Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: HPM op december 01, 2013, 16:49:39 PM
Citaat van: dupont op december 01, 2013, 16:39:36 PM

Grote klinklare onzin, het escape-gezeik. Kijk eens naar de aantallen in Baltische staten etc. Broodje Aap in kwadraat.

Sorry hoor, maar het is grote klinkklare onzin om ten bewijze van de wilde status van de Zwollenaar naar de Baltische staten te wijzen.
Je kan alleen maar zeggen dat het voortkomen hier in het licht van de situatie daar niet zo uit de toon valt.


Je hebt volstrekt gelijk, Herman, maar David heeft net in een van zijn whapgroepjes geroepen wat hij gaat doen als de uil ontsnapt blijkt, dus ik begrijp zijn reactie wel.  8)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Veurink

Je kunt wel zeggen dat er tot nu toe niets tegen wilde status pleit. Een kwekersring pleit daar wel tegen, dus die vermeende foto zou ik wel willen zien.

Over de leeftijd is overigens wel gediscussieerd toch? Ik dacht dat er argumenten naar voren zijn gebracht die een eerstejaarsvogel ondersteunen, maar weet niet of dat al een definitieve gedeelde conclusie is?
groet!
Gert Veurink



Jaap Denee

Misschien zou je je willen inspannen om die foto waar die vermeende ring op staat te pakken te krijgen en hier te plaatsen, Sophie Keizer?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Sophie Keizer

Ja ik ga vragen of hij hem kan sturen.

Wat ik wel vreemd vind, is dat als het idd een escape is, de eigenaar dat niet even heeft gemeld.
Sophie Keizer

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bart van Hoogstraten

Birdwatching army rushes to see rare Northern Hawk Owl -> http://uk.news.yahoo.com/video/birdwatching-army-rushes-see-rare-170026936.html
("...some claimed they even saw the animal hunting down a mouse!")
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

michielg

Citaat van: Bas vd Burg op november 28, 2013, 23:31:10 PM
Ik word net door Rein Genuit gewezen op een foto van René van Rossum waarop is te zien dat de uil een best heel erg gesleten staart heeft http://waarneming.nl/fotonew/4/5837664.jpg  Dit was mij in het veld afgelopen maandag niet echt opgevallen en ik zie het ook niet zo snel terug op de foto's van de 25e. is het mogelijk dat de staart zo snel slijt (4 dagen)??

vreemd dat hij een gesleten staart heeft....... misschien omdat hij steeds op de grond duikt en muizen vangt...... duh!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: michiel1981 op december 01, 2013, 17:35:47 PM
Citaat van: Bas vd Burg op november 28, 2013, 23:31:10 PM
Ik word net door Rein Genuit gewezen op een foto van René van Rossum waarop is te zien dat de uil een best heel erg gesleten staart heeft http://waarneming.nl/fotonew/4/5837664.jpg  Dit was mij in het veld afgelopen maandag niet echt opgevallen en ik zie het ook niet zo snel terug op de foto's van de 25e. is het mogelijk dat de staart zo snel slijt (4 dagen)??

vreemd dat hij een gesleten staart heeft....... misschien omdat hij steeds op de grond duikt en muizen vangt...... duh!
Oud-nieuws... Natte staart. Even verder lezen is vaak wel handig alvorens op een oude post te reageren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michielg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 01, 2013, 17:39:33 PM
Citaat van: michiel1981 op december 01, 2013, 17:35:47 PM
Citaat van: Bas vd Burg op november 28, 2013, 23:31:10 PM
Ik word net door Rein Genuit gewezen op een foto van René van Rossum waarop is te zien dat de uil een best heel erg gesleten staart heeft http://waarneming.nl/fotonew/4/5837664.jpg  Dit was mij in het veld afgelopen maandag niet echt opgevallen en ik zie het ook niet zo snel terug op de foto's van de 25e. is het mogelijk dat de staart zo snel slijt (4 dagen)??

vreemd dat hij een gesleten staart heeft....... misschien omdat hij steeds op de grond duikt en muizen vangt...... duh!
Oud-nieuws... Natte staart. Even verder lezen is vaak wel handig alvorens op een oude post te reageren.

huil huil

Edwin Russer

Citaat van: dupont op december 01, 2013, 16:39:36 PM
Grote klinklare onzin, het escape-gezeik. Kijk eens naar de aantallen in Baltische staten etc. Broodje Aap in kwadraat.


