Moestuin - Eigen groente / fruit / kruiden kweken

Gestart door Botervlieg, april 10, 2013, 11:39:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Wie van jullie heeft er een moestuin? Of heeft in de eigen tuin groente/fruit/kruiden plantjes? Of in potten in de keuken?

Ik ben wel benieuwd....

- Wat voor groente/fruit/kruiden heb je staan?
- Hoeveel?
- Wat doe je ermee? Alles voor jezelf, deel je uit of verkoop je het in een kraampje aan de weg?
- En wat voor recepten maak je?
- Zijn jullie al begonnen met het planten/zaaien dit seizoen?
- Wat voor "waarnemingen" levert het je op? Bijv diertjes die je op de groente/fruit planten vind....


Ik heb gisteren het e.e.a gezaaid, in potten want ik heb alleen een balkon. Ik weet dat volgens de "richtlijnen" er bepaalde ruimte voor de planten moet zijn, maar als mijn worteltjes e.d. wat kleiner worden dan in volle grond, ach, het maakt me niet uit. Het gaat meer om het plezier en als het me wat oplevert is het leuk.

Ik heb worteltjes, sperziebonen, tomaten, spinazie, rabarber, pompoen, paprika, tuinkers, druif (allemaal op het balkon) en citroenmelisse (in de keuken).

Groetjes, Marleen

Wim Bakker

Wij hebben een appelboom (Elstar) waarin ik met de laatste oogst o.a. een paar zuidelijke soorten vond:

Zuidelijke Boomsprinkhaan en Grauwe Veldwants:






Overigens was onze appeloogst vorig jaar fenomenaal terwijl er door kwekers flink geklaagd werd...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Botervlieg

Leuk Wim!

Ik heb gisteren mijn appelboompje in de groenbak gedaan. Er kwamen elk jaar wel veel blaadjes en bloemen aan. Maar appels niet.
Toch heb ik het ding jaren gehad, want elk jaar kwamen er wel veel dieren op af. Hooiwagens, microvlinders, wantsen inderdaad.

Ik zal de vraag in het begin-topic even erbij zetten, wat voor andere waarnemingen het mensen oplevert, ook wel leuk om te weten!

Groetjes, Marleen

Mimino

Marleen,

Weliswaar niet in Nederland, maar wij hebben hier zo'n 70 kilometer ten zuiden van Moskou een datsja ( volkstuin ) van 600 m2 met een huisje, schuur en een klein zelfgebouwd kasje.
Wij verbouwen hier onder andere: aardbeien, frambozen, tomaten ( kas, maar ook open grond ) komkommers  en paprika ( allebei in de kas ), verder knoflook, peterselie, dille, mint, zwarte bessen, ui ( en bieslook ),prei, courgettes, bietjes ( =kroten ), mierikswortel en ruccola. En wij hebben ook drie jonge appelbomen die - net als bij jou - heel weinig appels geven, dus hun tijd is binnenkort ook voorbij....
Verder soms ( niet elk seizoen ) : spinazie, spruitjes, peen, rabarber.
Bijna alles wordt vers gegeten, maar tomaten maken we in, evenals komkommers ( =augurken)
Naast al het eetbare hebben we ook nog een behoorlijk aantal bloeiende planten en struiken, teveel om zo even op te noemen.
Bovendien ligt onze datsja midden in een behoorlijk bos, dus de nodige eetbare paddenstoelen uit het wild komen daar nog eens bij.
Ook die worden deels vers gegeten, deels ingemaakt en deels ingevroren.
Mocht je recepten willen hebben qua inmaken, laat maar weten......
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Botervlieg

Bedankt voor je leuke reactie, Peter.

Wat hebben jullie (lekker) veel! Aardbeien, ja dat wil ik eigenlijk ook nog. Maar op het balkon wordt het al snel (te) vol met allemaal potten.
Misschien kan ik zo'n aardbeiplant kopen in een bak met haak eraan, waardoor het eigenlijk een hangplant wordt, want ik heb wel een haak waar het aan kan hangen.

Goed idee om groente in te maken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het recept van de tomaten. Dat is wel handig voor tomaten die je "over" hebt.

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

#5
Ik heb afgelopen week allerlei groenten/kruiden en bloemen gezaaid.
We hebben een grote tuin maar daar kunnen we geen groenten of eetbare planten in zetten vanwege de grote hoeveelheden slakken.
Wel heb ik een groot balkon waar we vorig jaar heel veel tomaten en wat aardbeien op hadden.

In de tuin dit jaar ook een appelboom en een pruimenboom.
Verder nog bessen; Ribes, zwarte bes.

Net de volgende planten gezaaid voor het balkon en tuin;
knoflook, bieslook, bascilicum, watermeloen, pompoen, mais (kip), mais(suiker), sla, wortels en bietjes.
En bloemen; akkelei, goudsbloem, sieruien, onbekende peulachtige bloemen, gele ranonkel, gele maskerbloem, moerasandoorn.

Dit jaar hoop ik dat het iets beter gaat dan vorig jaar, toen kwam niet alles op en werd ook niet goed groot soms.
Waarschijnlijk heb ik de verkeerde aarde gebruikt, nu gebruik ik grotendeels potgrond. (andere grond was mogelijk te zuur)

Het regent eindelijk!

Margreet Kwh

#6
Hallo allemaal,

wij hebben twee kleine siertuinen voor en achter het huis, waarin ik naast wilde planten ook kruiden kweek, en sinds vorig jaar twee bessenstruiken.
In onze vorige siertuin had ik een druif, die ik niet meeverhuisd heb. Hij gaf mooie blauwe druiven, die ik voor de vogels liet hangen.
Ik ben ook heel blij met de regen!
Edit: storende typefout
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Bedankt voor jullie reacties, Robert en Margreet.

Leuk om te lezen, Robert, dat je ook planten op je balkon hebt. Wat voor recepten maak je met de pompoen en/of de wortels?

Dat planten niet opkomen heb ik ook wel eens. Verschillende vogels zijn er experts in om te ontdekken waar/wanneer je hebt gezaaid en willen dat dan nog wel eens opsnoepen.

Zeker heerlijk de regen.

Goed idee, Margreet, om ook wat te laten hangen voor de vogels! Er zijn wel mensen die om die reden ook zonnebloemen zaaien. Zodat de vogels de zaadjes er eind van het seizoen uit kunnen halen.

Groetjes, Marleen

Wouter Monster

Ik denk dat je met een beetje knutselen wat langwerpige bakken aan elkaar kan maken en zo 1 grote plantenbak
over je hele balkon kan zetten. :duim:
Groet, Wouter Monster

Mimino

Marleen,

Dat recept voor ingemaakte tomaten hou je nog tegoed. Ik weet alleen dat er zout, suiker en azijn in gaan.
In welke hoeveelheden en wat verder nog durf ik nu even niet t e zeggen.
Wij zijn inmiddels al een paar weken bezig met het opkweken van tomaten- en paprikaplantjes op de vensterbank
Alles bij elkaar zijn dat er nogal wat en dat neemt veel ruimte in beslag, maar het is voor een goed doel.
Wij hebben ook met een paar buren afgesproken om pootplantjes uit te wisselen, bij de een komen de tomaten goed uit de grond maar lukken de paprikas niet en andersom. Wel zo handig!
Komkommerzaadjes gaan direkt de (kas)grond in.
Hier een foto van onze rekordtomaat van vorig jaar, 597 gram!
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Hallo Peter!

Oke, is prima ik het recept nog te goed hou. Ik wacht het af.  :duim:

Wauw, wat een enorm ding!  B) Heb je het opgegeten? Smaakte het?
Ik hoorde van Rudolph van 24kitchen volgens mij dat je bij courgettes beter niet "de grootste" kunt kiezen,
omdat er per cougette maar zoveel smaak zit, dus hoe groter de courgette hoe minder smaak eraan zit. Of het echt zo is weet ik niet.
En of dat met tomaten ook zo werkt, weet ik ook niet. Maar vandaar mijn vraag.

Ik ben met sommige dingen een beetje makkelijk. Ik had pompoenzaadjes wel in een kasje op de vensterbank geplant.
Maar dat schoot zo hard uit de grond, zelfs de wortels kwamen uit het potje zetten, dus die heb ik binnen een week buiten in een grote (oude) afwasteil met aarde gezet.
De andere zaadjes heb ik meteen buiten in de potten geplant.

Ik geloof best dat het in kasjes op de vensterbank beter is en liever in volle grond en liever op zoveel afstand van elkaar en in die maanden planten.
Maar ik zie wel wat er op komt. En al is het van elke soort maar 1 plantje ipv 10 die ik er heb gezaaid, vind ik dat ook prima.
Mijn ervaring is (niet met alle soorten) dat het evengoed wel opkomt, ook als je het gelijk buiten zaait en niet in de maand zoals voorgeschreven.

Groetjes, Marleen


d.donders

ik heb een appelboom, miemelstruik, citroenplant en aardbeien in de tuin staan. van kruiden staat er bieslook en knoflook. de zaadjes staan nu in potjes die moet ik nog omplanten zodra het weer stabiel blijft, daar heb ik van rode peper, paprika, allerlei kruiden, tomaat, meloen,peulen en  komkommer. ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.
Vorig jaar had ik veel naaktslakken in de tuin maar dat trok weer mijn egel aan en de huisspitsmuis.

:D
groetjes, daniella

Margreet Kwh

Ik ontdekte vandaag een leuke Belg, Willem van Cotthem, en zijn passie: tuinieren in containers. Zie: https://www.facebook.com/willem.vancotthem.7
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Mimino

Citaat van: M. Baltus op april 13, 2013, 19:09:39 PM
Hallo Peter!

Oke, is prima ik het recept nog te goed hou. Ik wacht het af.  :duim:

Wauw, wat een enorm ding!  B) Heb je het opgegeten? Smaakte het?
Ik hoorde van Rudolph van 24kitchen volgens mij dat je bij courgettes beter niet "de grootste" kunt kiezen,
omdat er per cougette maar zoveel smaak zit, dus hoe groter de courgette hoe minder smaak eraan zit. Of het echt zo is weet ik niet.
En of dat met tomaten ook zo werkt, weet ik ook niet. Maar vandaar mijn vraag.

Ik ben met sommige dingen een beetje makkelijk. Ik had pompoenzaadjes wel in een kasje op de vensterbank geplant.
Maar dat schoot zo hard uit de grond, zelfs de wortels kwamen uit het potje zetten, dus die heb ik binnen een week buiten in een grote (oude) afwasteil met aarde gezet.
De andere zaadjes heb ik meteen buiten in de potten geplant.

Ik geloof best dat het in kasjes op de vensterbank beter is en liever in volle grond en liever op zoveel afstand van elkaar en in die maanden planten.
Maar ik zie wel wat er op komt. En al is het van elke soort maar 1 plantje ipv 10 die ik er heb gezaaid, vind ik dat ook prima.
Mijn ervaring is (niet met alle soorten) dat het evengoed wel opkomt, ook als je het gelijk buiten zaait en niet in de maand zoals voorgeschreven.

Groetjes, Marleen

Recept laat nog even op zich wachten....
De grote tomaat was inderdaad lekker, niks mis mee.
Het was ook niet een buitengewoon grote tomaat van een gewone soort, maar deze soort levert in principe grote tomaten op.
Courgettes kun je inderdaad beter eten als ze nog niet zo groot zijn, omdat er dan grote zaden in komen ( die je toch niet fijngekauwd krijgt ) en het vruchtvlees wat zachter is.

Ik maak van uit de kluiten gewassen courgettes een soort "courgettepuree" ( kabatsjkovaja ikra ) die dan vervolgens ingemaakt kan worden.
Lekker gewoon op een stuk vers brood, maar ook bij gekookte aardappelen.
Het is overigens geen recept voor luie mensen:
3 kg courgettes, geschild, ontpit en in blokjes gesneden
1 kg ui, fijngesneden ( hoeft niet per se heel fijn )
1 kg peen, geschrapt en in blokjes gesneden
Zout en suiker ( 2 x 2 eetlepels ), tomatenpuree ( 150 gr ), azijn ( eetlepel )

De schoongemaakte courgettes, ui en peen apart in een koekepan in wat olie opbakken ( courgettes tot ze licht doorschijnend worden )
De gebakken ingredienten in een grote pan doen, door elkaar mengen en vervolgens in een blender mixen tot een egale massa.
Dan alles weer terug in de grote pan, op laag vuur nog een minuut of 40 laten sudderen.
Zo'n 10 minuten voor het einde van de suddertijd de tomatenpasta, zout en suiker toevoegen.
Net voor het inmaken de azijn erdoor.

Dit recept levert behoorlijk wat puree op. Zoals altijd kun je de hoeveelheid ingredienten altijd verminderen, maar de verhouding is belangrijk. Al kan ieder spelen met de hoeveelheid zout en suiker naar smaak.
Dit gerecht wordt koud gegeten en de smaak is ook niet echt te beoordelen als de puree nog warm is.
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Botervlieg

Dit recept klinkt best oke eigenlijk. Ik ga het recept bewaren, dan kan ik het eens uitproberen.

Ik ben overgevoelig voor héél veel producten, maar bij dit recept verwacht ik geen problemen.

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

#17
Vraagje voor de composthoopliefhebbers,

Bananenschillen(zegmaar geen eco) wordt door veel mensen afgeraden te composteren, vanwege de schil die vaak bespoten is.

Nu vroeg ik me af hoe dat zit met andere groenten en fruit?

Adviezen zijn welkom,

groeten Robert en groet vd wurmen en de rest

EDIT: (ik heb een antwoord gevonden op het compostforum)

''Heel wat mensen vrezen dat hun compost van slechte kwaliteit wordt, als zij schillen van bespoten fruit of bepoederde aardappelen in hun vat gooien. Omdat het meestal om vrij kleine hoeveelheden gaat, hoeft u hiervoor niet te vrezen en is het mogelijk om toch een zeer goede kwaliteit van compost krijgen. ''

http://www.afvalmeerwaard.nl/gft/thuis-composteren/veel-gestelde-vragen

Botervlieg

In Belgie hebben ze iets leuks. De 1m2 moestuin.

Er zijn verschillende acties gaande waarbij je zo'n ding kunt winnen. Houten bak van 1m2 met 16 vakken, waarin je in elk vak andere groente/fruit kunt doen.

http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/moestuin/vierkante-moestuin

Marije

Citaat van: Robert Heemskerk op mei 11, 2013, 14:31:07 PM
Vraagje voor de composthoopliefhebbers,

Bananenschillen(zegmaar geen eco) wordt door veel mensen afgeraden te composteren, vanwege de schil die vaak bespoten is.

Nu vroeg ik me af hoe dat zit met andere groenten en fruit?

Adviezen zijn welkom,

groeten Robert en groet vd wurmen en de rest

EDIT: (ik heb een antwoord gevonden op het compostforum)

''Heel wat mensen vrezen dat hun compost van slechte kwaliteit wordt, als zij schillen van bespoten fruit of bepoederde aardappelen in hun vat gooien. Omdat het meestal om vrij kleine hoeveelheden gaat, hoeft u hiervoor niet te vrezen en is het mogelijk om toch een zeer goede kwaliteit van compost krijgen. ''

http://www.afvalmeerwaard.nl/gft/thuis-composteren/veel-gestelde-vragen

Volgens mij heeft het niet zozeer te maken met het feit dat het bespoten is, als om het feit dat het een aantal jaren duurt voordat een bananenschil door de natuur is afgebroken.

Robert Heemskerk

ok, bananenschillen zijn dus moeilijk afbreekbaar.
Dat zou ook een reden zijn om ze niet te composteren.

En sinasappelschillen zijn dacht ik ook moeilijk afbreekbaar?

Dan blijft de vraag bij me hangen of bespoten groenten en fruit nou wel zo geschikt is om te composteren?

Hebben de afvalverwerkers in mijn composthoop daar geen last van  :-X ?

groet, Robert

Jeroen Nagtegaal

Als het goed is zouden op Groente en Fruit nauwelijks nog resten ben bestrijdingsmiddelen mogen zitten... Dat zou dus niets mogen uitmaken. Overigens wordt bijna al het GFT ook tot compost verwerkt, welliswaar in een iets versneld proces, maar als het echt uit zou maken zouden dergelijke producten wel gescheiden moeten zijn.

Bij mijn ouders levert het geen problemen op. Overigens is het ook de vraag of het heel erg is nog iets grotere stukje in de compost te hebben. Spit je het om dan lijkt het me van niet, maar doe je het in postjes dan is handig anders...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

De nieuwsbrief van Vroege Vogels heeft vandaag een toepasselijk onderwerp: een vierkante bak om groente te kweken, met Jelle Medema.
Zie: http://preview.tinyurl.com/ar5w8lo
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ducheineWim

Wij hebben een tuin van ca 1000 m2. Met een deel (100 m2) voor tomaten, kruiden ed. Een echte oude pruimenboom (oud ras), notenboom en veel bloemen voor vlinders en bijen/hommels. En een grote vijver ( 25 m3) met vissen, planten, kikkers (grote hopen kikkerdril) en alles wat daar op af komt. Tig vogelwoningen, bossen voor mussen, heggemussen en van alles wat vliegt. Elk jaar jonge merels, mussen, spreeuwen, winterkoningen, koolmezen, goudhaantje,  pimpelmezen, vleermuizen, egels, eksters, kraaien, gaaien, grote-bonte-spechten, duiven, .....ben vast nog wat vergeten, maar we genieten er erg van. Regelmatig bezoek van eekhoorn maar gelukkig geen mollen (die blijven bij de overburen hangen). We wonen aan de rand van een dorp.
Als ik dit zo terug lees, lijkt het wel overdreven, maar gelukkig is het echt waar.

Wim
Wim Ducheine

Botervlieg

Het lijkt me fantastisch Wim!

Ik woon op een vrij kleine woning op de 1e etage, met alleen een balkon van 1x2 ongeveer.

Ik kan niet wachten tot ik ooit in een huis met tuin kan wonen en die tuin zoals jij beschrijft kan inrichten met groente/fruit/kruiden, planten voor de vogels e.d. en een vijvertje.

Jullie kunnen vast af en toe wel wat oogsten uit eigen tuin. Wat maken jullie daarvan? Heb je tips voor lekkere recepten?

Groetjes Marleen

Robert Heemskerk

Ons pruimenboompje heeft dit jaar maar één pruim  :o

Vorig jaar geplant en toen kregen we zo'n 8 pruimen.

Nu groeit ie wel heel goed en heeft veel nieuwe blaadjes en takken gekregen.

Gewoon een jaartje wachten? op meer bloesem en pruimen?

groeten Robert

Botervlieg

Robert,

Ik weet niet of pruimen afhankelijk zijn van bijen. Zo ja, heb je bijen in je tuin? Anders misschien ook nog wat in je tuin doen om meer bijen te lokken?

Ik heb op mijn balkon van alles geplant. De tuinkers kon ik binnen paar weken natuurlijk al oogsten.
Vanochtend ook de eerste aardbei geoogst. Het was er, net als bij Robert zijn pruimen, welgeteld één.

Er hangen nog meer aardbeien aan de plant, maar die zijn nog groen.

Ik heb wel regelmatig (maar niet veel/vaak) hommels en bijen op het balkon. Daar ben ik sowieso wel blij mee. Weet niet of ik iets op het balkon heb,
waar ik hen voor nodig heb, maar voor het geval dat... dan zijn ze er maar alvast.

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

Citaat van: M. Baltus op juni 17, 2013, 18:11:03 PM
Robert,

Ik weet niet of pruimen afhankelijk zijn van bijen. Zo ja, heb je bijen in je tuin?

Ja, dat klopt.

Maar er zat maar één bloem in de boom.
dus er zat nagenoeg geen bloesem aan de boom.


lucasn

Scheelt ook per jaar hoor, maar mest is bij pruimenbomen ook belangrijk. In het vroege voorjaar (febr-apr) kan je natuurlijke mest gebruiken zoals paardenmest.
Groet,
Lucas Nieuweboer

Robert Heemskerk

ok, ik zal in het vroege voorjaar nog wat extra mest geven dan.
Al staat de boom eigenlijk naast een composthoop  ;)