eend op rug zwemmend

Gestart door ArthurvD, juli 28, 2013, 11:16:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArthurvD

Hallo,
Gistermiddag zag ik een (soep) eend op zijn rug dobberen. Hij leek het zelf vrij normaal te vinden, en keek rustig rond. Helaas was hij te ver weg om te kunnen proberen hem om te laten draaien. Ik heb dit nog niet eerder gezien, is dit normaal?
Gr Arthur

jfbouwmeester

Weten doe ik het niet zeker maar het lijkt mij een ernstig zieke eend.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Marcel van kammen

Waarschijnlijk een gebroken nek. Heb vroeger wel eens eendenkuikentjes ondersteboven zien dobberen,eenmaal uit het water bleek de nek gebroken te zijn. Met pijn en moeite konden ze nog ademhappen.


BramtK

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de vogel op zijn rug zwom, zag je twee poten in de lucht steken?
Groeten,

Bram ter Keurs

ArthurvD

Ja, ik zag zijn beide boten ruim boven het water uitsteken. Het vreemdste was dat hij nog gewoon zijn kop draaide om om zich heen te kijken.
Ik heb met mijn telefoon wat foto's gemaakt, slechte kwaliteit maar je krijgt er een idee van hoe het eruit zag:

http://waarneming.nl/waarneming/view/77938970


jfbouwmeester

Die eend is vast en zeker doodziek. Mankeert wat aan zijn evenwichtsorgaan door paratyfus(draaihalsziekte) of zoiets. Dat ie zij kop bovenwater uitsteekt is gewoon om te ademen totdat ie het niet meer volhoudt.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

ArthurvD

Ik ga er dan nog maar vanmiddag een kijkje nemen of hij er nog is, zal wel niet als het zo ernstig was...

BramtK

Ik zie maar één poot. Futen kunnen op hun zij een poot in de lucht steken. Kunnen eenden dat ook?
Groeten,

Bram ter Keurs

lukkie

Misschien verstrikt in een vislijn?
Groeten, Luuk

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me toch iets van ziekte... Beide poten lijken ook omhoog te steken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArthurvD

Het waren beide poten die de lucht instaken.