CDNA (door de bomen het bos niet meer zien)

Gestart door Henri25, oktober 30, 2013, 10:01:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Beste vogelaars,

Misschien is het wat stom om het te vragen en ik weet inmiddels het nodige over de werking van het CDNA, ik raak alleen een beetje het overzicht kwijt in waar ik alle (oude en recente, aanvaarde en afgewezen gevallen) kan vinden. Ik ken de dutchavifauna, de websites van dutchbirding en de mogelijkheden van waarneming.nl en toch blijft het voor mij lastig gevallen die recent aanvaard of verworpen zijn terug te vinden. Waar zou ik die kunnen blijven volgen? Ook vind ik het lastig om gevallen waar ik ook bij was terug te vinden om te zien of deze is ingediend en of er een beslissing over gemaakt is door het CDNA?

Alle kleine hulp en tips zijn welkom!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

snwja3

Zie de reactie in het gepinde onderwerp: Update CDNA pagina van Steven Wytema:


De laatste analoge pakketten zijn verwerkt in de Dutch Avifauna.  Dat moet alleen nog even aangepast worden op de DB site.[/size]Je kan actuele aanvaarde gevallen ook volgen op twitter:www.twitter.com/dutchavifauna
Wietze Janse

MarcelHaas

Dag allen,

Een beetje dudielijkheid kan kennelijk geen kwaad.

Tot en met 31 december 2012 rouleerden alle ingediende gevallen op papier. Deze werden in pakketten door de archivaris naar een CDNA-lid gestuurd en deze stuurde vervolgens het pakket door naar een ander lid en zo ging dat door tot het laatste (achtste) lid het pakket had ontvangen en beoordeeld. Vervolgens kreeg de archivaris het pakket weer terug en verwerkte het. Sommige gevallen belandden in ronde 2 of 3 en deze rouleerden weer mee met een nieuw pakket, net zo lang tot ze uitgerouleerd waren. Voordat Dutch Birding een mooie website had, werden de vogelaars die een geval hadden ingediend verblijd (of niet :) met een bericht dat hun geval is aanvaard (of niet :) en werden de resultaten gepubliceerd in Dutch Birding in het jaarverslag.

En toen was daar opeens het medium internet: ook Dutch Birding kreeg een site en op een gegeven moment waren hier de ingediende gevallen ook op te zien. Vogelaars kregen toen de kans hun geval te volgen door de rondes heen.

Maar zoals dat met zoveel dingen gaat tegenwoordig: de vernieuwing sloeg toe en vanaf 1 januari 2013 worden gevallen enkel nog digitaal beoordeeld via dutchavifauna.nl. De acht leden stemmen vanaf hun computer met een simpele druk op een knop. Als alle leden dit binnen een uur doen, is het geval dus theoretisch binnen een uur na indiening aanvaard! :) De voortgang van de gevallen is op dutchavifauna te volgen.

Er is echter nu wel een vreemde situatie ontstaan: de laatste pakketten van 2012 rouleerden lange tijd naast de digitale gevallen. Ik heb onlangs de ronde 2 en 3 gevallen die nog in de pakketten zaten, gescand en ze digitaal in roulatie gebracht. De voortgang van die gevallen is dus op dutchavifauna.nl te volgen.

Het laatste papieren pakket is inmiddels uitgerouleerd en de resultaten hiervan zijn binnenkort nog op de db website te zien. Na publicatie van het jaarverslag (over een maand) zal de sectie op de db site verdwijnen en zijn alle gevallen in ropulatie alleen nog digitaal en op dutchavifauna te volgen.

Een beetje helder zo?

Marcel Haas
CDNA-archivaris

Vincent Hart

Dit verheldert wel het een en ander.
De 'analoge' gevallen die hier staan als 'Eerste Ronde' http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=1 ontbreken echter nog in je verhaal.

Daarnaast lijkt het me verstandig om deze informatie ook te vermelden op zowel dutchbirding.nl als dutchavifauna.nl. Als je nu naar Dutchbirding.nl gaat, krijg je de indruk dat met de 'analoge' gevallen al maanden niets gebeurd is ("laatst gewijzigd op 22 Juni 2013", een aantal van die gevallen stonden al maanden daarvóór onder dezelfde ronde).
De sites van Dutch Birding zelf lijken me toch de geëigende plek voor actuele en accurate informatievoorziening over CDNA-gevallen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

#4
Ha Vincent,

Heb je een punt op zich. De eerste ronde-gevallen die je noemt zijn nu of aanvaard, of in tweede ronde
(Zie http://www.dutchavifauna.nl/records/2).

