AlFred J Kwak gevonden eendenkuiken

Gestart door Esther, april 12, 2007, 22:57:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Al een week geleden dit kuiken gevonden, inmiddels kan eendje lopen, toen ie gevonden werd deed een pootje het niet en kon het niet lopen, de kinderen kwamen er mee aan, ( 4 jaar) inmiddels is ie zo n beetje 3 keer zo zwaar en zwemt in de badkuip met blubber en kroos. Dit eendenkuiken woont niet bij mij, maar bij de buren. ( over mijn badkuip wil ik het niet hebben ;-) Bij een eendenfokker hebben we info ingewonnen over het voedsel wat eendje moet hebben. Dat gaat dus goed.
Maar er zijn wel wat vragen die opkomen bij ons, kan deze eend ooit terug in de natuur? Zo ja moet de eend zelf kiezen en als de eend dat doet redt ie het dan? zo nee waarom niet? Op zich loopt ie niet in de weg er is een vijver, voldoende water enz. in de buurt en ook voldoende andere eenden, maar die zijn natuurlijk "wild"
Misschien hoort het ook wel bij ethiek, ik weet niet zo goed waar ik deze vraag moet plaatsen.



Groet Esther




eline1234

Het antwoord op al je vragen weet ik niet, ik weet wel wat over een mogelijke oorzaak dat het ene pootje het nog niet zo goed deed: niet alle eendjes worden tegelijk geboren. Omdat de moedereend niet te lang kan wachten met de eerste eendjes om van het nest te gaan, kan het wel eens gebeuren dat de laatkomers nog maar net uit het ei zijn. De eerste dag kunnen ze nog niet zo goed lopen, maar dat komt vanzelf. Sommige jonge eendjes hebben de eerste dag ook een afwijking naar een bepaalde kant, maar dat trekt na een dag of wat vanzelf bij. Dus wat betreft de gezondheid van het beestje hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
Aangaande het zichzelf redden in de natuur, dat hangt er denk ik vooral van af of het eendje in staat zal zijn z'n eigen voedsel te zoeken. Misschien dat de eendenkweker je daar ook wat over kan vertellen? Geen idee of dat eendje nu afhankelijk van jullie zou blijven wat eten betreft.
En verder: een kennis van mij heeft ooit een eendje opgevangen, deze is nooit meer vertrokken, maar uit vrije wil bij haar in de tuin gebleven.

'T is overigens wel n schatje!
Eline

Esther

Bedankt Eline voor je antwoord over dat pootje, we weten het niet hoe het is gegaan, de kinderen kwamen er mee aan.
Wel interessant te weten hoe het kan ontstaan en het lijkt me in dit geval ook erg logisch, want het kuiken loopt nu gewoon.
Het eendje kan ook best gewoon blijven als ie dat wilt, er is voldoende ruimte  en water om de boerderij. We zullen de eendenkweker nog wat meer informatie moeten gaan vragen denk ik dus, want hoe leer je een eend zijn eigen voedsel zoeken?  Maar wie weet besluit ie ook wel om gewoon maar te blijven, hij loopt het liefste achter de gene aan die hem voedsel geeft, (ik zal haar vertellen dat ze ook kroos moet gaan happen ;-)
Het is inderdaad echt een leuke eend.

Groeten Esther

Jan Harteman

#3
CiteerBedankt Eline voor je antwoord over dat pootje, we weten het niet hoe het is gegaan, de kinderen kwamen er mee aan.
Wel interessant te weten hoe het kan ontstaan en het lijkt me in dit geval ook erg logisch, want het kuiken loopt nu gewoon.
Het eendje kan ook best gewoon blijven als ie dat wilt, er is voldoende ruimte  en water om de boerderij. We zullen de eendenkweker nog wat meer informatie moeten gaan vragen denk ik dus, want hoe leer je een eend zijn eigen voedsel zoeken?  Maar wie weet besluit ie ook wel om gewoon maar te blijven, hij loopt het liefste achter de gene aan die hem voedsel geeft, (ik zal haar vertellen dat ze ook kroos moet gaan happen ;-)
Het is inderdaad echt een leuke eend.

Groeten Esther
Je hoeft niet bang te zijn dat het beestje geen eten zal vinden in de natuur.
Eenden zijn immers nestvlieders die het van hun instinct moeten hebben. Ook van hun ouders leren ze het niet, ze ontdekken het zelf... het begint met het achterna zitten van bewegende dingen (muggen op het water e.d.) en dan krijgen ze de smaak (water/kroos) al snel te pakken. Dus maak je je daar ook maar niet druk om.

