Libellen larvehuidjes.

Gestart door henkvanwoerden, maart 01, 2013, 09:50:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze huidjes op 23-5-2012 in het Vossenbtroek bij Epe. Is aan de hand van de foto's de soort aan te geven.
Met vriendelijke groet,

Henk.

arjan.kop

Ik zou er Anax imperator van maken.

Anne Hueber †

Ik heb dit topic naar het subboard huidjes verplaatst.

Ton van Haaren

ik vind het lastig te zien, maar ik neig naar een blauwe glazenmaker
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

henkvanwoerden

Dag Anne en Ton,

Bedankt voor jullie reacties. Nog geen eensluidend oordeel. Ik wacht nog even af.
Met vriendelijke groet,

Henk.

arjan.kop

#5
Hoewel een plaatje van het prementum wonderen zou doen zou ik hier toch, op basis van de vorm van het oog, voor Anax gaan. Een simpele regel: als je het smalle dorsomediaal gelegen deel van het oog met een denkbeeldige lijn in twee deelt houd je bij Anax twee zeer ongelijke delen over: een heel smal caudaal strookje en een flinke bult aan de rostrale kant van de streep. Bij Aeshna zijn die delen vrijwel gelijk van omvang. (zie bijgevoegd plaatje)

Daarnaast is er het tijdstip. Midden mei is Anax imperator druk aan het uitsluipen, Aeshna cyanea nog niet.

ewoudploeg

Ik sluit me helemaal bij Arjan aan, zekere keizers. Rest slechts de wel heel beperkte kans op zuidelijke keizer, maar zulke aantallen huidjes zou je daarvan absoluut niet verwachten in Nederland.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

henkvanwoerden

Allen bedankt voor de reacties. Keizerlibel was daar in aantal aanwezig, dus van die kant ook geen probleem. Ik boek hem als zodanig.

Met vriendelijke groet,

Henk.