Ga uit van 2,5 week per cdna lid, maakt 4 maanden per ronde.
22 juni + 4 maanden is 22 oktober -> pas onlangs verwerkt door Marcel op Dutch Avifauna.
Wat er alleen nog gedaan moet worden op dutchbirding.nl is eigenlijk de laatste ronde verwerken.
Maar die gevallen staan nu alleen nog maar in dutchavifauna.
In principe staat er nu (dus) niks actueels meer op dutchbirding.nl.
Als ik logisch nadenk kan eigenlijk al die info dus verdwijnen.

Zoals Marcel zegt: alle actuele informatie over gevallen staat nu op dutchavifauna.
Steven Wytema


jvdlaan

Wat ik een beetje mis is dat bij de vorige overzichten te zien was wat aanvaard was en niet aanvaard en wat nog niet in het jaarverslag van het CDNA stond. Dat was bij de vorige applicatie namelijk het criterium: wat je zag waren de gevallen die nog niet in het jaarverslag waren gepubliceerd en de status van dat geval op dat moment. Nu moet je iets meer zoeken.

August

#6
Even een correctie tav de mail van Steven. De analoge aanvaarde gevallen zijn nog allemaal verwerkt. Maar word aan gewerkt.
August van Rijn

Vincent Hart

Citaat van: Steven Wytema op oktober 30, 2013, 11:26:47 AMZoals Marcel zegt: alle actuele informatie over gevallen staat nu op dutchavifauna.
En zoals ik al zei, het kost weinig moeite om te constateren dat de gevallen die op http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=1 onder 'Eerste Ronde' staan, op dutchavifauna.nl in het geheel niet voorkomen  ;)

Maar goed laten we ervan uitgaan dat aan de huidige onduidelijkheid met de publicatie van het CDNA Jaarverslag 2012 een einde komt. En inderdaad, de berichtgeving m.b.t. digitale gevallen is via dutchavifauna.nl (en twitter) nu juist veel sneller dan 'vroeger'  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarcelHaas

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2013, 11:57:57 AM
Citaat van: Steven Wytema op oktober 30, 2013, 11:26:47 AMZoals Marcel zegt: alle actuele informatie over gevallen staat nu op dutchavifauna.
En zoals ik al zei, het kost weinig moeite om te constateren dat de gevallen die op http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=1 onder 'Eerste Ronde' staan, op dutchavifauna.nl in het geheel niet voorkomen  ;)

Maar goed laten we ervan uitgaan dat aan de huidige onduidelijkheid met de publicatie van het CDNA Jaarverslag 2012 een einde komt. En inderdaad, de berichtgeving m.b.t. digitale gevallen is via dutchavifauna.nl (en twitter) nu juist veel sneller dan 'vroeger'  :duim:

De gevallen die nu nog in de eerste ronde op de DB site staan, moeten nog een update krijgen op die site (het laatste pakket is inmiddels uitgerouleerd). Hopelijk gebeurt dit zeer binnenkort. De gevallen uit die eerste ronde (en naar een tweede ronde zijn gegaan) moet ik nog scannen en zullen binnenkort via dutchavifauna gaan rouleren.  De meeste gavallen op de DB site die daar genoemd staan onder ronde 1 of 2, zijn inmiddels digitaal gaan rouleren op dutchavifauna. Sommige zijn zelfs al uitgerouleerd.

Gelukkig is dit "gedoe" straks allemaal over en zal na publicatie van het jaarverslag enkel op dutchavifauna de gevallen zijn te volgen...

MarcelHaas

Citaat van: jvdlaan op oktober 30, 2013, 11:35:58 AM
Wat ik een beetje mis is dat bij de vorige overzichten te zien was wat aanvaard was en niet aanvaard en wat nog niet in het jaarverslag van het CDNA stond. Dat was bij de vorige applicatie namelijk het criterium: wat je zag waren de gevallen die nog niet in het jaarverslag waren gepubliceerd en de status van dat geval op dat moment. Nu moet je iets meer zoeken.

Dat snap ik niet helemaal Jan. Op dutchavifauna is toch eenzelfde structuur te vinden (verzamel, ronde 1, 2, 3, 4, aanvaard en niet aanvaard)? Of bedoel je dat je nu nog moet switchen tussen de gevallen op db en dutchavifauna?

Folkert Jan

Dan gelijk nog maar een vraagje:

Waarom staan de grote kruisbekken van Wateren in de verzamelronde terwijl de einddatum van de vogels nog niet bekend is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

#11
Citaat van: Folkert Jan op oktober 30, 2013, 13:30:34 PM
Dan gelijk nog maar een vraagje:

Waarom staan de grote kruisbekken van Wateren in de verzamelronde terwijl de einddatum van de vogels nog niet bekend is?
Daarom ;)  gaat pas naar de eerste ronde als de einddatums bekend en er misschien nog meer info word verzameld
August van Rijn

Vincent Hart

Ik neem aan dat de Waterense Grote Kruisbekken zijn ingediend, dan moet je zo'n geval ergens kwijt. Verzamelronde lijkt me dan de beste plek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Citaat van: MarcelHaas op oktober 30, 2013, 12:21:35 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 30, 2013, 11:35:58 AM
Wat ik een beetje mis is dat bij de vorige overzichten te zien was wat aanvaard was en niet aanvaard en wat nog niet in het jaarverslag van het CDNA stond. Dat was bij de vorige applicatie namelijk het criterium: wat je zag waren de gevallen die nog niet in het jaarverslag waren gepubliceerd en de status van dat geval op dat moment. Nu moet je iets meer zoeken.

Dat snap ik niet helemaal Jan. Op dutchavifauna is toch eenzelfde structuur te vinden (verzamel, ronde 1, 2, 3, 4, aanvaard en niet aanvaard)? Of bedoel je dat je nu nog moet switchen tussen de gevallen op db en dutchavifauna?

Jaarverslag 2012 is nog niet gepubliceerd in DB, dus ik zou moeten zoeken per geval of iets uit 2012 aanvaard is. Hiervoor stonden alle aanvaarde en niet-aanvaarde gevallen in het overzicht die nog niet in een jaarverslag waren gepubliceerd.

Max Berlijn

#14
Allen, de verwerking van het laatste pakket uit 2012 is al geruime tijd verwerkt en gemaild naar DB (Albert van der Ende) alleen op een of andere manier niet op de site gezet. Je zal zien dat als dit wel gebeurt zou zijn dat de verzamelronde en eerste ronde nagenoeg (op wat "ijskast gevallen" na en een Ibitjif waarvan ik het fijne niet van weet) leeg is. Ik ben geen webmaster bij DB dus weet ook niet waarom het bestand niet ververst is, aan mij ligt het niet (meer :) ) 2013 gaat volledig via de Dutch Avifauna. Na publicatie in DB (komende nummer) van de gevallen uit 2012 is alles alleen nog te zien op de Dutch Avifauna.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

MarcelHaas

Citaat van: Folkert Jan op oktober 30, 2013, 13:30:34 PM
Dan gelijk nog maar een vraagje:

Waarom staan de grote kruisbekken van Wateren in de verzamelronde terwijl de einddatum van de vogels nog niet bekend is?

Nou precies, daarom...

MarcelHaas

Citaat van: jvdlaan op oktober 30, 2013, 14:33:00 PM
Citaat van: MarcelHaas op oktober 30, 2013, 12:21:35 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 30, 2013, 11:35:58 AM
Wat ik een beetje mis is dat bij de vorige overzichten te zien was wat aanvaard was en niet aanvaard en wat nog niet in het jaarverslag van het CDNA stond. Dat was bij de vorige applicatie namelijk het criterium: wat je zag waren de gevallen die nog niet in het jaarverslag waren gepubliceerd en de status van dat geval op dat moment. Nu moet je iets meer zoeken.

Dat snap ik niet helemaal Jan. Op dutchavifauna is toch eenzelfde structuur te vinden (verzamel, ronde 1, 2, 3, 4, aanvaard en niet aanvaard)? Of bedoel je dat je nu nog moet switchen tussen de gevallen op db en dutchavifauna?

Jaarverslag 2012 is nog niet gepubliceerd in DB, dus ik zou moeten zoeken per geval of iets uit 2012 aanvaard is. Hiervoor stonden alle aanvaarde en niet-aanvaarde gevallen in het overzicht die nog niet in een jaarverslag waren gepubliceerd.

Na publicatie van het jaarverslag van 2012 zal je straks hetzelfde overzicht krijgen op de DA site. Nu loopt het inderdaad nog doorelkaar.

Folkert Jan

Citaat van: MarcelHaas op oktober 30, 2013, 15:04:47 PM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 30, 2013, 13:30:34 PM
Dan gelijk nog maar een vraagje:

Waarom staan de grote kruisbekken van Wateren in de verzamelronde terwijl de einddatum van de vogels nog niet bekend is?

Nou precies, daarom...

Moet ik de waarneming dan uberhaupt nog indienen als bekend is wanneer de vogels er niet meer zitten  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Hij is toch al ingediend? Einddatum komt uiteindelijk vanzelf in het CDNA Jaarverslag terecht waarin het betreffende geval vermeld wordt. Tegen die tijd zullen ze wel weg zijn  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2013, 15:34:26 PM
Hij is toch al ingediend? Einddatum komt uiteindelijk vanzelf in het CDNA Jaarverslag terecht waarin het betreffende geval vermeld wordt. Tegen die tijd zullen ze wel weg zijn  ;)
Volgens mij betekend verzamelronde niet per se dat hij ook daadwerkelijk is ingediend!
Ik heb deze week een Grote Kruisbek bij Schiermonnikoog ingediend die ook bij de verzamelronde stond, echter deze was zeker NIET daarvoor ingediend. Wel was de waarneming ingevoerd op waarneming.nl (zonder beschrijving). In de verzamelronde zijn betekend dus eigenlijk dat er wel een geval is, maar dat er nog data mist (zoals einddatum, maar bijvoorbeeld ook beschrijving).
Thijs Fijen

Vincent Hart

Ja je hebt gelijk natuurlijk. Nu gaat zo'n verzamelronde-geval als de waarnemers 'm niet indienen na 3 maanden automatisch rouleren. De Waterense vogels lijken me meer dan voldoende gedocumenteerd voor aanvaarding. Maar indienen met beschrijving kan uiteraard alsnog.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Henri25

Kijk, dat brengt al met al toch weer aardig wat duidelijkheid in de wereld. En mooi dat er straks toegewerkt is naar 1 website waar alles op staat en bijgehouden gaat worden. Dat twitter-linkje vind ik al een geweldige optie, maar misschien is het ook goed voor de geintreseerden dat ze zich via een andere weg op de hoogte kunnen houden. Ik vind de website van dutchavifauna wel duidelijk, maar de updates verdwijnen en vervallen een beetje tussen de rest van de website... zijn meer mensen dit met mij eens of zie ik een pagina over het hoofd?

Vervolgens... ik kan de volgende 2 gevallen nergens terugvinden?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72114695
http://waarneming.nl/waarneming/view/72800077
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

GertJ

Citaat van: Henri25 op oktober 30, 2013, 15:50:16 PM
Kijk, dat brengt al met al toch weer aardig wat duidelijkheid in de wereld. En mooi dat er straks toegewerkt is naar 1 website waar alles op staat en bijgehouden gaat worden. Dat twitter-linkje vind ik al een geweldige optie, maar misschien is het ook goed voor de geintreseerden dat ze zich via een andere weg op de hoogte kunnen houden. Ik vind de website van dutchavifauna wel duidelijk, maar de updates verdwijnen en vervallen een beetje tussen de rest van de website... zijn meer mensen dit met mij eens of zie ik een pagina over het hoofd?

