Diverse kevers e.a.!

Gestart door superZjozz, april 21, 2013, 12:22:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

superZjozz

Goedemiddag!

Een vriendin van me kocht op een rommelmarkt een set insecten waar glas om heen gegoten was voor haar dochter. Dochter is doltevreden maar wil graag weten wat het allemaal precies is! Het zijn vooral kevers.

Hieronder heb ik een album aangemaakt, elke aanwijzing is welkom!
https://picasaweb.google.com/103021368761133311943/Kevers?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJjx576ZrrzhvQE&feat=directlink

Alvast bedankt!

1.
2.
3. Klein vliegend hert?
4.
5. Larve?
6.
7.
8. Wants?
9. Wants?
10. Krekel?
11. Wolfsspin?
12. Spinnende watertor?
Kinderfeestjes in de natuur! - Kijk op http://jostipker.webklik.nl/page/homepage

Arp

Hallo Jos,

Zoals hier al aangegeven zou het enorm helpen om enige indicatiete hebben van welke plek van de wereld de gietstukjes afkomstig zijn. Veel van de dieren lijken buitenlanders. Heeft de verkoper daar iets over kunnen vertellen?

Vermoedelijk is het een goed plan om per beest een eigen topic aan te maken in de betreffende categorie en de plaatjes daar als bijlage aan toe te voegen. Eventuele discussie/analyse blijft dan overzichtelijk per beest bij elkaar (zonder warrigheden als tweed foto van derde beest) en de foto's blijven bij de discussie behoiuden voor latere naslag. Zodra ze op picasaweb verdwijnen zouden de discussies hier anders waardeloos worden.

6 en 10 horen bij "Sprinkhanen en krekels"
7, 8 en 9 horen bij "Wantsen en cicaden"
11 hoort bij "Spinachtigen"

De andere zijn inderdaad kevers.

Bij beide "sprinken" lijken de vleugels door het ingieten vervormd/opgerold/gesmolten

6 is één of andere "Veenmol" (Gryllotalpidae). Ondanks dat er wereldwijd/regionaal slechts weinig soorten zijn is het zelfs als je weet waar het beest vandaan komt en met gedetailleerde foto's (of beest in de hand) vaak nog lastig om er een zekere naam op te plakken (nou ja, behalve Noord-Europa dan - maar vrijwel alle andere beesten in de set lijken ook exoten)

10 een Ensifera - kunnen ze op het sprinkhanenforum misschien nog meer van maken

7 is een "Waterschorpioen" - Nepidae of eventueel een exotische, aanverwante familie

Voor de rest wacht ik even aparte topics af

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#2
In deze serie staan inderdaad bekende bij die ook in mijn serie zitten uit Belgie.
Zal deze ook controleren als ik thuis ben.

Ik ben dinsdag weer thuis... zal dan eens kijken.

Het lijkt mij dat ze de wat minder gelukte in plexiglas insecten opgekocht zijn en deze o.a. op rommelmarkten zijn verkocht.
De complete serie van ongeveer 54 insecten zijn afgelopen jaar tot 2 weken geleden wekelijks uitgebracht in Belgie met een begeleidend tijdschrift waar in eenvoudige wijze is uitgelegd waar deze insecten voorkomen in wat voor habitaat en hoe ze opgroeien.
Het is een mooie collectie maar best wel prijzig, elk insect kost 10 euro incl tijdschrift en je krijgt er ook opberg dozen bij om je
verzameling in op te bergen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

superZjozz

Citaat van: harry60 op april 21, 2013, 15:05:12 PM
In deze serie staan inderdaad bekende bij die ook in mijn serie zitten uit Belgie.
Zal deze ook controleren als ik thuis ben.

Super! Ik wacht het af!
Kinderfeestjes in de natuur! - Kijk op http://jostipker.webklik.nl/page/homepage

beetlestitch

alle buitenlanders. hele duidelijke foto's per stuk maken dan komt er wel deugdelijke reactie denk ik. zie commentaar arp. groeten toon.
Toon Keukelaar

harry60

Foto 2 en 3 is de Grote kaakkever (Dorcus titanus)
Foto 4 Aziatische rozenkever (Protaetia sp.)
Foto 7 Reuzenwaterwants (Lethocerus sp.)
Foto 10 Aziatische krekel (Gryllidae)
Foto 11 Tijgerspin (Argiope cf trifasciata)
Foto 12 Aziatische waterkever (Hydrophilidae sp.)

Dit is wat ik er van kan maken.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op april 23, 2013, 13:25:23 PM
Foto 7 Reuzenwaterwants (Lethocerus sp.)
Ja, Belostomatidae - dat lijkt er meer op  :duim: Weer eens niet verder gekeken dan het puntje van m'n neus ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)