Misleidend geluid Steenuil

Gestart door Bart van Hoogstraten, april 06, 2013, 15:58:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Afgelopen donderdagochtend werd ik voor zonsopgang wakker van een roep die verdacht veel op die van Dwergooruil leek (in de gemeente Laak in Limburg). Maar dat geluid ken ik en was het net niet en dit was op 20 meter van een bezette Steenuilenkast. Steenuilen kunnen dus soms ook een geluid maken dat veel op dat van Dwergooruil of Vroedmeesterpad lijkt (Ik heb helaas geen geluidsopname kunnen maken [net te laat met mijn slaapkop] en ik kan niets vinden in de database wat er op lijkt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

j.steenbergen

Dat heb ik ook 's meegemaakt. Het geluid kwam vanuit een boom, dus Vroedmeesterpad kon het niet zijn, Dwergooruil leek het me ook net niet. Ik hield het toen ook, ook gezien de plek (fruitboomgaard) op een afwijkend roepende Steenuil.
Jeroen Steenbergen

frankneijts

'Uilen van Europa' (Mebs & Scherzinger, 2000), geluiden van Steenuil: "Verbazingwekkend rijk gedifferentieerd repertoire van in totaal 40 verschillende geluiden, met veel overgangen en combinaties." Daarbij komt dat zonder geluidsopname het erg moeilijk is aan te geven welk geluid wordt bedoeld: de persoonlijke interpretatie van geluiden is misschien nog wel variabeler dan het repertoire van de vogel zelf...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JRoosma

Citaat van: frankneijts op april 07, 2013, 00:15:28 AM
de persoonlijke interpretatie van geluiden is misschien nog wel variabeler dan het repertoire van de vogel zelf...

En dat geldt natuurlijk voor meer vogelgeluiden.. :)
Jaring Roosma

Bart van Hoogstraten

#4
Citaat van: frankneijts op april 07, 2013, 00:15:28 AM
'Uilen van Europa' (Mebs & Scherzinger, 2000), geluiden van Steenuil: "Verbazingwekkend rijk gedifferentieerd repertoire van in totaal 40 verschillende geluiden, met veel overgangen en combinaties." Daarbij komt dat zonder geluidsopname het erg moeilijk is aan te geven welk geluid wordt bedoeld: de persoonlijke interpretatie van geluiden is misschien nog wel variabeler dan het repertoire van de vogel zelf...

Ik heb bij Xeno een opname van een Steenuil* gevonden die lijkt op wat ik hoorde. Duidelijk geen Dwergooruil (een toontje lager en de "tongslag" ontbreekt ["pJu" of pLu"] in het begin van elk roepje) maar ik kan me voorstellen dat als je daar geen praktijkervaring mee hebt je hier makkelijk in zou kunnen vergissen. Zowel Dwergooruil als Vroedmeesterpad en Steenuil heb ik veelvuldig gehoord in het echt maar dit geluid van de Steenuil was voor mij compleet nieuw.

*van Alexandre Renaudier onder aan deze pagina.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/