Vervolgens... ik kan de volgende 2 gevallen nergens terugvinden?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72114695


http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=1


Henri, hij staat toch hier nog bij Ronde 1? De einddatum klopt (nog) niet, maar zal in het jaarverslag vast wel goed staan. Jouw waarnemingis bv van de 26ste.
Groet Gert Jager

Henri25

Citaat van: GertJ op oktober 30, 2013, 16:01:53 PM
Citaat van: Henri25 op oktober 30, 2013, 15:50:16 PM
Kijk, dat brengt al met al toch weer aardig wat duidelijkheid in de wereld. En mooi dat er straks toegewerkt is naar 1 website waar alles op staat en bijgehouden gaat worden. Dat twitter-linkje vind ik al een geweldige optie, maar misschien is het ook goed voor de geintreseerden dat ze zich via een andere weg op de hoogte kunnen houden. Ik vind de website van dutchavifauna wel duidelijk, maar de updates verdwijnen en vervallen een beetje tussen de rest van de website... zijn meer mensen dit met mij eens of zie ik een pagina over het hoofd?

Vervolgens... ik kan de volgende 2 gevallen nergens terugvinden?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72114695


http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=1


Henri, hij staat toch hier nog bij Ronde 1? De einddatum klopt (nog) niet, maar zal in het jaarverslag vast wel goed staan. Jouw waarnemingis bv van de 26ste.

Nu ben ik het even weer kwijt.. alles zou toch in principe ook op Dutch avifauna moeten staan nu, omdat dingen gedigitaliseerd zijn?

Edit:
Citaat van: MarcelHaas op oktober 30, 2013, 12:18:42 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2013, 11:57:57 AM
Citaat van: Steven Wytema op oktober 30, 2013, 11:26:47 AMZoals Marcel zegt: alle actuele informatie over gevallen staat nu op dutchavifauna.
En zoals ik al zei, het kost weinig moeite om te constateren dat de gevallen die op http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=1 onder 'Eerste Ronde' staan, op dutchavifauna.nl in het geheel niet voorkomen  ;)

Maar goed laten we ervan uitgaan dat aan de huidige onduidelijkheid met de publicatie van het CDNA Jaarverslag 2012 een einde komt. En inderdaad, de berichtgeving m.b.t. digitale gevallen is via dutchavifauna.nl (en twitter) nu juist veel sneller dan 'vroeger'  :duim:

De gevallen die nu nog in de eerste ronde op de DB site staan, moeten nog een update krijgen op die site (het laatste pakket is inmiddels uitgerouleerd). Hopelijk gebeurt dit zeer binnenkort. De gevallen uit die eerste ronde (en naar een tweede ronde zijn gegaan) moet ik nog scannen en zullen binnenkort via dutchavifauna gaan rouleren.  De meeste gavallen op de DB site die daar genoemd staan onder ronde 1 of 2, zijn inmiddels digitaal gaan rouleren op dutchavifauna. Sommige zijn zelfs al uitgerouleerd.

Gelukkig is dit "gedoe" straks allemaal over en zal na publicatie van het jaarverslag enkel op dutchavifauna de gevallen zijn te volgen...

Ow, even afwachten dus! Als ze geaccepteerd zijn belanden ze sowieso in Dutch avifauna, zo niet gaan ze rouleren in ronde 2 binnen Dutch avifauna :)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2013, 15:47:12 PM
Ja je hebt gelijk natuurlijk. Nu gaat zo'n verzamelronde-geval als de waarnemers 'm niet indienen na 3 maanden automatisch rouleren. De Waterense vogels lijken me meer dan voldoende gedocumenteerd voor aanvaarding. Maar indienen met beschrijving kan uiteraard alsnog.

Dat lijkt me ook weer krom. Immers moet je in het indienformulier de einddatum invullen. Wat nou als die vogels er in februari nog zitten? Dan is de 3 maanden termijn verstreken. Ik wacht met indienen totdat alles duidelijk is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: Henri25 op oktober 30, 2013, 15:50:16 PM
Dat twitter-linkje vind ik al een geweldige optie, maar misschien is het ook goed voor de geintreseerden dat ze zich via een andere weg op de hoogte kunnen houden.
Welke weg had je ingedachten dan?

Citaat van: Henri25 op oktober 30, 2013, 15:50:16 PM
Ik vind de website van dutchavifauna wel duidelijk, maar de updates verdwijnen en vervallen een beetje tussen de rest van de website... zijn meer mensen dit met mij eens of zie ik een pagina over het hoofd?
Je ziet denk ik geen pagina over het hoofd.
Het is alleen nu wat warrig vanwege de overgang van het ene naar het andere systeem (en dus van de ene naar de andere website)
Recente veranderingen worden nog altijd (was ook zo op dutchbirding.nl) in het rood aangegeven.

