Welke schermbloem van de waterkant?

Gestart door Willemien Troelstra, augustus 17, 2013, 20:44:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik heb in maart deze waarneming met foto's ingevoerd als Grote Watereppe. Ik had ter plekke met de Heukels proberen te determineren en kwam toen daarop uit. Maar, recent kreeg ik een reactie dat het blad niet van Grote Watereppe kan zijn. Maar, de vraag is wat dan wel?
Het beginnende blad dat je ziet was helemaal onder water. Ik trok per ongeluk de hele plant uit de modderbodem toen ik alleen de stengel en het scherm beter wilde bekijken. De uitgebloeide stengel was fors, meer dan een meter hoog.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74272305
Grote watereppe - Sium latifolium gezien op 2013-03-10 Reeuwijksche Plassen - Plas 's-Gravenkoop
Foto's:












bij voorbaat dank Willemien Troelstra
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Omdat het nu 'winter' is wil misschien iemand hier een idee over vormen?
- Watertorkruid kan volgens de flora niet omdat het aantal stralen duidelijk meer dan 15 is.
- Kleine watereppe was de plant te groot voor en de vruchtvorm klopt niet.
- Waterscheerling: geen geribde stengel en de vruchtvorm klopt niet.
- Melkeppe? Maar ik zie geen vleugels aan de vrucht, zouden die helemaal zijn afgesleten? Klopt verder wel vrij goed.
- Of toch de Grote watereppe?
- Of nog iets anders waar ik niet aan heb gedacht?


groet, Willemien Troelstra

René Bult

Bij Sium latifolium zijn de ondergedoken bladeren zeer fijn verdeeld (Heukels). Dat zie ik ook op de 1-na-laatste foto.
met vriendelijke groet,
René

Peter Apperlo

M.i. wel degelijk melkeppe, hoewel de deelvruchten niet zulke duidelijke vleugels vertonen.

Deze soort staat bekend als twee- of meerjarig, maar bij mijn vijver staat al tien jaar een exemplaar dat elk jaar weer uitloopt en tot bloei komt en zich dus als een overblijvende plant gedraagt.

Groet, Peter