vanaf foto te determineren?

Gestart door MarcdB, mei 30, 2013, 22:14:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcdB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76451898
onzeker Duinparelmot - Glyphipterix equitella gezien op 2013-05-30 Wijchen - Lunen
Foto's:






bij voorbaat dank Marc de Bont

boleto

Dit is interessant! Dat witte vlekje in de zwarte vleugelpunt duidt erop dat dit forsterella is. Dat wit is eigenlijk zilver, wat meteen verklaart waarom het op de drie foto's niet op zelfde manier oplicht. Als je het beestje nog hebt, kun je dat nog even controleren.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

MarcdB

Ik vond de andere levende nog terug op het raam; was me ontsnapt gisteren. In totaal had ik er drie mee genomen, waarvan twee al op het forum en wn.nl. Dit is het derde exemplaar wat in mijn ogen sterk op de andere twee lijkt. Foto in elk geval wel beter gelukt. Ik voeg er twee bij van hetzelfde exemplaar met iets andere belichting. Ik ben benieuwd: dat lichte plekje is goed zichtbaar in elk geval.

Marc

JohnvR

Dit lijkt mij simpliciella. Zowel equitella als forsterella hebben meer zilveren stippen aan het einde van de voorvleugelachterrand. De zilveren stip van forsterella in de vleugelpunt ligt binnen de zwarte vlek.

boleto

CiteerDit lijkt mij simpliciella. Zowel equitella als forsterella hebben meer zilveren stippen aan het einde van de voorvleugelachterrand. De zilveren stip van forsterella in de vleugelpunt ligt binnen de zwarte vlek.
Dat klopt. Daarom zou het mooi zijn als je dat dode beestje nog had, Marc, want dat moet volgens mij echt forsterella zijn. Daar zie je echter op één van de foto's helemaal geen vlekje in de zwarte vleugelpunt. Dat is waarschijnlijk puur een kwestie van belichting. Daarom is het bij de andere ook niet 100% zeker dat het geen forsterella is, maar 1 ex. is al mooi genoeg, toch?

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

MarcdB

Helaas heb ik die niet meer. Moet toch in vervolg wat minder snel opruimen.  :-\
Ik kan nog wel kijken of ik de kwaliteit vd foto's wat kan ophalen.
Marc

boleto

De kwaliteit van de foto's verandert er niets aan. M.i. valt dat lichte vlekje in de zwarte vleugelpunt niet te ontkennen en dat is het kenmerk van forsterella. Het zou leuk geweest zijn om het aan het beest te verifiëren, maar dat gaat dus niet. In een volgend geval weet je waar je op moet letten. Wat men noemt: een leermoment  ;D

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

JohnvR

De tekening duidt op simpliciella. De lichte vlekjes, die op foto 1 en 2 op een andere plaats zitten (de derde foto is weg, daarop was volgens mij geen lichte vlek te zien) lijken mij afkomstig van reflectie van de franje, nog voordat de zwarte vlek begint.

MarcdB

Ik heb de derde foto weggehaald omdat dat vlg mij een ander exemplaar was waarvan ik aannam dat het om dezelfde soort ging. Deze twee foto's zijn zeker van dezelfde. Lijkt me zuiverder zo. Of het tot een conclusie lijkt betwijfel ik. Bij ophalen vd belichting lijkt er wel een vlek in het zwart te zitten dar dan weer deels aan de rand zit. Zit niet omsloten door zwart. Ik kan die bewerkte foto alsnog bijplaatsen.

Marc

boleto

CiteerDe lichte vlekjes, die op foto 1 en 2 op een andere plaats zitten (de derde foto is weg, daarop was volgens mij geen lichte vlek te zien) lijken mij afkomstig van reflectie van de franje, nog voordat de zwarte vlek begint.
John, je hebt gelijk! Die 'dubbele' franje speelt me parten, ook al omdat er franje van de andere vleugel buiten uitsteekt. Zo zie je maar, hoe voorzichtig je met foto's moet zijn.
Bedankt voor de les.

Leo
Groet,
Leo Bot

MarcdB

Kortom: simpliciella dus. Mag ik jullie danken voor deze leerzame discussie! Ik heb nog veel te leren op dit gebied. Leuk  ;D

Marc

JohnvR

Met vereende krachten komen we er wel uit.