Forse bladroller - Lozotaenia forsterana?

Gestart door JohnvR, mei 30, 2007, 21:42:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Drie dagen geleden vond ik drie poppen opgerold in een eikenblad in de duinen bij Egmond/Bergen. Vandaag al is er een uitgekomen. Het waren forse poppen en het is een forse micro. Ondanks dat ie niet supergoed lijkt op de voorbeelden die ik kan vinden - vooral de streek rond de kop is afwijkend gekleurd - denk ik toch aan een Lozotaenia forsterana, klopt dat?






Elachista

Dit lijkt mij een "broertje" van forsterana, nl. Choristoneura hebenstreitella.
Groet,
Tymo

JohnvR

Hi Tymo,

Ja! Bedankt. Ook niet gezien bij het bladeren door UKMoths. Het is niet mijn beste week. Wel flauw dat ie een andere familienaam heeft, anders had ik hem wel gevonden.

Hier is nog een foto van de pop, behoorlijk zwart.



Elachista

De meeste poppen zijn in het begin (groen of vervolgens verkleuren naar) oranjebruin naar bruinrood, enkele dagen voor het verpoppen wordt de pop zwart.  
Groet,
Tymo

JohnvR

Ik dacht dus dat ik drie dezelfde poppen had, maar dat was niet zo. Al kwamen ze van dezelfde boom en leken de opgerolde bladeren erg op elkaar, toch waren het andere vlinders. Ik dacht dat het beter was niet alle bladeren te ontrollen en de poppen er uit te halen, maar nu blijkt een van de andere twee een Groene Eikenbladroller - Tortrix viridana te zijn. Ben benieuwd wat de derde wordt.