top 5 "most wanted"

Gestart door peter van santbrink, augustus 30, 2013, 15:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM


Citaat van: HPM op september 09, 2013, 13:57:37 PM

- Griel terug als broedvogel in Nederland
- Matkop terug als broedvogel in mijn omgeving
- Veldleeuwerik terug als broedvogel in mijn omgeving
- Zwarte Specht terug als broedvogel in mijn omgeving
- Middelste Bonte Specht als broedvogel in mijn omgeving
Citaat van: Oenanthe op september 09, 2013, 14:12:12 PM

Zo'n lijstje heb ik ook nog wel:

1 tapuit terug als broedvogel
2 paapje terug als broedvogel
3 veldleeuwerik terug als broedvogel
4 wulp terug als broedvogel
5 grauwe klauwier terug als broedvogel

Omdat ik niet te veeleisend wil zijn geldt deze lijst alleen voor Berkheide en Meijendel, al broedt de veldleeuwerik nog op Lentevreugd, dat met een beetje goede wil als onderdeel van Berkheide mag worden beschouwd. ;)

Samen hebben we een treurige lijst, Maarten.
De Kuifleeuwerik terug mag er ook wel op.
Herman van der Meer

Oenanthe

Tsja. Maar die broedde alleen op plekken waar ik bij voorkeur niet kwam. Lelijke parkeerplaatsen en lelijke boulevards. We moeten ook niet alleen naar treurige ontwikkelingen kijken. Broedende blauwborstjes, aalscholvers en grauwe ganzen waren ondenkbaar toen de tapuit nog floreerde en de boomleeuwerik was toen huilen met de lamp aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

RamonVerstraaten

5 wenssoorten voor de gemeentelijst (gemeente Rijnwoude):

1. Bijeneter (Elfenbaan)
2. Roodkopklauwier (Bentwoud)
3. Baardman (Vogelhut Amalia)
4. Pallas' Boszanger (Tuin)
5. Smelleken (De Wilck)
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 09, 2013, 15:22:44 PM
Tsja. Maar die broedde alleen op plekken waar ik bij voorkeur niet kwam. Lelijke parkeerplaatsen en lelijke boulevards. We moeten ook niet alleen naar treurige ontwikkelingen kijken. Broedende blauwborstjes, aalscholvers en grauwe ganzen waren ondenkbaar toen de tapuit nog floreerde en de boomleeuwerik was toen huilen met de lamp aan.

En de Krooneenden natuurlijk.
Maar van mij mogen die Grauwe ganzen (en de Canadezen) rustig weer vertrekken hoor. Dan toch liever een enkel paar Kuifleeuweriken op een lelijke boulevard.
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 14:39:15 PM
waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.

Aan zee bijvoorbeeld... ;) Maar zonder gekheid: met veel over zee kijken bij aanlandige wind moet een aantal soorten van de lijst op den duur wel lukken. Katwijk, Scheveningen en de Maasvlakte zijn enkele goed bezette telposten in Zuid-Holland, maar in principe kun je overal langs de kust gaan zitten. Er is op dit forum al veel nuttigs geschreven over goede weersomstandigheden, telposten en andere tips.
Frank van der Meer

Jacob Molenaar

Echt? ik dacht dat die meer in het binnenland zitten? Even een vraagje omdat ik zo 1, 2, 3 geen topic kan vinden over de weersomstandigheden, welke wind heb je nodig voor een goede zeetrek? (met jagers, (pijl)stormvogels en al die andere zeesoorten?)
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:06:34 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 14:39:15 PM
waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.

Aan zee bijvoorbeeld... ;) Maar zonder gekheid: met veel over zee kijken bij aanlandige wind moet een aantal soorten van de lijst op den duur wel lukken. Katwijk, Scheveningen en de Maasvlakte zijn enkele goed bezette telposten in Zuid-Holland, maar in principe kun je overal langs de kust gaan zitten. Er is op dit forum al veel nuttigs geschreven over goede weersomstandigheden, telposten en andere tips.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

mijn lijstje (ook vooral zeesoorten...):
1. oeverpieper
2. jan-van-gent
3. roodkeelduiker
4. zwarte wouw
5. patrijs
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

#98
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:33:11 PM
Echt? ik dacht dat die meer in het binnenland zitten? Even een vraagje omdat ik zo 1, 2, 3 geen topic kan vinden over de weersomstandigheden, welke wind heb je nodig voor een goede zeetrek? (met jagers, (pijl)stormvogels en al die andere zeesoorten?)
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:06:34 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 14:39:15 PM
waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.

