Yponomeuta (stippelmot) rupsen

Gestart door Elachista, mei 28, 2007, 19:37:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Beste forumvrienden,

Ik ben momenteel bezig een lijst op te zetten van kenmerken van de rupsen uit het genus Yponomeuta. Van de rupsen wordt veelal beweerd dat ze niet van elkaar te onderscheiden zijn, toch is dit wel het geval. Er zijn hele kleine kenmerken die we graag willen inventariseren als ik alle soorten eens zou kunnen kweken. Ook kan ik op deze manier meer duidelijkheid krijgen over de soorten in hun waardplanten - of het werkelijk zo is dat de soorten te onderscheiden zijn aan de hand van hun waardplant(en).

Indien u een of meerdere soorten uit onderstaande lijst aantreft (er is grote vraag naar de soorten met een X erachter), dan zou ik het erg leuk vinden als u contact met mij op zou willen nemen.

De Nederlandse soorten:
Yponomeuta cagnagella (HÜBNER)      Evonymus europaeus
Yponomeuta plumbella (D & S)   x   Evonymus europaeus
Yponomeuta evonymella (LINNAEUS)      Prunus padus
Yponomeuta padella (LINNAEUS)      Amelanchier, Cotoneaster, Crataegus monogyna, Crataegus laevigata, Prunus spinosa, Prunus cerasus, Prunus cerasifera, Prunus domestica, Prunus armeniaca
Yponomeuta malinellus (ZELLER)   x   Malus domestica
Yponomeuta rorrella (HÜBNER)   x   Salix alba
Yponomeuta irrorella (HÜBNER)   x   Evonymus europaeus
Yponomeuta sedella (TREITSCHKE)   x   Sedum telephium

Groetjes
Tymo
Groet,
Tymo

JohnvR

Het leek me ook wel leuk dit jaar iets aan de stippelmotten te doen, maar het leek me makkelijker poppen te verzamelen dan rupsen opkweken. Aan rupsen kan ik je dus helaas niet helpen. Wel vond ik een aantal rupsen op meidoorn, waarbij het me opviel dat ze groen waren.

zakdrager

Volgens mij ben je net te laat Tymo. Veel Yponomeuta rupsen zijn al verpopt of aan het verpoppen (tenminste hier in Nijmegen).

Henk

PS Ik heb trouwens een groepje Yponomeuta's gevonden dat op vuurdoorn zat (met ook duidelijk vraat wat niet altijd zo is want je vindt ook regelmatig Ypo's vlak voor de verpopping op andere bomen en struiken dan de echte waardplant).
Ben benieuwd wat daar uitkomt.


Leon Olsthoorn

Ik vond twee weken geleden stippelmotrupsen, die ik vanwege het uiterlijk vogelkersstippelmot heb genoemd, wat niet klopte met de waardplant. Ik zal hieronder een foto toevoegen:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En een rups apart:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Elachista

CiteerVolgens mij ben je net te laat Tymo. Veel Yponomeuta rupsen zijn al verpopt of aan het verpoppen (tenminste hier in Nijmegen).

Henk

PS Ik heb trouwens een groepje Yponomeuta's gevonden dat op vuurdoorn zat (met ook duidelijk vraat wat niet altijd zo is want je vindt ook regelmatig Ypo's vlak voor de verpopping op andere bomen en struiken dan de echte waardplant).
Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Dat klopt. Het doel voor mij is nu om wat te letten op de volgroeide exemplaren om daarvan tekeningen te maken van kenmerken. Wat de cyclus gebonden aan een waardplant betreft dan zal ik me daar in het nieuwe jaar op richten. Ook zal ik proberen wat adulten te vangen deze zomer en deze laten leggen en op deze manier kun je ook bekijken op welke wijze ze overwinteren. Meestal als ei, maar vanaf dat stadium wil het kweken bij mij ook beter.

Overigens John, het lijkt mij padella. Opmerkelijk is de lichte kleur want wat me hier vooral opvalt is dat de meeste exemplaren erg donker van kleur zijn. Neem niet weg dat ze in hun eindstadium verkleuren, wat bij veel soorten wel voorkomt.  
Groet,
Tymo

han.endt

Waarom klopt de waardplant niet? Wat ik van het blad kan zien komt op mij over als van de Gewone Vogelkers, Prunus padus.

Leon Olsthoorn

CiteerWaarom klopt de waardplant niet? Wat ik van het blad kan zien komt op mij over als van de Gewone Vogelkers, Prunus padus.
OK, dan had ik het in eerste instantie toch goed. Ik heb hem later vergeleken met Amerikaanse Vogelkers en dacht toen dat het dús wel helemaal geen vogelkers zou zijn.

Klopt vogelkersstippelmot wel naar jullie idee?

Ik kwam afgelopen weekend tijdens een excursie in Zoetermeer stippelmotten tegen op een kardinaalsmuts en die zonder verder erg op de rupsen te letten kardinaalsmutsstippelmot genoemd. Maar geen foto, dus dat valt niet meer te checken  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

han.endt

#8
CiteerKlopt vogelkersstippelmot wel naar jullie idee?
Ja, ziet er uit als een heel normale rups van de Vogelkersstippelmot. Op de tweede foto zijn twee vlekjes zichtbaar op elk segment. Welliswaar bij dit exemplaar deels met elkaar vergroeit, maar dat mag. Bij de padella-groep is er maar één stip op elk segment.