Een soort bekertjes

Gestart door Gerrit Reitsma, maart 02, 2013, 15:46:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74070195
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2013-03-02 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:












bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gerrit Reitsma

Hallo Willy,

Het heeft er wel veel van weg misschien maar volgens mij is het toch wat anders.
We wachten nog maar eventjes af op andere reacties.

Groet Gerrit Reitsma

Hugo van der Slot

Witdekselkalkbekertje
Craterium minutum

wellicht!
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

Gerrit Reitsma

Hallo Hugo,

Ik denk dat deze er meer op lijkt.
We wachten maar even op een bevestiging.

Groet Gerrit Reitsma

Marian Jagers

Dag Gerrit,

De meeste slijmzwammen (maar ook asco's en veel basidio's (dus ook korstzwammen)) zijn helaas (of niet helaas, erg leuk :rolleye:) werk voor de mic. Niet alleen vanwege de vele gelijkende soorten maar ook omdat je met hulp van microscopisch bekijken je van lieverlee systematischer naar kenmerken en naar de indeling in soorten gaat kijken. Er zijn gewoon veel te veel soorten en de verschillen zitten nogal eens in hele kleine details.

Maar ook onder slijmzwammen zijn macroscopisch herkenbare soorten. Craterium minutum zal kloppen. Er zijn wel meer Craterium soorten. Misschien heb je dat al ergens gezien.
Groeten Marian

Gerrit Reitsma

Hallo Marian,

Bedankt voor je uitleg en info, en nee dit is de eerste keer dat ik bewust een Craterium onder ogen krijg.
Ik schrijf hem weg onder Witdekselkalkbekertje - Craterium minutum, Hugo weer bedankt.

Groet Gerrit Reitsma

martinharskamp


ratje

zo te zien denk ik van wel.

Marian Jagers

Ho Martin,

Waarbij wel opgemerkt dat Gerrits foto's erg duidelijk zijn.
Slijmzwammen zijn nu eenmaal klein. Dat maakt het lastig om de details (als dat bij de soorten al kan want veel onderscheidende kenmerken zijn microscopisch klein) goed van een foto te laten zien.

Groeten Marian

martinharskamp

Citaat van: Marian Jagers op maart 05, 2013, 10:41:20 AM
Ho Martin,

Waarbij wel opgemerkt dat Gerrits foto's erg duidelijk zijn.
Slijmzwammen zijn nu eenmaal klein. Dat maakt het lastig om de details (als dat bij de soorten al kan want veel onderscheidende kenmerken zijn microscopisch klein) goed van een foto te laten zien.

Oke, lastig die paddenstoelen. Ik ga weer terug naar de vogels, als die uiterlijk op elkaar lijken maken ze wel een ander geluid  ;) . Het is dus het beste om deze op slijmzwam spec. te houden?

Marian Jagers

Hoi Martin,

Slijmzwammen (geen paddenstoelen  :rolleye:) vallen mee hoor. Maar ze moeten wel goed bekeken worden vanwege de vele dubbelgangers en net als jij vast wat voorzichtiger bent als ruis het geluid van je vogel overstemt, zo is dat ook met deze foto. Iets te ver weg om zeker te zijn van de details ......... (en inmiddels wat last van niet meer willen gokken).
Ik heb de sleutel even doorgelopen en het lijkt me toch dat er weinig alternatieven zijn dan C. minutum.
Mocht je nog eens een slijmzwam vinden. Je kunt het materiaal ter determinatie opsturen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0

Jullie website even bekeken, mooie foto's :duim:
Groeten Marian

tjerk

Vandaag (exc. NMV afd. Zoetermeer) hebben we bijgaande (zie foto's) slijmzwammen gevonden.
Goede foto's maken is best lastig trouwens. Ik denk sterk aan craterium minutum. Heb overigens materiaal naar Hans van Hooff opgestuurd, want hier kom ik zelf niet uit.
Groet,
Tjerk

Gerrit Reitsma

Hallo Tjerk,

Mooie sfeerfoto's om het zo maar eens te zeggen.
Vandaag lukt alles en morgen lukt bijna niets met fotograferen, dan blijft het lekker spannend bij thuiskomst.
Morgen heb je de juiste naam via Hans van Hooff bij de foto.

Groet Gerrit Reitsma


tjerk

Dank je, Gerrit. Gewoon afwachten maar.
Groet,
Tjerk

tjerk

#15
Zojuist bericht van Hans van Hooff: het is inderdaad craterium minutum (witdekselkalkbekertje) [Hooff 10668]
Hans wordt alweer bedankt!
Groet,
Tjerk

Gerrit Reitsma

Hallo Tjerk,

Gefeliciteerd :duim:

Groet Gerrit Reitsma

tjerk

Bedankt Gerrit!
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Tjerks, mooie foto "eerste" met het doorschijnend licht.    :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Dank je, Gert [En leuk dat we elkaar gisteren ontmoet hebben].
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Ja onverwachts is altijd leuk en je mede...kende ik ook nog niet. Dus dubbele vreug.... ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.