Kaapverdische mus in Nederland

Gestart door Bart van Hoogstraten, mei 20, 2013, 10:01:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: FrankK op juni 21, 2013, 07:22:18 AM
Bart, wanneer begin je met de Fazant?

Ik begin nergens aan (zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om een vogeltje uit de lucht te schieten of een ander beest te elimineren). Maar vorig jaar liep ik door Bruuk en trof er met mijn verrekijker midden in een orchideeënveldje een moddervette Vlaamse Reus aan die daar op zijn gemak wat zat te knabbelen aan de vegetatie en daar baal ik dan zo van dat ik hoop ik dat de vos waar hij uiteindelijk prooi van wordt snel opduikt. Dat beest hoort daar niet en bederft mijn uitzicht! De Habapa vind ik een prachtvogel waarvan ik heel erg kan genieten met mijn verrekijker maar dat is dan in Gambia, niet in Rotjeknor. Ik hoop niet dat jullie denken dat ik niets om het persoonlijk belang van een dier geef want ik eet zo min mogelijk vlees. Soms eet ik wel eens kip maar dat is dan altijd een peperduur biologisch kippetje, nooit en te nimmer een kiloknaller. Van mensen die op de barricades staan voor het behoud van de Huiskraai in Nederland en ondertussen plofkippen uit de aanbieidng eten krullen bij pas echt de tenen eten en die noem ik pas paradoxaal en "niet serieuze vogelaars die hun mond moeten houden".
Maar ik ben het wel met het standpunt van Garry eens dat het opruimen van brulkikkers heel veel meer prioriteit heeft dan het wegvangen van 4 wegkwijnende zielige iago's.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

garryb

CiteerIedere exoot een gelijkwaardige status (ongewenst) geven bij gebrek aan goede informatie lijkt me verstandiger.
Eerst goede informatie verzamelen over de ecologische eigenschappen van een soort en dan zorgvuldig handelen lijkt mij verstandiger dan allerlei soorten over een kam scheren op grond van wijze van aanvoer of herkomst. Helaas is goede informatie verzamelen tijdrovend en duur; gemeenschapsgeld kan natuurlijk beter worden besteed ... (aan treintjes, straaljagers en dat soort zaken).

arjan.kop

Nu komt men er telkens te laat achter dat het toch niet verstandig was om soorten te laten verwilderen. Het gaat me dan vooral om de soorten die bewust worden binnengehaald en om soorten die in een heel vroeg stadium gedetecteerd worden. De exoten die hier binnen kwamen nadat het Donau-Rijnkanaal geopend werd kun je niet zoveel kwalijk nemen. Soorten die vanuit tuinen en volières ontsnappen hadden hier met een beetje slim beleid niet hoeven zijn. Dat vind ik iets waarvoor onze overheid best eens op de vingers getikt mag worden. Het wegvangen van kansarme mussen is een beetje een doekje voor het bloeden. Men is zich heus bewust van de risico's van invoer van exoten. Boeren/tuinders (aziatisch lieveheersbeestje) en handelaars in levende have wordt om verkeerde redenen de hand boven het hoofd gehouden.

Informatie verzamelen is prachtig, maar daarmee beginnen als introductie al heeft plaatsgevonden is gewoon verspilling van tijd en geld. Dat heeft met prioriteiten stellen niets te maken.

garryb

#93
CiteerInformatie verzamelen is prachtig, maar daarmee beginnen als introductie al heeft plaatsgevonden is gewoon verspilling van tijd en geld. Dat heeft met prioriteiten stellen niets te maken.
Nee, daar begin je mee als er signalen zijn dat een soort 'voor de deur staat' (grote kans op aanvoer) en gevaarlijk kan zijn, op basis van eerdere ervaringen met die soort in binnen- en buitenland. Bij de Huiskraai is men pas informatie gaan verzamelen toen deze al 15 jaar in Nederland broedde. Precies hoe het niet moet ...

Bart van Hoogstraten

Citaat van: garryb op juni 21, 2013, 10:14:02 AM
CiteerInformatie verzamelen is prachtig, maar daarmee beginnen als introductie al heeft plaatsgevonden is gewoon verspilling van tijd en geld. Dat heeft met prioriteiten stellen niets te maken.
Nee, daar begin je mee als er signalen zijn dat een soort 'voor de deur staat' en gevaarlijk kan zijn, bijvoorbeeld op basis van eerdere ervaringen met een potentieel schadelijke soort uit binnen- en buitenland.

