Hippodamia variegata - Madeira

Gestart door hedy2411, december 09, 2013, 12:07:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

...is dit een Hippodamia variegata of H. notata..?
Gevonden 13-6-2013 op Madeira

Gerrian

H. variegata heeft, voor zover ik deze soort gezien heb, de stippen verder naar achteren zitten, dus ik denk eerder aan H. notata. Dit beestje lijkt erg op deze, die ik ten onrechte had ingevoerd als H. septemmaculata. Zie ook het commentaar van Jo Bogaert bij mijn waarneming.

Arp

Op basis van de vlektekening op de dekschilden zijn "Hippodamia" (s.l.) slecht uit elkaar te houden - de meeste zijn behoorlijk variabel en de verschillen die er zijn geven wel aanwijzingen, maar dat is meer soortvan "statistisch" (soort x vaker zus, soort y vaker zo). Begin bij deze altijd bij de tekening van het halsschild - dat is ook wel wat variabel, maar de soorten verschillen veel sterker in de "basispatronen" voor het halsschild (dan voor de dekschilden) en dat basispatroon blijft ook bij uitdijen/dichtvloeien veel langer nog min of meer herkenbaar. H. variegata heeft heel typisch die diepe "inhammen" die in een wit vlekje diep in de zwarte tekening eindigen. Hier bijna "dicht" (de inham er naartoe al helemaal), maar de diep gelegen witte vlekjes nog herkenbaar. Ceratomegilla notata heeft nooit de achterhoeken van het halsschild wit.

Volgens Fauna Europaea komt overigens op Madeira ook alleen variegata voor. Dat hoeft niet altijd te kloppen, maar in dit geval past het wel prima ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Te snel gereageerd dus. Ik was met twee dingen tegelijk bezig, maar dat is natuurlijk een slecht excuus. Inmiddels heb ik mijn 'huiswerk' gedaan (tabellen en foto's van H. variegata bekeken) en ben overtuigd.


Bij Observado heet hij Hippodamia notata. Is Ceratomegilla een nieuwe genusnaam? Om het nog onoverzichtelijker te maken staat in FHL de (verouderde?) naam Semiadalia. Vermoeiend volk, die taxonomen.

hedy2411

#4
Hallo Gerrian en Arp,

Hartelijk dank voor jullie reactie!
Ik denk inderdaad dat het een Hippodamia variegata is.
Hij staat wel bij Observado Gerrian.
Ik zal ze tzt invoeren, ik heb ook nog een paar andere.

Groetjes,
Hedy

PS  Arp, weet jij misschien welke luis ook op het blad zit..?

Gerrian

Ik drukte me een beetje onduidelijk uit. Ik bedoelde dat er voor ... notata op Observado een andere genusnaam staat dan de naam die Arp gebruikt en vroeg me af hoe vaak de nomenclatuur op de schop gaat.


Ik had het hier dus al niet meer over H. variegata (die in oudere boeken Adonia heet, maar dit terzijde).

Arp

#6
Ja, het is absoluut een potje en daarom noem ik ze liever Hippodamia sensu lato. Ik zou ook bij god niet weten wat nou weer de laatste toonangevende publicatie is, maar FE voert notata momenteel als Ceratomegilla. Als de beesten qua habitus en vlekpatronen zo constant bijna eenvormig zijn dan denk ik dat de (ongetwijfeld minimale en variabele) kenmerkjes waarop die geslachten gebaseerd zijn een kwestie is van moedwillig zoeken naar verschillen die nergens over gaan. Deze horen wat mij betreft "optisch" nog duidelijker samen in één genus thuis dan de verschillende Coccinella, maar ik heb me nooit echt in de redenen voor het heen en weer geschuif met geslachtsnamen verdiept bij deze groep.

Heb je trouwens de Duitse sleutel van de DJN (Nötzold, 1997)? Mooi overzicht van halsschildpatronen! :)

Citaat van: hedy2411 op december 09, 2013, 22:36:45 PM
PS  Arp, weet jij misschien welke luis ook op het blad zit..?
Ik weet nagenoeg niks van luizen, zou een Wolluis kunnen zijn (Pseudococcidae)? Het grotere witte ding lijkt ook wel aardig op de larve van een Scymninae, maar de habitus, c.q. de verdeling van de wasdraden zit me ook niet helemaal lekker voor de soorten waar ik de larven van ken. Misschien Pharoscymnus? Geen idee hoe de larven daarvan eruit zien  :huh:

P.S. Heb je het amper zichtbare witte beestje in de rechter onderhoek van deze foto nog ergens completer?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

#7

"Ik weet nagenoeg niks van luizen"..

He, hallo Arp, hoe kan dat nou...?  ;D   ;D
Van die luis in de hoek heb ik geen andere foto..
Ik heb wel een andere luisfoto maar die moet naar het wantsenforum van Observado toch... :rolleye:

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Hedy

Arp

Die dunne, lange wasslierten zouden van een Nephus-larve kunnen zijn, maar dus ook van een wolluis ... beide grotere "wollige" dingen zouden dus de larven van kleine LHBtjes kunnen zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

...dus wolluis moet op wantsenforum of op keverforum...?

Arp

Euhm ...

Een wolluis moet op het wantsenforum.

Maar ik twijfel zeer sterk of de grote witjes in je foto's wolluizen zijn. De larven van LHBtjes uit diverse geslachten in de onderfamilie Scymninae (o.a. Scymnus, Nephus, Cryptolaemus, ...) zijn een soort "wolven in schaapskleren" die vrijwel dezelfde wasafscheidingen hebben als hun prooi: de wolluizen. Deels misschien mimicry om niet op te vallen, deels wellicht ook om zich op dezelfde manier tegen andere predatoren te beschermen die de was niet lusten, of tegen mieren die "hun" luizen beschermen (zie o.a. hier en hier)

De larven van Scymnus en Cryptolaemus[ hebben vrij korte stevige wasdraden, zoals het beestje bij de neus van je Hip.var., maar de habitus is langer en de verdeling van de wasdraden iets anders. Vandaar dat ik niet durf te zeggen of het een LHB is of toch een wolluis. Misschien staat het beestje raar op de foto en is het langer en/of zou het een LHB-larfje kunnen zijn van een soort die ik niet ken, Pharoscymnus bijvoorbeeld dus. Maar voor hetzelfde geld toch een wolluis - daar weet ik te weinig van om te weten of er vormen voorkomen met een dergelijke wasbedekking.

Van het beestje met de lange draden in de onderhoek van de gelinkte foto is te weinig te zien - dat zou zeker heel prima zowel een Nephus als ook een wolluis kunnen zijn.

Je kunt beide eens op het wantsenforum navragen, of iemand zulke wasbedekking voor wolluizen kent, maar geef er even een linkje bij naar dit topic, c.q. zeg erbij dat de andere optie eventueel dus larven van Scymninae zijn. Misschien kunnen ze bovendien voor de kleine wolluis ook een suggestie doen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Arp, ik weet het ook niet, ik zet ze eerst bij de wantsen en als het nodig is, wil jij ze verplaatsen..?

Groetjes,
Hedy


Arp

Ja, tuurlijk, maar maak er maar liever even een aparte aanvraag van (ipv deze verplaatsen), als de Luizenpluizers er niks mee kunnen verplaatst ik het wel weer daar vandaan hierheen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)