Plagiothecium

Gestart door marco knipping, januari 06, 2013, 15:03:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Groeit op boomvoet Beuk. Stengel 3.5 cm, sterk afgeplat gebladerd, blad 3mm hol top iets teruggekromd en redelijk glanzend, nerf 1/3. zo ver ik kan zien symmetrisch. kom er niet uit.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73030676
Krom Platmos - Plagiothecium laetum gezien op 2013-01-06 Aardenburg - Elderschans e.o.
Foto's:


bij voorbaat dank M. Knipping

vdvaart

Ik kom er ook niet uit. Zie er geen krom platmos in, daarvoor staan de blaadjes te bol, dan
eerder groot platmos, maar ik blijf twijfelen. Zijn de stengels niet vertakt, zoals de foto lijkt te laten zien?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Nee Koos er is geen vertakking. Kwam ook in de buurt van Groot platmos alleen zijn deze blaadjes behoorlijk hol.

vdvaart

Vandaar mijn indicatie groot platmos, die is helemaal niet plat.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

laetum heeft erg asymmetrische, platte blaadjes. Dit lijkt me inderdaad P. nemorale

vdvaart

Dus hetzelfde platmos als in dat bosje met viltsterrenmos dat je me ooit liet zien, dat moet onder de bino goed te vergelijken zijn.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

was dat ergens bij Elswout Koos?

Plagiothecium nemorale heeft voor een platmos nogal brede cellen. Dat kan je met een 20x in het veld wel zien. Bij laetum en denticulatum zijn de bladcellen erg smal en langgerekt. Nemorale glanst ook vaak mooi.

marco knipping

Ik heb sterk afgeplat steeds verkeerd geinterrumpeerd. Ze zijn gewoon hol tegen over plat. Ik heb het materiaal erbij gehaald uit het bosje met Viltsterrenmos en zie geen verschil.  Ik zie denk ik wel brede cellen maar heb geen vergelijkings materiaal. Hans merkte het toen aan als Krom platmos?


vdvaart

Mijn verwijzing naar een eerdere vondst was naar een excursie die Marco en ik samen ondernamen in Biervliet, Ben. Marco: Ik was vergeten dat Hans de Bruijn het platmos dat ik voor groot platmos hield (en hou) als krom had aangemerkt. Heeft Hans het destijds microscopisch gecontroleerd? Platmossen blijf ik erg moeilijk vinden. Wat ik in het veld denk, komt vaak maar niet altijd uit onder de microscoop! Als de blaadjes symmetrisch zijn (en dat lijken ze toch echt op deze foto) kun je nooit bij krom platmos uitkomen. Dat glanzen is wel moeilijk te beoordelen vind ik altijd, zelf vind ik krom platmos het meest glanzen en glanzend platmos minder. En beide soorten hebben kromme (asymmetrische) blaadjes.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Hans heeft het toen in het veld aangemerkt als Krom platmos. 

De verspreidingsatlas geeft aan dat Groot platmos al eerder gevonden is op ongeveer dezelfde plek waar ik het nu vindt. Te Aardenburg.

vdvaart

Als je blijft twijfelen kun je het opsturen!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

en dat is heel verstandig want je moet ze goed kennen om met enige zekerheid ze in het veld te determineren. Dus controle onder de microscoop is aan te bevelen.

vdvaart

Ik heb het onder de microscoop gelegd. De blaadjes zijn nagenoeg symmetrisch, staan vochtig bol en hebben een celbreedte van duidelijk meer dan 10 micrometer wat krom platmos uitsluit. Kortom het is groot platmos Plagiothecium nemorale.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart