Hoofdmenu

Scoparia

Gestart door jck, juli 05, 2013, 19:51:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Eerste poging om een Scoparia zelf te determineren - klopt S. ambigualis? Omgeving Apeldoorn, 30 juni.

James

henkvanwoerden

Volgens mij klopt dat wel.
Met vriendelijke groet,

Henk.

boleto

Volgens mij is het geen S. ambigualis. Het wortelveld is veel te streperig. Ik denk ook niet dat het S. pyralella is, al heeft hij daar wel veel van. Mijn stem gaat naar S. basistrigalis.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Sjors

 Ik lift met mijn onderstaande matige foto maar even mee
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

henkvanwoerden

Citaat van: boleto op juli 05, 2013, 21:44:47 PM
Volgens mij is het geen S. ambigualis. Het wortelveld is veel te streperig. Ik denk ook niet dat het S. pyralella is, al heeft hij daar wel veel van. Mijn stem gaat naar S. basistrigalis.

Groet,
Leo
Als ik in de "Micromoth" kijk heeft die er heel veel van weg. Foto bij Tymo ontbreekt nog. Ik ben benieuwd.

De foto van Sjors laat ik maar even.
Met vriendelijke groet,

Henk.

boleto

Die van Sjors is er volgens mij ook een. Lijkt er precies op.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Sjors

Ik zal morgen eens bij de vindplaats kijken of er nog meer exemplaren te vinden zijn en als dat zo is een betere foto maken en de vlinder voor nader onderzoek meenemen. 
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

jck

Interessante discussie - ik blijf het volgen.

James

Elachista

Neen, alles is hier ambigualis.
Groet,
Tymo

jck

Opgelost - bedankt.

James

boleto

CiteerNeen, alles is hier ambigualis.

Heb ik iets gemist Tymo? Waar komt die zekerheid vandaan?

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

boleto

CiteerHeb ik iets gemist Tymo? Waar komt die zekerheid vandaan?

Dit was een serieus bedoelde vraag, Tymo. Ik zag dat de verzamelsoort ook al verdwenen was, dus ik vroeg mij af of ik ontwikkelingen m.b.t. deze soorten heb gemist.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

jck

Ik heb een pdf van Tymo over Scoparia's ergens gevonden en daarmee kwam ik op S. ambigualis uit.

James

Elachista

#13
Citaat van: boleto op juli 07, 2013, 01:03:34 AM
CiteerHeb ik iets gemist Tymo? Waar komt die zekerheid vandaan?
Dit was een serieus bedoelde vraag, Tymo. Ik zag dat de verzamelsoort ook al verdwenen was, dus ik vroeg mij af of ik ontwikkelingen m.b.t. deze soorten heb gemist.Groet,Leo
Ben je lid van Snellen? Ik heb namelijk wel het een en ander gepresenteerd en gepubliceerd over de scopariden.

CiteerScoparia pyralella Denis & Schiffermüller – oranje granietmot (Plaat 1: afb. 3).
Herkenning. Vleugelspanwijdte 17-22 mm. Een contrastrijke soort die vaak gauw opvalt door de x-vlek die nadrukkelijk omgeven wordt door een oranje schubbenpartij. De x wordt eerder een soort van '8' waarvan het centrum soms wegvalt. Deze vlek raakt de voorrand. Naast deze band loopt een opvallend witte band, krachtig en vrij breed. Kleine band met de ringvlekken met oranje centrum. Kop doorgaans wit en bij opgespannen exemplaren onmiskenbaar door de donkere waas over de ondervleugel.
Verspreiding, habitat en vliegtijd. Kalkgronden en warme zandgronden, vooral in Limburg, zelden daarbuiten; in het binnenland bijzonder zeldzaam, bijv. in het rivierengebied en op de eilanden. Vliegtijd: half mei-half juli.
Groet,
Tymo

boleto

Dit is mij bekend; niets nieuws dus. Overigens noemde ik ze basistrigalis en geen pyralella.
Als ik ook even mag citeren:
CiteerHet onderscheid met S. basistrigalis is lastig.
De streepjes in het wortelveld die je in je artikel als kenmerk voor basistrigalis aangeeft, zijn bij deze exemplaren (zeker bij die van Sjors) duidelijker dan bij het exemplaar dat jij afbeeld. Als ik de foto's op lepiforum.de (ook genitaal gedetermineerde) vergelijk met deze, dan kom ik veel eerder op basistrigalis dan op ambigualis. Maar misschien hebben ze bij ambigualis wel erg het zekere voor het onzekere hebben genomen. Ik zou haast zeggen: dan maar de verzamelsoort, maar die is er niet meer. Genitaalpreparaten!

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot