Hoofdmenu

stippelmot rups ?

Gestart door johan79, juni 24, 2013, 17:11:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

johan79

EDIT: 2 foto`s van de mot toegevoegd...

Ik kwam uit op de rups van een Stippelmot... zit ik goed?
Omdat ik deze gevonden heb op een Wilg, is het dan de Wilgenstippelmot ? of is dat iets te kort door de bocht  :blink:
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77081140
onzeker Stippelmot spec. - Yponomeuta spec. gezien op 2013-06-24 Volkerakmeer - buitendijks Sabina-Henricapolder
Foto's:










alvast bedankt voor de moeite,

Johan.

Henri25

In mijn ogen helemaal correct Johan  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Citaat van: Henri25 op juni 24, 2013, 17:27:34 PM
In mijn ogen helemaal correct Johan  ;)

Helemaal ? dus een Wilgenstippelmot ?

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Wow... zat ik in 1 keer goed..  :rolleye:

ik ga de waarneming aanpassen Henri,
Bedankt weer!

Henri25

Ik zal zo eens even de voedselplanten op een rij zetten.. maar ik meende dat ik er geen andere soort op wilg gedocumenteerd is  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Ik ben benieuwd.... kan hem altijd weer terugzetten naar Stippelmot spec.  ;D

Henri25

#7
Stippelmotten + hun gedocumenteerde waardplanten:

Hemelsleutelstippelmot - Yponomeuta sedella: Hemelsleutel (Sedum telephium)
Grootvlekstippelmot - Yponomeuta plumbella: Kardinaalsmuts (Euonymus sp)
Waasjesstippelmot - Yponomeuta irrorella: Kardinaalsmuts (Euonymus sp)
Wilgenstippelmot - Yponomeuta rorrella: Wilg (Salix)
Kardinaalsmutsstippelmot - Yponomeuta cagnagella: Kardinaalsmuts (Euonymus sp), Groot maagdenpalm (Vinca major)
Appelstippelmot - Yponomeuta malinellus: Appel (Malus sp.)
Meidoornstippelmot - Yponomeuta padella: Soorten kersachtigen (Prunus), Krentenboom (Amelanchier), meidoorn (Crataegus), dwergmispel (Cotoneaster)
Vogelkersstippelmot - Yponomeuta evonymella: Aantal soorten kersachtigen (Prunus) en wilde lijsterbes (Sorbus aucuparia)

Geeft op puur waardplant de conclusie dat:

1. Wilgenstippelmot inderdaad klopt
2. Dat Vogelkersstippelmot/meidoornstippelmot niet zomaar op waardplant uit elkaar te houden zijn
3. Dat Grootvlekstippelmot/Kardinaalsstippelmot/Waasjesstippelmot ook niet zomaar op waardplant uit elkaar te houden zijn

Verder puzzelend op de rupsen kom ik nog tot het volgende:

Rupsen van de vogelkersstippelmot/meidoornstippelmot zijn uit elkaar te houden aan de zwarte vlekken op hun lichaam. Bij de vogelkersstippelmot zijn dit meer 2 samengesmolten zwarte vlekken waardoor het op een streep lijkt, en bij de meidoornstippelmot is het elke keer maar 1 losse zwarte vlek.

Van die andere 3 soorten is er 1 soort tussenuit te onderscheiden omdat deze een oranje-verkleuring heeft op de kop en het achterlijf, de grootvlekstippelmot. De overige 2 soorten zijn niet op rups te onderscheiden (al is cagnagella veel algemener). Je kunt het best een aantal rupsen meenemen en deze laten verpoppen en uitkomen, want de vlinders zijn wel uit elkaar te houden  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Duidelijk (denk ik) Henri.... tnx voor de uitleg...

misschien wat off-topic, maar ik neem aan/ben bang dat de Rupsen van die vlinders niet/nauwelijks uit elkaar te houden zijn?
Ik ga hier iig eens op Goochelen.... en morgen of zo eens kijken op de plek waar ik vorig jaar ook een stippelmot-nest heb gezien (op vogelkers)  :blink:

Henri25

Citaat van: johan79 op juni 24, 2013, 18:24:15 PM
Duidelijk (denk ik) Henri.... tnx voor de uitleg...