Citaat van: Henri25 op oktober 30, 2013, 15:50:16 PM
Vervolgens... ik kan de volgende 2 gevallen nergens terugvinden?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72114695
http://waarneming.nl/waarneming/view/72800077
Als je een geval écht niet terug kan vinden, zou het best zo kunnen zijn dat hij nog niet is ingediend (of heb je hem zelf al ingediend?)

Ik zal (ook ten aanzien van enkele vragen hierboven) nog maar eens een paar zaken herhalen:
Fase 1 – verzamelen van gegevens
Waarnemer stuurt een waarneming in (bij voorkeur) op een door de CDNA ontworpen online waarnemingenformulier. Deze kan direct benaderd worden op dutchavifauna.nl, of benaderd worden vanuit een ingevoerde waarneming op waarneming.nl. Daarnaast kunnen waarnemingen ingestuurd worden per e-mail naar cdna@dutchbirding.nl
(uit http://www.dutchavifauna.nl/handboek)
Dit betekent dus dat de CDNA niet hemel en aarde afstruint naar waarnemingen van zeldzame soorten.

De CDNA is hoofdzakelijk bezig met het beoordelen van de documentatie van ingediende gevallen

Wat betreft verzamelronde:
Dit is niet veel meer dan wat het wil zeggen: het verzamelen van documentatie van een geval tot het compleet genoeg is om te rouleren. Bij gevallen die er lang zitten (hele winter) zou de CDNA kunnen beslissen hem te laten rouleren op 1 januari, maar ook pas zodra de vogel weg is. Het geval kan ook in de verzamelronde blijven omdat er nog niet echt veel documentatiemateriaal binnen is. Als je er dus zeker van wil zijn dat een geval wordt aanvaard, dan kan je hem het beste zelf indienen. Er kunnen meerdere indienformulieren aan één geval worden gekoppeld.
Steven Wytema


GertJ

Citaat van: Steven Wytema op oktober 30, 2013, 16:47:40 PM

Wat betreft verzamelronde:
Dit is niet veel meer dan wat het wil zeggen: het verzamelen van documentatie van een geval tot het compleet genoeg is om te rouleren. Bij gevallen die er lang zitten (hele winter) zou de CDNA kunnen beslissen hem te laten rouleren op 1 januari, maar ook pas zodra de vogel weg is. Het geval kan ook in de verzamelronde blijven omdat er nog niet echt veel documentatiemateriaal binnen is. Als je er dus zeker van wil zijn dat een geval wordt aanvaard, dan kan je hem het beste zelf indienen. Er kunnen meerdere indienformulieren aan één geval worden gekoppeld.



Ik kan me ook voorstellen dat de CDNA alle gevallen Grote Kruisbek deze winter verzameld en en deze in 1 keer gaat beoordelen.
Groet Gert Jager

MarcelHaas

Allen,


Mensen kunnen al een tijdje hun waarneming indienen bij de CDNA via waarneming.nl. Absoluut een pre, maar dit betekent ook dat elke willekeurige waarnemer van dat betreffende geval op die link kan klikken en het geval daarmee dus indient. Dat is met name bij de Grote Kruisbekken gebeurd. De CDNA hecht er wel degelijk belang aan om de orginele indiening van de ontdekker(s) te krijgen! Dus FJ: dien je geval maar in! Een einddatum maakt nog niet uit. Zelfs als een geval al uitgerouleerd is, kan de datum aangepast worden. Dit gebeurt ook in het jaarverslag.


De verzamelronde is dus inderdaad niets anders dan een verzameling ingediende digitale formulieren, waar om de een of andere reden nog mee gewacht wordt. Of ik heb nog geen goed beeld van bepaalde gevallen (Grote Kruisbekken) of ik wacht nog op de indiening van de ontdekker (Rode Rostlijster) of de 'drie maandentermijn' is nog niet verstreken (Daurische Klauwier).


Ik zou het fijn vinden als iedere ontdekker van een indiensoort gelijk even het forumulier invult, zodat het geval in ieder geval in de verzamelronde terecht komt. Zo gaan er namelijk ook geen gevallen verloren die wellicht aan mijn aandacht ontsnappen (ik heb ook nog een 'gewone baan' :)) Ik kan dan bijvoorbeeld even wachten tot de vogel is verdwenen of dat er betere documentatie beschikbaar is en dat aan het formulier toevoegen.


