Rubus lindleianus of toch 'gewoon' R.schlechtendalii?

Gestart door nick, september 21, 2013, 19:52:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

Gisteren en vandaag bij Bergen volop bramen gezien die volgens mij Rubus schlechtendalii bertreffen,  maar vandaag kwam ik er eentje tegen (http://waarneming.nl/waarneming/view/79209342) die me in diverse opzichten toch anders leek, en met de kenmerken-tabel van de website kwam ik in de buurt van R.lindleianus.
Bij deze braam kon ik geen bloeiwijzen/bloeitakken vinden, helaas.
Deze braam week af van de (volgens mij) R.schlechtendalii in onder andere de volgende opzichten: dunne, ronde bladloot (3mm), vrijwel onbehaard; veel minder stekels, die veel krommer waren; bladsteel spaarzaam behaard; algehele indruk een meer lage, kruipende braam, fijner, subtieler, lichter groene bladeren met meer contrast er in.
Ik heb nog wel wat extra info, indien nodig.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rense Haveman

Typische schlechtendalii, zou ik zeggen. Lindleianus is juist veel grover, veel sterker bestekeld, heel andere tanding, viltig.....
Groet! Rense

havikskruiden!

nick

Dankjewel, Rense. Ik zal binnenkort die andere gevallen van R.schlechtendalii plaatsen, ben benieuwd of je dan ziet waarom ik was gaan twijfelen. Of wellicht is de soort gewoon in een aantal opzichten variabel?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rense Haveman

Citaat van: nick op september 21, 2013, 20:12:08 PM
Dankjewel, Rense. Ik zal binnenkort die andere gevallen van R.schlechtendalii plaatsen, ben benieuwd of je dan ziet waarom ik was gaan twijfelen. Of wellicht is de soort gewoon in een aantal opzichten variabel?

Alle soorten zijn nogal variabel. Maar de bladvorm van schlechtendalii is wel altijd heel kenmerkend!
Groet! Rense

havikskruiden!