Tja, maar hoe baken je af of er iets voor de deur staat?  Eigenlijk zit deze discussie op hetzelfde hellende vlak als die van de nestfotografie. Boven aan de helling zit een stevig NIET en onder aan de helling een WEL en alles ertussen is niet zuiver af te bakenen en glijdt uiteindelijk naar beneden. Wat dat alleen al betreft ben ik het dus volledig eens met de wet die Arjan hierboven aanhaalde, los van de sterke argumenten ervoor.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ben Wielstra

CiteerEerst goede informatie verzamelen over de ecologische eigenschappen van een soort en dan zorgvuldig handelen lijkt mij verstandiger dan allerlei soorten over een kam scheren op grond van wijze van aanvoer of herkomst. Helaas is goede informatie verzamelen tijdrovend en duur; gemeenschapsgeld kan natuurlijk beter worden besteed ... (aan treintjes, straaljagers en dat soort zaken).

Het verzamelen van die ecologische info (als daar tijd en geld voor is) kan toch onafhankelijk van het verwijderen van een exoot (wat bij een strict zero tolerance beleid beduidend minder tijd en centjes kost volgens mij)?

bert regensburg

#96
Citaat van: lennartv op juni 08, 2013, 20:35:37 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 05, 2013, 23:59:25 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 05, 2013, 09:07:44 AM
Zie hier, Bart: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=9112&page=1 (post Robert Keizer, zondag 26 mei 2013 16:04).

In verhouding tot de Huiskraaiperikelen wel een vreemd verhaal eigenlijk.... Maar goed, ze zijn bijtijds verwijderd door of een slim persoon of door een of andere k*tl*l maar zo te zien is het voorlopig dus even opgelost...  ;)

Ik hoorde vorige week zaterdag van de bemanning dat de vogels inderdaad gevangen zijn. Het was niet helemaal duidelijk door wie, maar ik had de indruk dat het om een officieel bedrijf en niet om een op zichzelf opererend persoon. Verder weet ik het helaas ook niet, maar als iemand contact heeft met de kapitein moet dat wel te achterhalen zijn.
Norman van Swelm meldde via EBNNL (en Luuk Punt op DBA) een bericht op de site van de ïnstantie die de mannen met de netjes eropuit heeft gestuurd
http://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2034841
Het vangen en onderbrengen heeft nog geen dag geduurd, het uitgeven van dit officiele bericht zo ongeveer een maand, maar nu is er tenminste enige duidelijkheid.
Wat niet duidelijk is: waar is de dode vogel gebleven?



m.vr.gr.
Bert Regensburg 

Vincent Hart

Omdat er dit voorjaar veel aandacht was voor de Kaapverdische Mussen van Hansweert, is de status van deze soort toen op inheems gezet, zodat waarnemingen op de voorpagina van Waarneming.nl zichtbaar waren. Uit recent overleg met CDNA-leden blijkt dat 1. de vogels tot nu toe niet zijn ingediend bij de CDNA, 2. kans op aanvaarding vanwege ship-assisted zijn nihil is.

Daarom is de status van Kaapverdische Mus op Waarneming.nl nu op 'exoot' gezet. Dit betekent dat de waarnemingen zullen worden afgehandeld zoals dat bij andere exoten ook het geval is: Waarnemingen met foto worden goedgekeurd, waarnemingen zonder foto waarbij er een goedgekeurde referentiewaarneming mét foto is, ook.

Uiteraard staat het eenieder nog steeds vrij de vogels alsnog in te dienen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Lijkt mij handig om de archivaris te vragen het geval gewoon te laten rouleren. Aanvaarding zal vast niet lukken maar zo komen ze wel in een JV en wordt er een uitspraak gedaan.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Roland_Wantia

Hoe een vogel die zich oorspronkelijk (ook) ophield in de nabijheid van mensen zich ontwikkelde als succesvol cultuurvolger en nieuwe ondersoort. En hoe de ondersoort zich als zodanig in het kielzog van mensen verspreidde naar gebieden buiten zijn oorspronkelijke areaal.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/08/met-de-vroege-landbouw-kwam-ook-de-huismus-a1612510