Welke bloem is dit?

Gestart door Theo Aaldijk, oktober 03, 2013, 23:16:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/79478875Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2013-10-03 Zundert - Pannenhoef - zuid Foto's:bij voorbaat dank Theo Aaldijk
Groet, Theo Aaldijk

Sipke Gonggrijp

Hoi Theo,
ik vermoed een Heliopsis, waarschijnlijk H.helianthoides cultivar.
groet, Sipke.

Theo Aaldijk

Bedankt Sipke,
Ik denk ook dat hem dit is. Pannenhoef is een natuurgebied met veel door natuurbeheer ingezaaide velden en dan klopt het verhaal wel. Op een soort gelijk veld stond Inkarnaat klaver die zal dan ook wel ingezaaid zijn.
Maar al met al toch mooi om waar te nemen.
Groet, Theo Aaldijk

Pieter Stolwijk

Citeernatuurgebied met veel door natuurbeheer ingezaaide velden
Het moet niet gekker worden.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

M.V.S

Petra, hebben we dit veld niet gelopen afgelopen zaterdag?

We komen nergens heliopsis tegen, maar wel gele ganzenbloemen. Kan het geen (eventueel cultivar) daar van zijn?
Groetjes, Marc

petraw

#5
Marc,

Dit is een ander veld, dan wat wij hebben gezien.

Theo en Pieter,

De Pannenhoef bestaat uit een groot gedeelte met natte heide en vennen (Pieter daar ben je zelfs nog geweest in 2006 als ik het goed heb). Op de droge delen zijn enkele kleine akkertjes ingericht. Daar zie ik zelf niet zoveel problemen in. Liggen ver weg van de natte delen met zeldzame soorten.
Groet, Petra

Theo Aaldijk

Hoi Petra,


Om precies te zijn is het het veld waar vooraan grote hopen maai afval zijn opgeslagen.
Groet, Theo Aaldijk

Pieter Stolwijk

Ik ben daar inderdaad geweest, Petra. Was heel leuk. Maar ik blijf het mallotig vinden om allerlei uitheemse soorten en cultivars in te zaaien in een akkertje. Daar zijn wel leukere dingen te bedenken.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

petraw

Beste mensen,

Citaat van: M.V.S op oktober 04, 2013, 17:25:26 PM
Petra, hebben we dit veld niet gelopen afgelopen zaterdag?

We komen nergens heliopsis tegen, maar wel gele ganzenbloemen. Kan het geen (eventueel cultivar) daar van zijn?
Citaat van: petraw op oktober 04, 2013, 19:40:57 PM
Marc,

Dit is een ander veld, dan wat wij hebben gezien.

En natuurlijk had Marc gelijk, met het veld en dat er alleen Gele ganzenbloemen staan, hij had het beter op een rijtje als ik. Vanmiddag ben ik teruggegaan naar het akkertje bij de 'hooibalen'. Alle gele composieten heb ik nagelopen, zoveel staan er niet. Heliopsis is het niet, alleen afgaan op een bloem blijkt niet altijd juist. Met de sleutels uit diverse flora's kan ik er niets anders van maken dan Gele ganzenbloem. Met verspreid staand blad, vliezig gerand omwindsel en twee vleugels aan het vruchtje van de lintbloemen. Zie foto's hieronder. Dat de bloemen wat afwijken komt, denk ik, omdat ze tegen de 'klippen moeten opgroeien' in de dichte vegetatie van het akkertje.
Groet, Petra

Theo Aaldijk

Hallo Petra,
Sorry dat ik dit alles teweeg heb gebracht met mijn foto. Even een toelichting.
Ik had op het veld aan de Oosteindweg de Gele Ganzebloem al gezien en gefotografeerd en zoals altijd eerst de plant en daarna de bloem.
Later het veld bij De Lokker afstruinende ook weer de Gele Ganzebloemen maar waar mijn oog op een afwijkende bloem viel. Ik heb toen alleen maar één foto van de bloem gemaakt en niet meer van de plant. ( Had ik dat maar wel gedaan!)
Thuis met deze foto op het scherm kwam ik er even niet uit dus het forem.
En zo is het allemaal begonnen.
Fijn dat je de moeite hebt genomen om dit alles te ontzenuwen en ik denk dat een ieder met jouw uitleg tevreden kan zijn en dit hoofdstuk af kunnen sluiten.
Zal ik de waarneming maar verwijderen om latere misverstanden te voorkomen?
Nogmaals dank.

Groet, Theo Aaldijk

petraw

#10
Theo,

Natuurlijk mag je de waarneming verwijderen. Maar veranderen in Gele ganzenbloem is ook goed, zeker nu er de link naar dit draadje bijstaat, kan iedereen lezen waardoor er verwarring kan optreden. En helemaal niet erg hoor, ik ga liever een keer extra kijken om zeker van een soort te zijn dan dat er een soort blijft 'zweven' waar een verkeerde naam aanhangt.
Groet, Petra