Breekblaadje of pluisjesmos?

Gestart door albertine r., april 26, 2013, 15:09:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Ik meen links op de foto broedtakjes te zien, maar dat kan ook een vertekening zijn. Doorslaggevend vond ik zelf de gegroefde rijpe kapsels. Die lijken precies op die in Beknopte mosflora (afb. 238). Volgens de Verspreidingsatlas komen naast de broedtakjes ook sporenkapsels regelmatig voor bij Breekblaadje.
Rutger heeft zijn twijfels over het voorkomen van sporenkapsels bij Breekblaadje en vooral over de lengte van de blaadjes (te lang voor Breekblaadje)  en komt uit op Gewoon pluisjesmos.

Het mos groeit op een rottende boomstronk.

Graag jullie mening!

http://waarneming.nl/waarneming/view/75431763
Breekblaadje - Campylopus pyriformis gezien op 2013-04-25 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Koningshof
Foto's:



groet Albertine

Rutger

Nu ik er weer naar kijk...pluisjesmos heeft normaal opvallend rode kapselstelen. Ik zie nooit kapsels bij breekblaadje, maar misschien ligt dat aan mij? Ik zat ook nog even aan geelsteeltje te denken, maar daarvoor zijn de kapsels te lang gesnaveld.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

albertine r.

We wachten op Koos en Ben ;)

groet Albertine

lycopoda

Mooie foto's. Inderdaad Campylopus pyriformis, met sporenkapsels.
Zelf heb ik ze ook nooit gezien. Maar lang leve internet. Zie bijv. op de engelse site: http://www.bbsfieldguide.org.uk/content/campylopus-pyriformis.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

Ben Kruijsen

mee eens Campylopus pyriformis. Ik heb Touw en Rubers erop nageslagen. Kapsels zijn niet zeldzaam maar ik vraag me af of ik ze ooit met kapsels heb gezien.

vdvaart

Ik hou een kleine twijfel. Ik heb breekblaadje wel diverse keren met kapsels gezien, maar dat is niet de reden van de twijfel.  Ik vind de snavels zo lang, dat herken ik niet van Campylopus. Het is ook volgens mij geen pluisdraadmos, daarvan zijn de kapsels toch duidelijk asymmetrischer, beetje dikkig van boven; en de blaadjes staan niet in het gelid naar één kant.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

albertine r.

Meeste stemmen gelden, dus hij gaat de database in als Breekblaadje

Iedereen weer bedankt voor het meedenken!

groet Albertine

vdvaart

Ik heb de foto's naar nog een andere kenner doorgestuurd.....even aannemend dat hij het ook breekblaadje noemt lijkt het me een goed idee deze foto's aan verspreidingsatlas.nl toe te voegen, het zijn mooie en sprekende foto's.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Melchior van Tweel

Citaat van: albertine r. op april 27, 2013, 10:28:07 AM
Meeste stemmen gelden, dus hij gaat de database in als Breekblaadje

Bijzonder: wetenschap als democratisch proces
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

vdvaart

Deze was me weer even ontschoten maar anderen aan wie ik de foto heb laten zien zeggen ook: breekblaadje. Die lange snavels kunnen dus wel. Ik zou deze foto's wel op verspreidingsatlas.nl toegevoegd willen zien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

albertine r.

Citaat van: vdvaart op mei 19, 2013, 16:20:36 PM
Ik zou deze foto's wel op verspreidingsatlas.nl toegevoegd willen zien.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan zo te zien ....  :huh:

groet Albertine

vdvaart

Je bent waarschijnlijk niet geautoriseerd voor verspreidingsatlas.nl? Ik kan ze wel toevoegen met vermelding van jouw naam als je ze mij mailt en je dat goed vindt. Mijn email adres is bonney.vandervaart@planet.nl. Graag ook je achternaam mailen....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

petraw

#12
Beste Albertine,

Citaat van: albertine r. op mei 20, 2013, 09:49:19 AM
Citaat van: vdvaart op mei 19, 2013, 16:20:36 PM
Ik zou deze foto's wel op verspreidingsatlas.nl toegevoegd willen zien.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan zo te zien ....  ???

groet Albertine

Je kunt, zoals Koos al schrijft, de foto's door hem er op laten zetten. Maar volgens mij kun je dat ook zelf doen als je een eigen Verspreidingsatlas account aanmaakt. Dat kun je vinden door bovenaan rechts op inloggen te klikken en dan een account aanmaken in het inlogscherm. Na registratie kun je dan foto's toevoegen bij de betreffende mossoort onderaan in de fotobalk in de Verspreidingsatlas.

Groet,

Petra
Groet, Petra

albertine r.

Dat balkje 'toevoegen' is echt alleen voor ingewijden te vinden! Maar het is gelukt.

groet Albertine

vdvaart

Wij moeten nog even wachten voor we het kunnen zien.... De foto's moeten eerst worden goedgekeurd voor anderen dan de aanbrenger ze kunnen zien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

albertine r.

Gelukkig echter hebben wij de beelden al wel op Waarneming  ;D

gr Albertine

vdvaart

Ik heb de foto's net gezien op verspreidingsatlas.nl; bij de soort pluisjesmos. Hoe is dat zo gekomen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Citaat van: vdvaart op mei 25, 2013, 00:03:52 AM
Ik heb de foto's net gezien op verspreidingsatlas.nl; bij de soort pluisjesmos. Hoe is dat zo gekomen?

Als je bent ingelogd op de verspreidingsatlas kun je zien wie de foto's heeft beoordeeld. Die is dus
blijkbaar een andere mening toegedaan dan degenen op dit forum.
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Ja, ik ken het systeem maar ik dacht niet dat de beoordelaar zo maar zelf de naam aanpast.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Het is inmiddels aangepast op verspreidingsatlas.nl. Als je overigens het materiaal weer tegenkomt zou ik het wel willen nakijken met de microscoop!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

albertine r.

Ik ga van de week op zoek!

groet Albertine

vdvaart

Materiaal vandaag ontvangen en onder de microscoop gelegd. Geen verrassing: het is breekblaadje!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

albertine r.

Zo is dan toch elke twijfel weggenomen!

groet Albertine