Aan zee bijvoorbeeld... ;) Maar zonder gekheid: met veel over zee kijken bij aanlandige wind moet een aantal soorten van de lijst op den duur wel lukken. Katwijk, Scheveningen en de Maasvlakte zijn enkele goed bezette telposten in Zuid-Holland, maar in principe kun je overal langs de kust gaan zitten. Er is op dit forum al veel nuttigs geschreven over goede weersomstandigheden, telposten en andere tips.

Even in het kort: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802

Roodhalsfuut, en Parelduiker waarschijnlijk ook wel, zijn misschien wel makkelijker in het binnenland inderdaad.
Frank van der Meer

Jacob Molenaar

ok bedankt.
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:46:53 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:33:11 PM
Echt? ik dacht dat die meer in het binnenland zitten? Even een vraagje omdat ik zo 1, 2, 3 geen topic kan vinden over de weersomstandigheden, welke wind heb je nodig voor een goede zeetrek? (met jagers, (pijl)stormvogels en al die andere zeesoorten?)
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:06:34 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 14:39:15 PM
waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.

Aan zee bijvoorbeeld... ;) Maar zonder gekheid: met veel over zee kijken bij aanlandige wind moet een aantal soorten van de lijst op den duur wel lukken. Katwijk, Scheveningen en de Maasvlakte zijn enkele goed bezette telposten in Zuid-Holland, maar in principe kun je overal langs de kust gaan zitten. Er is op dit forum al veel nuttigs geschreven over goede weersomstandigheden, telposten en andere tips.

Even in het kort: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

laatvlieger

Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:53:09 PM
ok bedankt.
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:46:53 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:33:11 PM
Echt? ik dacht dat die meer in het binnenland zitten? Even een vraagje omdat ik zo 1, 2, 3 geen topic kan vinden over de weersomstandigheden, welke wind heb je nodig voor een goede zeetrek? (met jagers, (pijl)stormvogels en al die andere zeesoorten?)
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:06:34 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 14:39:15 PM
waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.

Aan zee bijvoorbeeld... ;) Maar zonder gekheid: met veel over zee kijken bij aanlandige wind moet een aantal soorten van de lijst op den duur wel lukken. Katwijk, Scheveningen en de Maasvlakte zijn enkele goed bezette telposten in Zuid-Holland, maar in principe kun je overal langs de kust gaan zitten. Er is op dit forum al veel nuttigs geschreven over goede weersomstandigheden, telposten en andere tips.

Even in het kort: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802

http://www.pterodroma.com/?page_id=34
Nooit is te voorspellen wat je precies gaat zien, maar bijna altijd is het wel leuk. Zeker als je weinig of niet bij zee komt.
Bekijk de reisverslagen maar eens:
http://www.pterodroma.com/?page_id=989
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankmeer

Morgenmiddag zou het al behoedzaam los kunnen gaan.
Frank van der Meer

DKoppenol

Mijn 'hoop'-lijst
1. Velduil weer terug met meer dan 50 broedparen en weer de Friese Waddenkust.
2. Blauwe Kiekendief " "
3. Patrijs weer goed vertegenwoordigd in Friesland.
4. Ruigpootuil in Drents-Friese Wold als broedvogel. (met een goed aantal paren, zodat ook vindbaar)
5. Slangenarend broedvogel in Fochteloerveen
    Kemphaan weer als rechtgeaarde broedvogel in Friesland.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, helaas.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

redcheesehead

Vanmorgen had ik de Ijsvogel in oog vizier
Maar was net iets te ver van me camera vandaan
Morgen weer opnieuw proberen weet waar die komt eten en wat voor tijd ongeveer

jaapbird

al broedt de veldleeuwerik nog op Lentevreugd,


Vraag me af of dat dit jaar ook was --- alleen even in het voorjaar  gehoord daarna niets meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: deDVC op september 09, 2013, 19:40:20 PM
Mijn 'hoop'-lijst
5. Slangenarend broedvogel in Fochteloerveen

Was dat ooit een broedvogel in Nederland? (Anders kun je nog wel heul errug lang doorgaan met je "hooplijst"  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jacob Molenaar

