is dit de moeraswederik?

Gestart door Jeanine, mei 23, 2007, 09:03:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Dit plantje vond ik in een veengebied. Het stond met zi'n voeten in natte grond. Is dit de moeraswederik?

Ik begin nog maar net met het determineren van planten en weet nog niet welke info ik goed kan gebruiken.
Kan iemand mij vertellen wat goede boeken en/of sites zijn om de planten op naam te krijgen?
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#1
Dag Jeanine,
Het is inderdaad moeraswederik.
Over boeken is al veel geschreven en het ligt er helemaal aan wat je ermee wilt.
Blijft het bij een paar plantjes kijken dan zou je met een simpele Bloemengids zoals Elsevier of Tirion die uitgegeven heeft al een heel eind komen. Daarin staan veel afbeeldingen maar geen echte determinatiesleutels.
Voor het echte werk heb je toch een flora nodig zoals de Heukels' Flora. Je zou ook kunnen denken aan de Heimans, Heinsius en Thijsse's Flora die is iets toegankelijker maar te zwaar in het veld. Zo zijn er vele andere flora's nog te koop maar het standaardwerk is de Heukels'.
Ook tweedehands zijn veel (verouderde) flora's te koop en je zou dan voor een paar tientjes klaar zijn.....altijd het proberen waard. Wanneer je het echt leuk vindt en enigszins thuis gaat worden in de plantenwereld kun je alsnog de laatste editie van een Heukels' aanschaffen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Bij de natuurmonumentenwinkels/bezoekercentra verkoop ze de bloemengids van Blamey en wilson. Geen grassen russen, zeggen e.d. maar voor de "bloemplanten"compleet en goed. Volgens mij 20 euro of zo iets.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeanine

Corry en Elmar bedankt voor jullie hulp en boekadviezen.

Ik zal binnenkort eens kijken welke boeken ik zal (en natuurlijk kan, financieel gezien) aanschaffen.
Nu je buiten beter rondkijkt, ontdek je steeds meer in de natuur waar je geen weet van had. Je wilt dan ook graag de naam ervan weten.
m.vr.gr
Jeanine

Edwin Dijkhuis

Je kunt ook altijd zoeken op www.boekwinkeltjes.nl of marktplaats. Ik heb via internet al een paar leuke naslagwerken gekocht voor echt niet meer dan 5 tot 10 euro. Net even op marktplaats gekeken, de genoemde gids van natuurmonumenten staat hier voor 4 euro te koop. Ook staan er wat oudere uitgaven van heukels op voor 10 euro.
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Jeanine

Edwin, bedankt voor de tip.
m.vr.gr
Jeanine