Wat betreft Grote Kruisbek: overvliegende vogels laat ik sowieso gelijk rouleren. Met de bekende, veel bezochte beesten (Vlieland, Ameland, Wateren en Zeist) wacht ik nog even tot de aantallen duidelijker worden, of dat ze verdwijnen. Kortom: dat zal inderdaad nog even kunnen duren.


Ik hoop dat dit weer wat meer duidelijkheid heeft gebracht. Je kunt me altijd gewoon een mail sturen (naar zoodauma AT gmail PUNT com)!

MarcelHaas

Nog even een reactie op de gevallen die nu nog op de DB site staan. Zoals al gemeld, is het laatste pakket uitgerouleerd en zullen de resulataten hiervan zo snel mogelijk verwerkt worden op de DB site.


Dit betekent dat er straks geen 'eerste ronde' gevallen meer op zullen staan; deze zijn dan verdeeld over 'aanvaard', 'niet aanvaard' of 'tweede ronde'. De 'tweede ronde' gevallen heb ik inmiddels al gekregen en zal ik scannen om ze digitaal te laten rouleren via dutchavifauna.


Zodra het jaarverslag is gepubliceerd, zal de sectie op de DB site verdwijnen en zullen voortaan alle roulerende gevallen volledig via dutchavifauna te volgen zijn.

Henri25

Citaat van: Steven Wytema op oktober 30, 2013, 16:47:40 PM
Citaat van: Henri25 op oktober 30, 2013, 15:50:16 PM
Dat twitter-linkje vind ik al een geweldige optie, maar misschien is het ook goed voor de geintreseerden dat ze zich via een andere weg op de hoogte kunnen houden.
Welke weg had je ingedachten dan?

Ik zie dat op de website duidelijk wel staat weergegeven (op de hoofdpagina) met een datum welke nieuwe gevallen er zijn geaccepteerd. Toch vind ik het onoverzichtelijk om te zien welke nieuwe gevallen erbij zijn gekomen, welke zijn afgewezen en in hoeverre verschuivingen hebben plaatsgevonden tussen de verschillende rondes. Misschien is het een idee een soort van nieuwsbrief-systeempje te bouwen waarin updates worden rondgestuurd? Dan ben je meteen op de hoogte? Of even een plekje op de hoofdpagina waarin ook deze dingen vermeld worden als in de zin van: laatste update van 30 oktober 2013 (al kan het zijn dat wanneer je dan te lang niet kijkt, je een update gaat missen, en dan zijn de dingen die toen werden veranderd ook niet meer in het rood aangegeven in de verschillende pagina's, en vooral dit zit me dwars).

Bedankt overigens voor de verdere toelichting, ik ben blij dat ik niks over het hoofd heb gezien en dat ik snap hoe de 2 systemen nu nog door elkaar heen lopen. Misschien kan met het bovenstaande door mij geschreven nog wel iets worden gedaan of ben ik misschien de enige die dit zo ervaart?

Citaat van: MarcelHaas op oktober 30, 2013, 19:37:52 PM
Nog even een reactie op de gevallen die nu nog op de DB site staan. Zoals al gemeld, is het laatste pakket uitgerouleerd en zullen de resulataten hiervan zo snel mogelijk verwerkt worden op de DB site.

Dit betekent dat er straks geen 'eerste ronde' gevallen meer op zullen staan; deze zijn dan verdeeld over 'aanvaard', 'niet aanvaard' of 'tweede ronde'. De 'tweede ronde' gevallen heb ik inmiddels al gekregen en zal ik scannen om ze digitaal te laten rouleren via dutchavifauna.

Zodra het jaarverslag is gepubliceerd, zal de sectie op de DB site verdwijnen en zullen voortaan alle roulerende gevallen volledig via dutchavifauna te volgen zijn.
Dus als ik het goed begrijp (en sorry voor het voortborduren) staat er na de update geen eerste ronde gevallen meer op de DB-site, maar worden de aanvaarde gevallen verwerkt in Avifauna, evenals de niet aanvaarde en de tweede ronde gevallen? Of gebeurd dit pas na het publiceren van het jaarverslag?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland