Vlindercursus naar aanleiding van discussie

Gestart door Elachista, augustus 12, 2013, 19:03:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Beste allen,

Na aanleiding van dit topic op Waarneming.nl en dit artikel op ML.nl is gebleken dat er diverse waarnemers / vlinderhobbyisten zijn die wat meer willen weten over het opzetten van vlinders, het aanleggen van een mini-referentiecollectie en het maken van genitaalpreparaten.

Het voorstel is in het verleden ook al eens gedaan, maar het is veelal problematisch omdat (1) het vinden van een ruimte lastig is (2) er vaak niet voldoende binoculairs zijn (3) het onderwerp niet leeft. Wat het tweede punt betreft: als iedereen zijn eigen binoculair meeneemt dan is het probleem opgelost. Ik kan zelf zorgen voor diverse andere materialen.

Misschien is het een goed idee om cursusdagen te organiseren voor ca. 5-6 personen die er serieus mee verder willen. Dit kan in de komende periode november - april.
Wellicht dat ik subsidie aan kan vragen voor de verre locaties en meerdere locaties. Laptop en beamer is steevast mee te nemen.

Regio Noord-Nederland
Citeer
--> Stedum
--> twee opties, omgeving Drachten en in Steenwijk

Regio Midden-Nederland
Citeer--> één aanbod om een dag te organiseren in de omgeving Soest-Amersfoort
--> één aanbod om een dag te organiseren in Giessen

Regio Zuid-Nederland
Citeer
--> Eindhoven
--> (zie hiervoor) Giessen

Regio West-Nederland
Citeernog geen opties:
Alkmaar ? Haarlem ?

België
Citeernog geen opties:
omgeving Roeselare of Aalst ?
--> inventarisatie gaande, één voorstel van een locatie in omgeving Antwerpen

Tussenstand aantal gemelde belangstellenden, regio/aantal:
NL Flevoland - 1
NL Noord-Holland - 2
NL Groningen - 2
NL Utrecht - 3
NL Noord-Brabant - 3
NL Zuid-Holland - 1
NL Gelderland - 3
BE - 2

(totaal 17 )

------

1) Wie is geïnteresseerd? Reactie via het forum of via PM.
2) Wie heeft een voorstel voor een gratis ruimte? Een eigen woonruimte, garage of kleine zaal is voldoende.
3) Aanvullende tips/ideeën?
Groet,
Tymo

marcel123

#1
http://www.nieuwegein.nl/sjablonen/400/infotype/subHomePage/view.asp?objectID=25992 in Nieuwegein had binoculairs..

http://geniet.gelderlander.nl/locatie/de-ketelvink in Culemborg is van de NVWC. Misschien ondersteunen ze je initiatief.

http://www.mecehv.nl/ in Eindhoven ken ik niet..



Kan er ook een video op youtube gezet worden van dat prepareren?

Elachista

Thanks!!

Ik wil wel een video maken, maar vergeet het telkens. Gelukkig heb ik nu een HD camera :)
Groet,
Tymo

JohnvR

Mooi initiatief  :duim: , ik wil er best een stukkie voor rijden.

maartenimmerzeel

Ik denk dat ik in Wageningen zonder probleem een ruimte met een aantal binocs en scherm plus beamer kan regelen. En ik vermoed dat ik ook wel 5 of 6 mensen kan regelen. Maar samen met mensen uit omgeving Leusden/Soest/Utrecht zou ook een goeie optie zijn.
Groet Maarten Immerzeel


Elachista

Prima Maarten!

Even ingaande op het regelen van mensen: het is denk ik een goed iets dat we nog niet direct groepen van 6 mensen hebben.  Je hoeft dus niet direct een groep bijeen te krijgen, het mag best even duren. Sommige mensen lezen dit later, dus dan is er nog wat plek vrij.

Bedoeling is vooral dat alleen de mensen komen die al wat langer bezig zijn met nachtvlinders, het liefst namen die ik zelf ook al eens voorbij heb zien komen. Anders krijg je situaties waarbij men puur voor de leuk komt, om het mee te maken, zonder er iets mee te doen. Soort van IVN of KNNV excursie waarbij 1 op de 10 later nog eens 'iets' geleerd blijkt te hebben en dat is natuurlijk zonde voor de kilometers die ik maak en de uren die ik er in stop  :rolleye:

Voorkeur gaat dus ook uit naar de jongere deelnemers die fanatiek in het veld zijn en volop gemotiveerd zijn om hier meer mee te doen.

Mochten er t.z.t. plaatsen overblijven dan kunnen we eventueel 2 groepen fuseren.
Groet,
Tymo

Violet (en Remco)

Citaat van: maartenimmerzeel op augustus 13, 2013, 16:56:21 PM
Ik denk dat ik in Wageningen zonder probleem een ruimte met een aantal binocs en scherm plus beamer kan regelen. En ik vermoed dat ik ook wel 5 of 6 mensen kan regelen. Maar samen met mensen uit omgeving Leusden/Soest/Utrecht zou ook een goeie optie zijn.

Daar zat ik ook al aan te denken, om eventueel samen te werken  ;)
Neem nog wel contact met je op via de mail binnenkort.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

#7
Ja, het lijkt mij zeker interessant. Als de tijd/mogelijkheden het toelaten ben ik er graag bij.  :duim:

Haarlem zou perfect zijn  ;D maar zolang het goed met ov bereikbaar is (qua tijd/kosten/overstappen) vind ik Amsterdam of Leiden/Den haag ook goed.

Wellicht kun je - als je dat wilt - contact opnemen met de beheerder van Thijsse's hof in Bloemendaal.
In het instructielokaal is voor 6 mensen wel ruimte en micro's zijn daar vast ook wel te vinden.
O ja, er is een beamer aanwezig.  ;)



Jan Mudde

Ha Tymo,

het ligt waarschijnlijk erg uit e richting maar hier in Bergschenhoek beschikken we bij Natuur- en Vogelwacht 'Rotta' over een eigen verenigingsgebouw dat zeker ruimte biedt aan 25-30 personen die met apparatuur aan de slag willen. Mogelijk kan ik via diverse contacten ook aan en dergelijk aantal binocs komen. Natuurcentrum Trefpunt Rotta is volledig audiovisueel uitgerust en beschikt over een wifi verbinding. Mocht er dus interesse bestaan om iets in het westen des lands te doen dan kan ik je deze ruimte zonder meer aanbieden. Daarnaast weet ik ook een aantal mensen die zeker serieus aan de slag zouden willen met de materie van je cursus. Ook als er in de omgeving van Rotterdam Noord behoefte bestaat aan een ontmoetingsplek voor serieuze micro-fans dan kunnen we wel wat voor hen betekenen! Laat maar weten of je gebruik wil maken van de mogelijkheid en zeg het voort in het microwereldje!

Grtz Jan Mudde, coördinator Rotta Onderzoek
Natuur- en Vogelwacht 'Rotta'
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Elachista

In België ten minste één locatie nabij Genk.

Nog meer mensen die een potentiële locatie willen aandragen?
Groet,
Tymo

Lanius

Ik weet niet waar de locatie precies allemaal moet aan voldoen, maar waarschijnlijk kan ik zorgen voor een locatie in Oudenaarde (België)
Davy De Groote

Elachista

Zolang de locatie maar gratis is en plaats biedt voor 5-6 personen  :duim:

Liefst wat verder weg van de locatie die Steve organiseert (hij wilde jou ook uitnodigen) nabij Genk. Hoe meer serieuze buurlanders er verschijnen, hoe beter: vooral België heeft behoefte aan wat meer mensen die ook dieren opslaan.
Groet,
Tymo

hdijk

Hendrik Jan van Dijk

Lanius

Citaat van: Avondrood op augustus 23, 2013, 19:55:41 PM
Zolang de locatie maar gratis is en plaats biedt voor 5-6 personen  :duim:

Liefst wat verder weg van de locatie die Steve organiseert (hij wilde jou ook uitnodigen) nabij Genk. Hoe meer serieuze buurlanders er verschijnen, hoe beter: vooral België heeft behoefte aan wat meer mensen die ook dieren opslaan.

Ik kan zeker zo een locatie aanbieden in Oudenaarde. Genk is een beetje ver voor mij. maar als dat enige plek zou zijn voor België, maak ik desnoods wel de verplaatsing.
anders hier: https://maps.google.be/maps?q=Kattestraat+23,+Oudenaarde&hl=nl&sll=50.845307,3.603521&sspn=0.002777,0.004823&oq=kattestraat+23+oudenaa&t=h&hnear=Kattestraat+23,+Oudenaarde+9700+Oudenaarde,+Oost-Vlaanderen,+Vlaams+Gewest&z=16

Er is plek voor een man of 10.
het is de vergaderzaal van mijn werk (milieuvereniging, dus geen probleem).
Davy De Groote

Elachista

Mooie locatie! Als je meer informatie hebt over de beschikbaarheid dan moet je dat maar melden, zou fijn zijn als er in het voorjaar van 2014 nog plaats is!
Groet,
Tymo

Lanius

Och, over de beschikbaarheid moet je je geen zorgen maken. Er is 1 keer in de maand (op woensdag) een bestuursvergadering.
De rest van de dagen zijn in principe vrij. En ik kan het wel regelen.

Maar misschien is Oudenaarde voor velen ook wat een uithoek ? :-)
Davy De Groote

Imperator

ik heb wel belangstelling voor zo'n cursus. In Amsterdam Nieuw West kan ik denk ik wel een ruimte regelen.

Het zou wellicht ook in Amsterdam Oost kunnen op de plek waar KNNV Amsterdam bijeenkomt. (bijgebouwen Nieuwe Ooster begraafplaats) Maar dat geeft wel veel geregel...

Ik wil ook wel naar Soest of Amersfoort komen
vriendelijke groet,

Trees