(Als alles klopt(ik geloof het wel hoor ;), klinkt het inderdaad wel goed ja!)
Citaat van: laatvlieger op september 09, 2013, 19:10:29 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:53:09 PM
ok bedankt.
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:46:53 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:33:11 PM
Echt? ik dacht dat die meer in het binnenland zitten? Even een vraagje omdat ik zo 1, 2, 3 geen topic kan vinden over de weersomstandigheden, welke wind heb je nodig voor een goede zeetrek? (met jagers, (pijl)stormvogels en al die andere zeesoorten?)
Citaat van: frankmeer op september 09, 2013, 16:06:34 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 14:39:15 PM
waar precies dan?
Citaat van: frankmeer op september 07, 2013, 18:58:17 PM
Maar de zeesoorten zijn voor Bastiaan ook wel stukken dichter bij huis te vinden.

Aan zee bijvoorbeeld... ;) Maar zonder gekheid: met veel over zee kijken bij aanlandige wind moet een aantal soorten van de lijst op den duur wel lukken. Katwijk, Scheveningen en de Maasvlakte zijn enkele goed bezette telposten in Zuid-Holland, maar in principe kun je overal langs de kust gaan zitten. Er is op dit forum al veel nuttigs geschreven over goede weersomstandigheden, telposten en andere tips.

Even in het kort: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802

http://www.pterodroma.com/?page_id=34
Nooit is te voorspellen wat je precies gaat zien, maar bijna altijd is het wel leuk. Zeker als je weinig of niet bij zee komt.
Bekijk de reisverslagen maar eens:
http://www.pterodroma.com/?page_id=989
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

slechtvalk07


Citeeral broedt de veldleeuwerik nog op Lentevreugd,


Vraag me af of dat dit jaar ook was --- alleen even in het voorjaar  gehoord daarna niets meer
Maar komt dat niet door het natte voorjaar (schreef zij hoopvol)? In 2012 waren er wel broedgevallen. Ik heb toen een  paar keer oudervogels met voer zien vliegen.En ik zou wel heel graag een Griel willen zien op het vliegveld Valkenburg  - die bouwplannen daar mogen ze ook schrappen, dat zou veel mensen (de vogelaars, de zweefvliegers) heel blij maken.Goeds, Anne Sytske Keijser

DKoppenol

Nee Slangenarend niet, maar niet bij nader inzien dus geschrapt worden, Hop moet terugkomen als broedvogel in friesland.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Folkert Jan

#109
Als we het dan hebben over most wanted broedvogels

1. zomertortel
2. korhoen
3. ransuil/kerkuil/steenuil
4. patrijs
5. grauwe gors/ortolaan

En dan nog eervolle vermeldingen voor:

6. strandplevier
7. buidelmees
8. dwergstern
9. blauwe kiekendief
10.duinpieper
11. lachstern
12. grote karekiet
13. cetti's in de TOH
14. draaihals
15. rode wouw
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

DKoppenol

Ja, daar staat ook wel goeie bij, maar de Korhoen.... Daar kunnen we misschien beter een ander topic over beginnen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

peter van santbrink

Citaat van: peter van santbrink op september 03, 2013, 23:46:09 PM
Bedankt Ronald voor de locatie Spanderswoud, ziet er interessant uit  :duim:

Dacht vandaag even simpel de Roodpootvalk bij Ouddorp te scoren, wasvanochtend gemeld echter bij aankomst niet meer aanwezig  :( Dus op jacht naar de Strandplevier en gelukkig deze wel kunnen vinden  :blink:

Echter die dekselse Reuzensterns blijven mij ontwijken: was om 10:00 gemeld bij Kwade Hoek maar was daar rond 11:00 en niet kunnen vinden....

Op de weg naar de Roodpootvalk even bij Markanje gestopt (rond 12:30) niet kunnen zien maar wel gemeld rond 11:15....

En ook op de terugweg via Markanje (rond 18:30), niet gezien maar wel weer gemeld rond 19:15 en raad eens waar ik stond rond die tijd... jawel, op de Kwade Hoek oost; kwam daar Bart Dijkstra tegen die met de scoop al aan het zoeken was maar geen Reuzenstern had gezien

Vanwege deze dag wordt m'n lijstje aangepast:

1 blijft toch nog de Raaf
2 met stip de Reuzenstern
3 gestegen, de Buidelmees
4 Boomleeuwerik
5 Roodhalsgans

Let wel, dit lijstje is een soort frustratie lijstje, dus niet zozeer een lijstje van soorten die ik heel graag wil zien (vanwege zeldzaamheid, uiterlijk etc)

Vandaag ideaal fietsweer, Reuzenstern gisteren nog gemeld dus op pad ! aangekomen bij Kwade Hoek even spieken of ie hier aanwezig is: even gesproken met collega vogelaar en die had geen Reuzenstern gezien; wel veel vogels aanwezig (o.a. zeer veel Rosse Grutto's) maar ben toch maar snel naar de andere locaties waar de Reuzenstern is gemeld gefietst. Op Markanje kon ik ze niet vinden maar ze waren o.a. gisteren ook gemeld op een derde locatie, een waterplas iets verderop (De Motte); plas is niet ze zien vanaf de weg dus even de dijk opgelopen, scoop erop en yes, daar stond ie, volgens mij een juv want begon te bedelen toen de 2e aankwam vliegen. dus mooi kunnen zien, grote beesten !

nieuwe top 5:

1 Buidelmees
2 Raaf
3 Boomleeuwerik
4 Roodhalsgans
5 met stip de Draaihals

augustvansteensel

Citaat van: augustvansteensel op september 07, 2013, 11:10:33 AM
Mijn top 5 is:
1: Velduil
2: Visarend
3: Ijsvogel. ( een keer een blauwe flits over me heen, ik hoop m toch beter te zien te krijgen!)
4: Nachtzwaluw
5: Woudaap

Yes! Vandaag schitterend de visarend gezien:
http://waarneming.nl/waarneming/view/79209267

1: velduil
2: woudaap
3: nachtzwaluw
4: parelduiker( en vooral het geluid!)
5: ijsvogel
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Sven

1. bijeneter
Met stip op 1. Een prachtige vogel die ik helaas nog nooit gezien heb. Tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk niet gezien (misschien wel gehoord) en dit jaar is er mogelijk een over m'n huis gevlogen, toen ik op vakantie was :angry:
2. visarend
Al een paar keer gemist. Een paar weken geleden wel een mogelijke visarend gezien, maar ik ben niet 100% zeker.
3. rode wouw
Al gezien in Frankrijk en Zweden, maar ik hoop deze mooie soort nog in Nederland te zien te krijgen.
4. pestvogel
Gewoon een prachtige vogel.
5. Baardman
Zie pestvogel.

Mark Zevenbergen

Mijn top 5 ziet er net even iets anders uit.... (Ik wil graag van mijn schaamsoort af, al lijken er daar 3 bijgekomen te zijn  :( )
1] Bijeneter
2] Bijeneter
3] Bijeneter
4] Bijeneter
5] Bijeneter
;D

Guus Peterse

Maar Mark, kon je dan dit voorjaar niet even heen en weer naar Zeist?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jaapdegans

Citaat van: Thijs Verhoef op september 03, 2013, 16:09:08 PM

mijn wensenlijstje

1. Kraanvogel
2. Visarend
3. Draaihals
4. Zeearend
5. Zwarte Specht



Voor de zwarte specht heb ik gemerkt dat je sochtends vroeg de beste kans maakt om hem te horen. Rond een uur of 8. Vanmorgen heb ik er nog een gezien in baarn/lage vuursche dus ze zijn nog steeds actief. Ik heb meer moeite om de groene specht op de plaat te krijgen.
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

Mark Zevenbergen

Citaat van: guusp op september 28, 2013, 00:03:40 AM
Maar Mark, kon je dan dit voorjaar niet even heen en weer naar Zeist?
Ja, op de dag dat ze verdwenen waren  >:(

Oenanthe

Citaat van: augustvansteensel op september 21, 2013, 23:04:52 PM

Mijn top 5 is:

4: parelduiker( en vooral het geluid!)


Als je dat wilt horen zul je toch echt naar het broedgebied moeten. Dan zie je ze meteen in prachtkleed en dat is veel mooier dan het winterkleed.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

augustvansteensel

Citaat van: Oenanthe op september 29, 2013, 16:06:39 PM
Citaat van: augustvansteensel op september 21, 2013, 23:04:52 PM

Mijn top 5 is:

4: parelduiker( en vooral het geluid!)


Als je dat wilt horen zul je toch echt naar het broedgebied moeten. Dan zie je ze meteen in prachtkleed en dat is veel mooier dan het winterkleed.
Klopt!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!