Over ethiek gesproken... aan het eendje te zien is het geen 100% Wilde eend... dat wil zeggen, de poten en de borst vertonen een afwijkende kleur. De borstkleur doet wat denken aan de kleur van een Witborsteend (zie ook http://www.harteman.nl/omnibus/anseriforme...nden/wilde.html voor foto's van Witborsteend + kuiken). Dat kan dus betekenen dat het een eendje wordt die op Waarneming.nl te boek staat als "Soepeend" of "Parkeend". Ethisch gezien zou het dus misschien verstandig zijn om dit eendje bij huis te houden, zodat hij/zij zich niet kan voortplanten met de echte wilde eenden die nog in de buurt rondzwemmen.
Aan de andere kant... op al die tienduizenden Soepeenden in Nederland maakt 1 extra ook niet uit zou je kunnen denken, dus laat hem maar z'n gangetje gaan.
Ach, als het beestje tam is zal hij wel rond huis blijven lopen.

Overigens, ik heb zelf ook 2 handopfok (imprint) watervogels bij huis zitten... ik zou ze echter niet zo snel los durven laten, afgezien van het feit dat het exoten zijn. Niet omdat ze zich niet kunnen voeden. In tegendeel, da's geen probleem. Maar ze zijn zo vreselijk tam, dat ze roofdieren ook niet uit de weg gaan. Onze hond likt ze over de kop... en ach, wat kan het ze schelen. Ook auto's zijn ze wel gewend, dus ook daarvoor gaan ze niet meer opzij. Dat is dus niet echt handig om te overleven in de 'wilde natuur' van Nederland. Als je eendje vergelijkbaar is met mijn eend en zwaan... dan is het dus niet aannemelijk dat ze vluchten voor echt gevaar.

Esther

Dankje je wel voor je uitgebreide antwoord Jan
Ik heb het antwoord doorgespeeld naar mijn buren, ik denk haast wel dat die eend zelf wel zal blijven en het is er gelukkig ook geen enkel probleem er lopen zat dieren rond het huis. Die kinderen vinden het ook helemaal geweldig en zijn er erg voorzichtig mee. Is het nog belangrijk voor zo'n eend om toch ook voor een soortgenoot te zorgen en er een eend bij te kopen?

Groet Esther

Jan Harteman

Als zo'n beestje vrij is om te gaan en te staan waar hij wil, is de kans groot dat hij eens een uitstapje maakt naar soortgenoten... en deze zelfs meeneemt naar 'huis'. Als hij thuis in een afgesloten rennetje rondloopt kan dit natuurlijk niet, in dat geval kun je er eentje bij zetten. Maar dan zou ik even wachten tot je weet of je een mannetje (woerdje) of vrouwtje (eendje) hebt, dan kun je gericht zoeken naar een partner. Aan de andere kant... als hij volledig is ingeprint op mensen, kan het een hele shock zijn als er ineens een andere eend bij hem/haar wordt losgelaten  ^_^
Mijn tamme eend en zwaan zitten gewoon bij andere watervogels in een grote overdekte volière. Ze zijn zowel mensen als andere vogels gewend. Gelukkig, want als ik ze een tijdje minder aandacht geef, kunnen ze hun soorteigen gedrag nog gewoon vertonen. Mijn vogels zijn in mijn ogen ook nog steeds geen huisdieren, maar tuindieren. Een nuanceverschil van groot belang.

Esther

Bedankt voor je antwoord, er zijn wel wat eenden in de buurt, ( 2 woerden en een vrouwtje zitten er regelmatig in de vijver) dus ze zullen zien wat er gebeurt.
Leuk om te volgen wat de eend zal gaan doen. De nuance tuin of huisdier is zeker een belangrijke. Een tuin/erf is zowiezo al een veel natuurlijker situatie voor zo'n eend.

Groet Esther


Esther

CiteerHou ons op de hoogte :) ben benieuwd!
De eend heeft besloten om met de andere eenden op te trekken en heeft de wijde wereld gekozen. Hij ging steeds verder weg en uiteindelijk is ie met zijn vrienden meegegaan. Hij komt niet meer bij de boerderij maar redt zich prima samen met de wilde eenden.

Groeten Esther