Ha David, bij de Vale Gierzwaluw van Enkhuizen zei je nog tegen mij dat ik teveel op het net zit 8) Enne, als het een escape blijkt te zijn: ga je dan wederom je opwachting maken in de DWDD? >:D
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

SlechtValk

Citaat van: Edwin Russer op december 01, 2013, 17:43:51 PMde DWDD? >:D

Beetje dubbelop he... de eerste D staat voor "de", het zou nog eerder "het (programma) DWDD" zijn :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jos Welbedacht

CiteerEen collega van mij liet een foto zien waar vaag een ring op te zien is, en hij zei dat het een kwekersring is. Tijdens een storm schijnt er ergens in de buurt het een en ander ontsnapt te zijn, waaronder ook de Wageningse Laplanduil en volgens mijn collega ook de Sperweruil. Nu kun je op de meeste foto's de poten helemaal niet zien, maar nu vraag ik me dus af of er ook foto's zijn waarop die wel te zien zijn?
Ben ook wel benieuwd naar die foto. Het is natuurlijk mogelijk dat de vogel een ring om heeft, want de bevedering van de poten van de uil zorgt ervoor dat het soms lastig is te zien. Aan de andere kant vind ik het wel typisch dat die collega van je beweert dat het door de storm komt, en dat er een link ligt tussen de Sperweruil en de Laplanduil. Alsof hij/zij meer informatie heeft dan wij. Daarbij, tussen de Sperweruil en die Laplanduil zitten nog aardig wat kilometers.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

August

Citaat van: Jos Welbedacht op december 01, 2013, 18:33:17 PM
CiteerEen collega van mij liet een foto zien waar vaag een ring op te zien is, en hij zei dat het een kwekersring is. Tijdens een storm schijnt er ergens in de buurt het een en ander ontsnapt te zijn, waaronder ook de Wageningse Laplanduil en volgens mijn collega ook de Sperweruil. Nu kun je op de meeste foto's de poten helemaal niet zien, maar nu vraag ik me dus af of er ook foto's zijn waarop die wel te zien zijn?
Ben ook wel benieuwd naar die foto. Het is natuurlijk mogelijk dat de vogel een ring om heeft, want de bevedering van de poten van de uil zorgt ervoor dat het soms lastig is te zien. Aan de andere kant vind ik het wel typisch dat die collega van je beweert dat het door de storm komt, en dat er een link ligt tussen de Sperweruil en de Laplanduil. Alsof hij/zij meer informatie heeft dan wij. Daarbij, tussen de Sperweruil en die Laplanduil zitten nog aardig wat kilometers.
Broodje aap.  Er is bekend wie de kweker/eigenaar is van de Laplanduil, die is geen Sperweruil kwijt. En er zijn ondertussen zoveel foto,s gemaakt de ring had allang zichtbaar moeten zijn.
August van Rijn

SlechtValk

Citaat van: Jos Welbedacht op december 01, 2013, 18:33:17 PM
... en dat er een link ligt tussen de Sperweruil en de Laplanduil. Alsof hij/zij meer informatie heeft dan wij. Daarbij, tussen de Sperweruil en die Laplanduil zitten nog aardig wat kilometers.
Bovendien was die Laplanduil bekend (hebben artiekelen over in de krant gestaan) en tevens gewoon geclaimed... als deze twee uilen gelijktijdig ontsnapt zouden zijn waarom zou de één dan wel geclaimed worden en de ander niet?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

ArjenDrost †

Citaat van: August op december 01, 2013, 18:40:18 PM
En er zijn ondertussen zoveel foto,s gemaakt de ring had allang zichtbaar moeten zijn.
Ik weet me nog een Oehoe uit Enschede te herinneren die ook aardig lang aanwezig was. Waarschijnlijk iets minder gefotografeerd als nu, maar toch. Was in het veld niks aan te zien. Tot er 3 weken later ineens een dode Oehoe gevonden werd in een dakgoot... met ring.


Met die bevederde poten van uilen lijkt het me erg moeilijk echt een ring vast te stellen. Niet dat ik zeg dat deze geringd is, maar ik zou (zonder hem zelf gezien te hebben) toch voorzichtig zijn te zeggen dat hij zeker ongeringd is.


Groeten, Arjen

SlechtValk

Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 18:43:23 PM
Met die bevederde poten van uilen lijkt het me erg moeilijk echt een ring vast te stellen. Niet dat ik zeg dat deze geringd is, maar ik zou (zonder hem zelf gezien te hebben) toch voorzichtig zijn te zeggen dat hij zeker ongeringd is.

Er zijn inmiddels toch wel zo veel foto's van dit exemplaar gemaakt (en ook een aantal waarin de poten toch redelijk goed zichtbaar zijn) dat ik het me slecht kan voorstellen dat een ring (of verstoring in het verenkleed door een ring) onopgemerkt zou zijn gebleven.

Is het overigens bij dit soort vogels gebruikelijk dat altijd dezelfde poot geringd wordt of wisselt dat? (dat scheelt weer als je op ringen wilt letten ;) hoef je nog maar naar 1 poot te kijken :P)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: SlechtValk op december 01, 2013, 18:55:57 PM
Is het overigens bij dit soort vogels gebruikelijk dat altijd dezelfde poot geringd wordt of wisselt dat? (dat scheelt weer als je op ringen wilt letten ;) hoef je nog maar naar 1 poot te kijken :P)
Zijn geen regels voor. Ook bij wetenschappelijk ringen kunnen ze links en rechts zitten. Afhankelijk van de ringer, maar ook andere reden zijn mogelijk. Bijv. als extra controle of individuele herkinning. Bijv. een met links geringd in de kooi, en een met rechts geringd in de kooi.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: SlechtValk op december 01, 2013, 17:45:33 PM
Beetje dubbelop he... de eerste D staat voor "de", het zou nog eerder "het (programma) DWDD" zijn :P

Ha Stefan, ken je dat spreekwoord van die splinter in andermans oog en de balk in je eigen oog.... 8) ?

Citaat van: SlechtValk op december 01, 2013, 18:41:39 PM
Bovendien was die Laplanduil bekend (hebben artiekelen over in de krant gestaan) en tevens gewoon geclaimed... als deze twee uilen gelijktijdig ontsnapt zouden zijn waarom zou de één dan wel geclaimed worden en de ander niet?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

namutheorca

Ik heb net eventjes de foto's van de Sperweruil die op waarneming.nl staan doorgekeken, en heb er een gevonden waar beide poten in hun geheel duidelijk opstaan:

Ziet er (voor mij in ieder geval) uit als ringloos.

August

#379
Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 18:43:23 PM
Citaat van: August op december 01, 2013, 18:40:18 PM
En er zijn ondertussen zoveel foto,s gemaakt de ring had allang zichtbaar moeten zijn.
Ik weet me nog een Oehoe uit Enschede te herinneren die ook aardig lang aanwezig was. Waarschijnlijk iets minder gefotografeerd als nu, maar toch. Was in het veld niks aan te zien. Tot er 3 weken later ineens een dode Oehoe gevonden werd in een dakgoot... met ring.


Met die bevederde poten van uilen lijkt het me erg moeilijk echt een ring vast te stellen. Niet dat ik zeg dat deze geringd is, maar ik zou (zonder hem zelf gezien te hebben) toch voorzichtig zijn te zeggen dat hij zeker ongeringd is.


Groeten, Arjen
Ik zeg niet dat hij zeker ongeringd is, ik zeg dat er zoveel foto,s gemaakt waar geen ring te zien is .waarom uitgerekend dat op die ene foto die nog nergens staat een ring te zien is.
August van Rijn

Sophie Keizer

Dit is de foto. Om eerlijk te zijn zie ik er zelf niet helemaal een ring in, maar mijn collega is ervan overtuigd dat het er wel een is. Maarja, ik vond het wel de moeite waard om hier even te melden.
Sophie Keizer

HPM

Citaat van: namutheorca op december 01, 2013, 19:11:32 PM
Ik heb net eventjes de foto's van de Sperweruil die op waarneming.nl staan doorgekeken, en heb er een gevonden waar beide poten in hun geheel duidelijk opstaan:


Ziet er (voor mij in ieder geval) uit als ringloos.

Helaas zegt dat bij zulke bevederde poten niets.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Sophie Keizer op december 01, 2013, 19:15:29 PM
Dit is de foto. Om eerlijk te zijn zie ik er zelf niet helemaal een ring in, maar mijn collega is ervan overtuigd dat het er wel een is. Maarja, ik vond het wel de moeite waard om hier even te melden.

Wil je misschien met een cirkeltje of een pijltje aangeven wat volgens hem de ring is?

Sophie Keizer

Dat zwarte stukje op de rechterpoot (dus op de foto de linker).
Sophie Keizer

August

Citaat van: Sophie Keizer op december 01, 2013, 19:21:20 PM
Dat zwarte stukje op de rechterpoot (dus op de foto de linker).
Dat streepje lijkt veel op de andere strepen ;)
August van Rijn

HPM

Citaat van: Sophie Keizer op december 01, 2013, 19:15:29 PM

Dit is de foto. Om eerlijk te zijn zie ik er zelf niet helemaal een ring in, maar mijn collega is ervan overtuigd dat het er wel een is. Maarja, ik vond het wel de moeite waard om hier even te melden.

Ik kan me de gedachte wel voorstellen maar ik denk dat het toch gezichtsbedrog is. Vergelijk met de rechterkant (op de foto) van de poot. Donkere veertekening met afhangende zomen.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: Sophie Keizer op december 01, 2013, 19:21:20 PM
Dat zwarte stukje op de rechterpoot (dus op de foto de linker).
Dat lijkt me een donkere veerrand en geen ring. Op deze foto is de poot overigens wel best goed te zien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Het klopt inderdaad dat een kweekring voor vogels die in 2013 zijn geboren zwart moet zijn (tegen rood in 2012 en blauw in 2011) maar mij lijkt dit de zwarte tekening op 'n veertje....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Citaat van: Sophie Keizer op december 01, 2013, 19:21:20 PM
Dat zwarte stukje op de rechterpoot (dus op de foto de linker).

Dat lijkt me toch echt geen ring :rolleyes:

HPM

Citaat van: frankneijts op december 01, 2013, 19:25:24 PM

Het klopt inderdaad dat een kweekring voor vogels die in 2013 zijn geboren zwart moet zijn (tegen rood in 2012 en blauw in 2011) maar mij lijkt dit de zwarte tekening op 'n veertje....

Als het een ring is is die niet zwart. Dat zwart zou dan de donkere binnenkant zijn. Je kijkt er dan schuin van boven in. De ring zelf zou dan metaalkleurig zijn, wat dan kennelijk weer een (Nederlandse) kwekersring uitsluit.
Herman van der Meer