misschien wat off-topic, maar ik neem aan/ben bang dat de Rupsen van die vlinders niet/nauwelijks uit elkaar te houden zijn?
Ik ga hier iig eens op Goochelen.... en morgen of zo eens kijken op de plek waar ik vorig jaar ook een stippelmot-nest heb gezien (op vogelkers)  :blink:

Dat durf ik zo niet te zeggen... iets wat mij ook al bezig hield. Zou leuk zijn als die soorten die een gezamelijke voedselplant delen wel als rups weer uit elkaar te houden zijn. Verdiep ik mij ook nog even in!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Informatie aangevuld over onderscheid aan rupsen.. mij rest nu de vraag:

Zijn de rupsen van de Y. irrorella (Waasjesstippelmot) en de Y. cagnagella (Kardinaalsstippelmot) uit elkaar te houden?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Citaat van: Henri25 op juni 24, 2013, 23:02:26 PM
Informatie aangevuld over onderscheid aan rupsen.. mij rest nu de vraag:

Zijn de rupsen van de Y. irrorella (Waasjesstippelmot) en de Y. cagnagella (Kardinaalsstippelmot) uit elkaar te houden?

Ik kon verrassend weinig info vinden Henri....  :rolleye:
Ik ben reuze blij met wat jij boven water hebt weten te krijgen  :blink:
Ik blijf zoeken.... en ga op stippel-rupsen-jacht... hi

Misschien iemand nog tips?

Henri25

Citaat van: johan79 op juni 24, 2013, 23:38:13 PM
Citaat van: Henri25 op juni 24, 2013, 23:02:26 PM
Informatie aangevuld over onderscheid aan rupsen.. mij rest nu de vraag:

Zijn de rupsen van de Y. irrorella (Waasjesstippelmot) en de Y. cagnagella (Kardinaalsstippelmot) uit elkaar te houden?

Ik kon verrassend weinig info vinden Henri....  :rolleye:
Ik ben reuze blij met wat jij boven water hebt weten te krijgen  :blink:
Ik blijf zoeken.... en ga op stippel-rupsen-jacht... hi

Misschien iemand nog tips?

Plaatjes kijken.. en dingen onthouden van wat ik ooit eens heb opgevangen. Ik heb trouwens net vernomen dat 1 verschil is dat de Waasjesstippelmot meer solitair is dan de Kardinaalsmutsstippelmot, die met velen tegelijk eet en aanwezig is. Maar dit is natuurlijk een moeilijk kenmerk. Ik zoek door, en hopelijk is er meer  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

De simpelste oplossing is heel simpel: neem enkele rupsen mee en kweek ze uit. Het verschil tussen de vlinders van beide soorten is prima te zien. Ik zeg.. mijn lijstje is rond  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Citaat van: Henri25 op juni 24, 2013, 23:49:30 PM
De simpelste oplossing is heel simpel: neem enkele rupsen mee en kweek ze uit.

... zei hij heel simpel....  :blink:
Practisch stuit dat hier thuis wel op enige bezwaren.. maar wie weet.
Het blijft natuurlijk een optie.... heb ik gelijk een foto van de vlinders ook...  ;D

Feit blijft natuurlijk wel gewoon dat ik elke stippelmot-rups in de buurt op ga zoeken... en er een foto van maak...
Leuk om eens in te duiken... (denk ik nog) ...  :blink:
Ik heb nu een lijstje met waardplanten (bomen) om mee te beginnen...
Er zullen vast ook wel Stippelmotjes zijn die zich eens een keer vergissen in een boomsoort??  da`s dan om het wat lastiger te maken....  ;D

Wordt vervolgd...  :blink:

Henri25

Haha, das het voordeel van student zijn en op kamers wonen  ;).

Ben benieuwd wat je allemaal gaat vinden! Met een aantal goede foto's van de waardplant moet je idd behoorlijk ver komen. Tuurlijk zal het wel eens voorkomen dat de rupsen op een verkeerde plant zitten (kan zijn dat ze dan van een plant in de buurt zijn overgekropen.. dus ook even omliggende planten bekijken). Kom je er niet uit, blijft het helaas een gevalletje; jammer maar pech gehad  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

#16
voor de volledigheid nog even foto van de mot toegevoegd...

Edit: de Stippelmotjes worden volgens de nieuwste berichten toch niet meer (goed)gekeurd,
dus experimentje(s) maar gestopt....