Niet Sciocoris cursitans, maar eurygaster

Gestart door JohnvR, augustus 23, 2013, 22:42:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Via de mail merkt Arp op dat het hier om een eurygaster gaat en niet om een Sciocoris cursitans. Een van de drie soorten of spec.? Het gaat om deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/69605254


Arp

#1
Ha John,

E. austriaca is officieel wel voor Nederland gemeld, maar voor zover ik weet kun je die tegenwoordig praktisch gezien buiten beschouwing laten. Ik vermoed ook dat bij het nimfje al wat van de typische neus te zien zou zijn.

Het neusje ligt wat dieper, maar ik heb geen idee of dit bij de nimfjes een betrouwbaar kenmerk is - eigenlijk ken ik alleen de nimfjes van testudinaria en daar zaten er er ook een paar bij met een "maura-neusje" die later toch gewoon testudinaria werden.

De afgelopen tijd kwamen er een paar nimfjes langs die Berend een naam heeft gegeven, maar op navraag was dat meer op basis van vindplaats dan wat anders. Je hebt al eerder een nimfje laten zien en toen zei Berend dit:
Citaat van: Berend Aukema op oktober 25, 2009, 20:35:18 PM
Adulten zijn lastig, nimfen nog lastiger ...

Zojuist vond ik dit oude topic ook weer terug, waar wat nimfen verlinkt zijn met een theorie over de onderkant ... geen idee of het steekhoudend is en ik moet tot m'n schaamte bekennen dat ik de nimfen van m'n kweekjes volgens mij niet goed van onderen gefotografeerd heb. Moet het toch nog een keer opnieuw  :rolleyes:

Of het - in dit geval -  verantwoord is om op basis van de vindplaats een naam uit te delen, moet Berend beslissen, ik heb alleen de beschikking over de gegevens van waarneming.nl en die zijn niet gecontroleerd/onbruikbaar.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Zie ook mijn topic John. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=245366.0 't Is tenslotte niet zo ver van de jouwe gevonden. Gemeente Bergen.  :)

JohnvR

Tja, het wordt dan toch adulten vinden en verzamelen ben ik bang.

Arp

Als de foto van een nimf E. maura in de WMD (Band 5, pag.221) juist is - wat ik wel aanneem - dan is de verzonken tylus bij de nimfen beide kanten op onbruikbaar. Ik heb zelf testudinaria-nimfen met onverzonken tylus gehad en de maura in WMD heeft juist een verzonken tylus  :rolleye:

Blijft de vraag of het verschil in ventrale structuur/kleur dat op het Franse forum naar voren kwam bruikbaar is ...
Citaat van: Arp op juni 11, 2011, 14:13:44 PM
Vergelijk deze testudinaria en maura onderkantjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Je bedoelt dat we behalve imago's ook nymphen kunnen beoordelen/determineren, als we maar naar de onderkanten kijken?