Smal tandzaad? Klopt dat?

Gestart door Harm digitaal, september 09, 2013, 15:25:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79009371
Smal tandzaad - Bidens connata gezien op 2013-09-07 Ooijpolder - Circul west
Foto's:


bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Willemien Troelstra

Zou best kunnen... Maar, kan het niet controleren op basis van bladvorm en/of nootjes.
Dus, ik neem aan dat je zelf hebt gedetermineerd in het veld en dat die kenmerken wel zullen kloppen?
groet, Willemien Troelstra

Pieter Stolwijk

Blad noodzakelijk (en voldoende) voor determinatie.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Harm digitaal

Hoe kan ik deze waarneming het beste invoeren; als Bidens spec. b.v.?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Willemien Troelstra

Ja dat lijkt me een goed plan, tenzij je er zelf van overtuigd bent (buiten de foto om) dat het Smal tandzaad is.
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Als het vanaf de foto niet te beoordelen is, lijkt het mij niet zo handig om de waarneming met foto als Smal tandzaad in te voeren.
Grote kans dat de waarneming dan in vergetelheid raakt (admins doen er niets mee, waarneming krijgt stempel niet te beoordelen), ik meen zelfs dat waarnemingen met foto zonder groene validatie vink niet eens naar de validatie van de NDFF gaan (misschien eens even die vraag aan Hisko stellen, hier op het forum). Waarnemingen zonder foto, die niet gevalideerd zijn, gaan meen ik wel door naar de validatie van de NDFF Je kunt de waarneming natuurlijk wel met foto als Bidens spec. invoeren.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Willemien Troelstra

Tja, maar Bidens spec. vind ik niet erg interessant als informatie. Dan heb ik liever een niet-goedgekeurd Smal tandzaad (gegeven dat de waarnemer serieus vermoed dat het dat is, alleen is het niet te controleren aan de foto.)
groet, Willemien Troelstra

M.V.S

Overigens vindt de waarnemer dat het nu veerdelig tandzaad is ;)
Groetjes, Marc

rapunzel

Citaat van: Willemien Troelstra op september 10, 2013, 15:10:02 PM
Tja, maar Bidens spec. vind ik niet erg interessant als informatie. Dan heb ik liever een niet-goedgekeurd Smal tandzaad (gegeven dat de waarnemer serieus vermoed dat het dat is, alleen is het niet te controleren aan de foto.)
Het lijkt er op dat Harm geen helder beeld heeft van waar zijn plant te plaatsen in B.tripartita of B. connata.
Dan lijkt mij Bidens spec. de beste oplossing.
Onzeker als aanduiding bij een soort heeft m.i. alleen zin als de waarnemer op grond van nieuw verkregen info weer eens bij de plant langs gaat of thuis nog eens de boeken er bij pakt om een plant te determineren.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Harm digitaal

Er waren op die dag met de IVN ook wat plantendeskundigen bij en die heb nogeens geraadpleegd.
Die vertelden mij dat het Veerdelig tandzaad was, vandaar dat ik het weer heb veranderd.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

rapunzel

Graag nog eens de foto instructies op het forum lezen. Foto's van de bladen zijn zeker zo belangrijk als van de bloemen.
Als het kan ook nog een foto van de hele plant erbij.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn