Spits Fonteinkruid?

Gestart door karinarie, september 03, 2013, 13:02:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78868623
onzeker Spits fonteinkruid - Potamogeton acutifolius gezien op 2013-08-27 Meijendel - Ganzenhoek
Foto's:


















Toelichting:
Blaadjes ongeveer twee Mm. breed.Een bredere middennerf,die naar de basis breder wordt en twee smallere nerven die ogenschijnlijk niet in de top beginnen.Het blad loopt niet geheel evenwijdig maar is in het midden breder en heeft een spitse punt.
bij voorbaat dank Arie Benschop

Wim Langbroek

Heb je ook gedacht aan P. Mucronatus? Deze soort wordt nog weleens gevonden in de duinen, P. Acutifolius en P. Compressus haast niet.
Als de breedte van het blad maximaal 2 mm breed is past dat beter bij mucronatus. De bladeren van de twee andere soorten zijn vrijwel altijd 3 tot 5 mm breed. Ook de vruchtjes lijken daarvoor te kloppen, maar wel lastig want geen zijaanzicht.
Op de één na laatste foto lijkt het erop dat er 5 nerven te zien zijn, maar dat kan ik mis hebben.

Het blijft een erg lastige groep en er is veel overlap, ik woon vlakbij dus zal in de zomer kijken of ik een aantal ex. met vruchtjes kan vinden.
Mvg. Wim Langbroek

Ton van Haaren

als ik puur en alleen naar de blaadjes kijk, neig ik toch eerder naar een P. pusillus i.p.v. mucronatus/acutifolius/compressus
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Wim Langbroek

Ik vind het lastig in te schatten of het om een platte stengel gaat of niet. Zou dan in de duinen ook nog goed P. berchtoldi kunnen zijn. Vanaf deze foto's gaat het dan niet lukken ben ik bang.
Mvg. Wim Langbroek

karinarie

Hallo Wim en Ton,
volgens mij een afgeronde stengel.Maar het blijft blijkbaar nogal onzeker.Veranderen in een Potamogeton spec.?

groetjes Arie

Ton van Haaren

#5
er is een verzamelsoort berchtoldii + pusillus : http://waarneming.nl/soort/view/20470, maar omdat mucronatus ook niet is uit te sluiten is er voor ons ook een verzamelsoort Potamogeton smal : http://waarneming.nl/soort/view/197123.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

karinarie

Hallo Ton,
de vruchtjes kunnen geen uitsluitsel geven ?

groetjes Arie

karinarie

Hallo Ton,
ik zie bij de waarneming dat er later nog een tekening van de bladtop is bijgevoegd die nog niet op het forum is geplaatst.Ik plaats de waarneming nog een keer compleet.

groetjes Arie

Rob Koelman

Citaat van: karinarie op maart 30, 2015, 18:32:18 PMik zie bij de waarneming dat er later nog een tekening van de bladtop is bijgevoegd die nog niet op het forum is geplaatst.Ik plaats de waarneming nog een keer compleet.

Je kunt ook de (link naar de) nieuwe afbeelding invoegen in de eerste post. Zie voorbeeld hieronder.

Nu staat de vraag er twee keer in, en dat schept verwarring...

Met vriendelijke groet, Rob

Wim Langbroek

Het is vaak een combinatie van kenmerken die de doorslag geven voor een bepaalde soort. Op basis van de vruchtjes zal ik er geen naam aan durven geven, ook omdat er geen vruchtje in het geheel vanaf de zijkant op staat.
Daarnaast is op de tekening niet te zien hoe de zijnerven naar de hoofdnerf toelopen. Dat is wel van belang, vooral voor het verschil tussen Pusillis (meestal verder onder top met hoofdnerf verbonden) en Berchtoldii (vrij dicht onder de top onder een rechte hoek met de hoofdnerf verbonden). Het is dan ook belangrijk dat je meerdere bladeren bekijkt.
Ik zal dit voor nu op Potamogeton smal houden zoals on al aangaf, of iemand anders moet de doorslag geven.
Mvg. Wim Langbroek

karinarie

Hallo Wim,
het is getekend zoals ik gezien heb.De zijnerfjes lopen dus niet naar de hoofdnerf,maar houden op zoals op de tekening.Wat ik bedoelde met de vruchtjes was het aantal dat per bloem wordt gevormd.Op de foto is te zien dat er een trosje is van minimaal 7 vruchtjes.

groetjes Arie