rups uit boom gevallen

Gestart door lily, mei 07, 2007, 20:42:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily


Zit ik gisteren lekker te genieten onder en boom, valt er pardoes een rups rakelings langs mij heen op de grond.
Maar ik weet niet wat de rupsen die ik vind doen, ze kruipen de grond in en weg zijn ze.

Wie kent deze rups, die een huid heeft getekend net een slangenhuid.
Denk zelf aan een nachtvlinder, maar welke?

Groetjes Lily

Elachista

Groet,
Tymo

acherontia

Is inderdaad Tiliacea citrago, dit jaar hier op de Veluwe en Heuvelrug opvallend talrijk en ruim twee weken eerder volgroeid aanwezig in vergelijking met andere jaren.

Groeten,

Jeroen

Elachista

Je zou haast zeggen dat dit voor de meeste najaarsvlinders geldt.  
Groet,
Tymo

Elachista

Toch begin ik nog stiekem te twijfelen of dit geen Perigrapha munda zou zijn....
Groet,
Tymo

acherontia

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben gezien de witte vlek op de thorax en bruine kop. Alleen vind ik hem zo verschrikkelijk grijs, de zwarte zijllijn klopt bij nader inzien ook niet voor citrrago. Te snel geweest met een reactie..

Groeten,

Jeroen

lily

CiteerIk denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben gezien de witte vlek op de thorax en bruine kop. Alleen vind ik hem zo verschrikkelijk grijs, de zwarte zijllijn klopt bij nader inzien ook niet voor citrrago. Te snel geweest met een reactie..

Groeten,

Jeroen

Hoi,

Ik sluit nog even een andere foto bij.
Het grijze kan zijn doordat de foto zonder flits gemaakt is.
Deze onderstaande foto is met flits gemaakt, waardoor hij iets bruin uitziet.
Zijn kleur is donkerbruin.

Hij is onder de grond gekropen, kan hem dus niet meer opnieuw fotograferen, en anders laat ik mij maar verrassen met het eindresultaat.

Alvast bedankt.

Gr. Lily

acherontia

Inderdaad munda........... was vast ook geen lindeboom dan :)

Groeten,

Jeroen

Elachista

#8
Deze foto is een stuk duidelijker, die eerste deed haast anders vermoeden. Ik vond de rups ook veel te grijs, daarnaast waren er ook nog talloze andere dingen die niet helemaal goed aansloten (waaronder ook de zuivere en ononderbroken zwarte zijlijn). De zitte vlek vooraan was toch de druppel.
P. munda zit op veel loofbomen, hier in de buurt staan twee dikke lindes waar ik al drie jaar lang munda's op gevonden heb. Het is dus niet uit te sluiten..maar doorgaans is dit niet de meest voor de hand liggende waardplanten.
Groet,
Tymo

lily

CiteerInderdaad munda........... was vast ook geen lindeboom dan :)

Groeten,

Jeroen

Hoi,

Het was een eikenboom waar hij uitgevallen is.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Gr. Lily

Robert Heemskerk

#10
Ik vond afgelopen week ook een Munda op een Eik.

Volgens mij vinden ze Gewone Es en Esdoorn ook erg prettig..

Volgens mij is deze rups vooral in de nacht aktief, overdag verschuilen ze zich(bij de grond/schors)
Als je de stam morgen goed bekijkt, ontdek je 'm misschien weer.. :grin:  

acherontia

Munda is een echte alleseter (qua loofhout en sommige struiken) en verandert ook nog makkelijk van waardplant. De rupsen verstoppen zich overdag inderdaad graag om dan 's nachts te gaan vreten.

Jeroen