Hoofdmenu

Waterkevertje

Gestart door Winter, oktober 11, 2013, 15:55:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Winter

In het zandgat bij de Tichelgaten te Windesheim aan de IJssel ving ik een waterkevertje (ca. 5,0 mm) met opvallend verbrede voorpoten met grote stekels en aparte antennen. Niet te determineren met Dost et al (de waterkevers van Nederland). Bij het doorbladeren van Het zoetwaterleven van Noordwest-Europa (Greenhalgh en Ovenden) viel mij Heterocercus flexuosus (pag. 148) op. Ook van die verbrede voorpoten met stekels om te graven in de oever. Verder viel op dat hij niet voor zou komen in Nederland. Als je zoekt op internet vind je een vogel met diezelfde naam, maar geen waterkevertje.
Zou het inderdaad Heterocercus flexuosus kunnen zijn?
Wat zal ik doen met het beestje?

Leo Winter
Zwolle

Arp

#1
Hallo Leo,

Als je het kevertje nog hebt zouden foto's handig zijn voor een eerste indruk, zelfs slechte.

Verder zijn er een paar mensen actief op het forum die goed zijn met waterbeesten. Zo uit m'n hoofd en in de hoop dat ik niemand oversla/beledig: Jan Cuppen voor kevers en Ton van Haaren en David Tempelman voor wantsen en veel andere spul met aquatische larfjes.

Vaak zijn ze bereid om een opgestuurd beest te determineren, maar uiteraard kan ik dat niet voor ze aanbieden ...

P.S. In NL overigens deze Heteroceridae en flexuosus staat daar gewoon bij als inheems. Misschien helpt het als je op Heterocercus (flexuosus) zoekt ;) De meeste zul je hiermee (Duits) en/of hiermee (Russisch) op naam kunnen brengen (als het er eentje is).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Als het een heterocerus is, dan is het geen waterkever maar een oeverkever en die familie wordt dan ook niet genoemd in enig waterkeverboek (incl. Drost et al.). David en ik hebben daar geen ervaring mee, omdat we ze nooit tegenkomen in watermonsters. Ik ken verder ook geen waterkevers met doornige voorpoten. Ik denk dat Jan je misschien wel verder kan helpen (misschien).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jan cuppen

Citaat van: Winter op oktober 11, 2013, 15:55:32 PM
In het zandgat bij de Tichelgaten te Windesheim aan de IJssel ving ik een waterkevertje (ca. 5,0 mm) met opvallend verbrede voorpoten met grote stekels en aparte antennen. Niet te determineren met Dost et al (de waterkevers van Nederland). Bij het doorbladeren van Het zoetwaterleven van Noordwest-Europa (Greenhalgh en Ovenden) viel mij Heterocercus flexuosus (pag. 148) op. Ook van die verbrede voorpoten met stekels om te graven in de oever. Verder viel op dat hij niet voor zou komen in Nederland. Als je zoekt op internet vind je een vogel met diezelfde naam, maar geen waterkevertje.
Zou het inderdaad Heterocercus flexuosus kunnen zijn?
Wat zal ik doen met het beestje?

Leo Winter
Zwolle

Zou heel goed een Heterocerus kunnen zijn wanneer de dekschilden gevlekt zijn. Het zal geen Heterocerus flexuosus zijn, dat is een kustsoort, waarschijnlijk is het H. fenestratus. hispidulus of marginatus.
Je kunt het exemplaar (geconserveerd en goed verpakt in een plastic buisje) naar mij opsturen, dan kijk ik er naar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen