer klik klik klik klik. Dan rust en even op het schermpje kijken. De eerste foto's die ik bekijk laten een donkere gierzwaluw met puntige vleugels zien. Niet zoals ik gehoopt had een bruine gierzwaluw met stompe vleugels. Toch stuur ik wat foto's en het verhaal rond in een app groep. Er wordt gelijk gevraagd om meer foto's. Ik stuur enkele foto's tot ik een foto tegenkom waar wel een bruine gierzwaluw met zeer duidelijk maskertje op staat. Dit doet ook bij iedereen de alarmbellen afgaan en een klein half uur later staan er enkele vogelaars bij mij op de dijk. Andre Willem Faber zoekt bij de haven want de vogel is al een tijd uit beeld.
En dan uit het niets vliegt de gierzwaluw weer langs. Andre Willem wordt in stress gebeld en komt aan geracet. We zien de vogel tegen een donkere achtergrond en er worden meer foto's op het schermpje bekeken. Stemmen gaan nu wel heel erg richting vale en iedereen staat vol adrenaline op de dijk. Steeds meer vogelaars komen aangeracet en springen uit hun auto's. Direct wordt ze de vogel aangewezen en elke keer als de gierzwaluw weer dichtbij komt wordt er geroepen: foto's foto's! Enkelen staan haast te springen van stress op de dijk. Door minimaal 20 man gezien.
Vervolgens de discussie op het forum waar het eerst richting gewone gierzwaluw ging en dan weer naar vale gierzwaluw. Bewerking van Jaap Denee bevestigde vale gierzwaluw  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Willem_Bosma

#43
Leuk stukje Folkert Jan! Echt iets voor op een blog  ;)

Mijn mooiste momenten waren uiteraard de Sperweruil recent (Al zie ik liever één in een naaldbos). De Dwerguil van vorige week woensdag die toch nog aan het einde van een kille en mistige dag goed kwam en de Bruinkeelortolaan van Lauwersoog die dichtbij zat. Maar ja, zoals gezegd was heel 2013 een mooi vogelmoment.

Ook twee zoogdiermomenten waren memorabel, zoals op 10 januari het zien van water spuitende Bultruggen en het zien van twee Dassen op de Veluwezoom afgelopen zomer tijdens het hardlopen op een avond.

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Robertmeer

Lastig, heb dit jaar vele mooie waarnemingen gedaan. Omdat ik niet kan kiezen, volgt een top4 (in willekeurige volgorde):

Eentje die me goed bijgebleven is, is de (al vaker genoemde) Bruinkeelortolaan. We waren van plan om te gaan vogelen bij het Landje van Geijsel (bij Amsterdam). Onderweg kregen we echter een piepje: "Mogelijke Bruinkeelortolaan. Foto's staan (als Ortolaan) op Waarneming.nl". Gauw de foto's opgezocht en al gauw werd me duidelijk: dat is er één, een prachtig mannetje zelfs! Toch besloten we eerst 'gewoon' zelf te kijken bij het Landje van Geijsel. Omdat hier niks zat, hebben we (na lange discussie: broer zat gewoon thuis, dik 2 uur rijden, etc) besloten om te gaan rijden. Onderweg eerst geluisterd hoe Ajax kampioen werd :) Op ongeveer een halfuurtje van de bestemming kregen we helaas het bericht binnen dat de vogel zou zijn opgevlogen. Uiteraard besloten we door te gaan en net voordat we er waren, werd de vogel weer teruggevonden. Uiteindelijk hebben we de vogel op enkele meters prachtig gezien.

Afgelopen oktober zat ik een weekje op Texel. Op 15 oktober 's ochtends eerst een rondje gelopen langs de Vuurtorenweg, maar hier zat erg weinig. Daarna bij de vuurtoren over het strand gelopen, op zoek naar Sneeuwgorzen. Ondanks dat we deze alleen maar overvliegend te zien kregen, waren we toch wel tevreden met twee Geelpootmeeuwen en enkele geringde meeuwen. Bij de auto aangekomen, kregen we een bericht binnen dat er op 200 meter van ons huisje een Blauwstaart gezien werd! Eerst naar het huisje gegaan om wat te drinken en daarna gelijk doorgelopen naar de Blauwstaart. Het bleek dus dat ik 's ochtendsvroeg 100 meter van de plek af was geweest... De vogel liet zich fenomenaal zien, op enkele meters afstand met mooi licht. Ook leuk was dat op dezelfde plek een Bladkoninkje zat te roepen en te zien, toch ook geen soort die ik vaak te zien krijg.

Andere hoogtepunten zijn twee zelfgevonden zeldzaamheden: een zingende Grauwe Fitis in juni, die ik samen met mijn broer heb gevonden (eerste zelfontdekte indiensoort), en een Bruine Boszanger. Beide op Texel. Leuk was dat de laatste één dag na de Blauwstaart was. 's Ochtends was ik van plan om te kijken of de Blauwstaart er nog zat. Deze bleek echter te zijn gevlogen. Ondertussen werden meerdere Pallas' Boszangers gemeld op de Noordpunt van Texel. Ik was van plan om via de Vijver van Jochems naar deze boszanger te lopen, totdat ik in het struikgewas naast me ineens een luid gesmak hoorde dat precies klonk als een Bruine Boszanger... Aanvankelijk lukte het slechts 1 medewaarnemer om de vogel ook te zien/horen, maar 's middags werd de vogel herontdekt en konden vele vogelaars deze soort waarnemen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Kleine Spotvogel
We waren pas een paar uur op het eiland toen ik samen met Tim door het buitenduin struinde en we tegen deze soort aanblunderde. Fijne zelfontdeksoort en ook twitchbaar voor iedereen op het eiland. Leuk om m ook in t veld te zien, na er eerst een in mijn handen te hebben  :blink:
Vale Gierzwaluw
Elk jaar in de herfstvakantie gaan we met een groep vogelaars naar Vlieland. Dit jaar viel de week zwaar tegen, elke dag hetzelfde lege eiland... Op de voorlaatste dag, rond het einde van de middag kwam het toch nog goed.
Baardgrasmus
Een moment dat ik nooit meer ga vergeten. Laatste ronde, in de schemering langs de mistnetten hingen er toch nog een paar vogels in het net. Met mijn lampje scheen ik op de eerste vogel en zag een rode oogring en dieprode keel oplichten. Een onbeschrijflijke adrenalinekick volgde.

Mark van Leeuwen

Voor mij natuurlijk de sperweruil van Zwolle, geweldig gezien in het vroege licht.

Verder ook 2 zelfontdeksoorten in de Triangel bij Waddinxveen, stuk grond gereserveerd voor huizenbouw, maar op in augustus-oktober nog zandgrond met begroeiing. De eerste avond dat ik daar heen ging was met Martin Harskamp, zodat ik ook wist hoe er precies heen te gaan. Even later kwam ook Garry Bakker nog erbij. Zat niet zo veel, totdat ik plotseling een vogeltje opstootte. Erachteraan, blijkt het een ortolaan te zijn. Ontzettend gave zelfontdeksoort, zeker voor Waddinxveen.

2 maanden later was ik er weer, maar nu was alle begroeiing weggehaald. Wou er toch nog een keertje voor de zekerheid naar toe. Weer zat er niks, maar op het moment dat ik weg wil gaan, vliegt er opeens een velduil voor m'n voeten op. Geweldig gaaf. Bleef een tijdje zitten, en vloog daarna weg. Echt geweldig
Mark van Leeuwen

milvusmilvus

Mijn moment van 2013: Tijdens een riviersafari op de Olifantsrivier zie ik binnen een minuut of vijf 2 Afrikaanse Visarenden, 4 Yellow Billed Kites, een Vechtarend, een Long-Crested Eagle en 10 tallen Gieren (vnl. White Backed en een paar Cape Vultures). Overweldigend!
Groet, Edzard

C.Dekker

Voor mij de Bruinkeelortolaan waar ik heen ging toen het nog een Ortolaan was  ;)
En de Rossewaaierstaart die ik helaas de 26ste moest missen omdat er familie uit Brabant naar Friesland onderweg was.
Maar nog even besloot om wat langer te blijven zitten zodat ik die op vrijdag de 27ste onderweg naar Brabant mooi kon bekijken,
Daarna door kon rijden via Zuid-Holland (Arendbuizerd) naar Brabant waar ik om 1215 mijn zoon op kon pikken op zijn school.
Maar eigenlijk was heel 2013 een topjaar zoals eerder door meerdere gezegd.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

lennartv

Mijn vogelmoment een grauwe franjepoot op ongeveer 30 cm afstand rustig poetsend:
http://www.youtube.com/watch?v=A8QSjMP0wTo
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com