mooi mos, zwart met witte randjes ....

Gestart door pomona, januari 03, 2013, 09:33:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

pomona

Gevonden tussen het gras in  een weide.
Mooi die kleuren !
Wie weet de naam van dit mos ?
M.d. Ans.

Nietspitten

groeten, Gerrit

alegro

De hamvraag is hier: waar groeit dit? Dus lokatie en ook iets meer info over bodemgesteldheid enzo.
Grüezi mitenand,
Arjan

pomona

Deze trof ik aan in het land van Herve, nabij Soiron.
De bodem is er zeer rotsachtig, ook onder het grasland ( uitlopers Ardennen?)
Eigenlijk had ik deze vraag elders moeten plaatsen,
maar voor een Zuid-Limburgse is het land van Herve "in de achtertuin"
en dacht ik daar niet aan.
Is te zeggen of het hier groot of klein leermos betreft ?
M.d. Ans.


alegro

Aha, een buitenlander...  ;)

Als het Groot of Klein Leermos is dan is het Klein Leermos. (Waarmee ik wil zeggen dat het
in ieder geval geen groot Leermos is.) Maar ik twijfel eigenlijk een beetje of het niet een
andere soort kan zijn, zeker als dit niet in Nederland is. Ik vind namelijk dat de randjes
van de lobben wel erg naar binnen zijn omgekruld. Dan ga ik denken aan P hymenina of
neckeri. Of wellicht zelfs een andere soort.

Met andere woorden: ik weet het even niet...
Grüezi mitenand,
Arjan

pomona

Ik zoek nog een andere foto op van een andere fotograaf !
Misschien geeft dat een andere kijk ?
Gr. Ans.

kroonp

Citaat van: rinodina op januari 08, 2013, 18:36:04 PM
Aha, een buitenlander...  ;)

Als het Groot of Klein Leermos is dan is het Klein Leermos. (Waarmee ik wil zeggen dat het
in ieder geval geen groot Leermos is.) Maar ik twijfel eigenlijk een beetje of het niet een
andere soort kan zijn, zeker als dit niet in Nederland is. Ik vind namelijk dat de randjes
van de lobben wel erg naar binnen zijn omgekruld. Dan ga ik denken aan P hymenina of
neckeri. Of wellicht zelfs een andere soort.

Met andere woorden: ik weet het even niet...


Ik denk in de richting van P. hymenina/neckeri. Maar zonder close-up van de onderkant van de lobben kom ik niet verder dan dat.
Groet

Peter Kroon

pomona

 ??? ???  Deze laatste foto zal waarschijnlijk ook niet meer duidelijkheid brengen.
Wat is het zichtbare verschil tussen Peltigera en P. hymenina/neckeri ?

kroonp

Citaat van: pomona op januari 09, 2013, 16:56:56 PM
??? ???  Deze laatste foto zal waarschijnlijk ook niet meer duidelijkheid brengen.
Wat is het zichtbare verschil tussen Peltigera en P. hymenina/neckeri ?


Een belangrijk kenmerk aan de bovenkant van de lobben is de aan- of afwezigheid van vilt. Ook belangrijk is de kleur van de onderkant van de lobben (meer naar het midden) en de vorm en kleur van de aders en rhizinen (wortelachtige dingen). Verder heb je nog verschillen in lobvorm en apotheciën die van belang kunnen zijn.
Viltige bovenkant --> Groot leermos (Peltigera canina) of Klein leermos (Peltigera rufescens).
Gladde bovenkant --> Kaal leermos (Peltigera hymenina) of Zwart leermos (Peltigera neckeri). P. neckeri heeft een donkere onderkant in tegenstelling tot P. hymenina.


Dat zijn zo'n beetje de dingen die in dit topic aan de orde zijn geweest. Maar het overzichtje is dus niet compleet. Er zijn nog andere Peltigera-soorten.


Omdat het korstmos nat is (vilt is dan moeilijk te zien) en de onderkant niet op de foto staat blijft de determinatie onzeker.
Groet

Peter Kroon

pomona

Bedankt voor uitgebreid antwoord !
Gr. Ans.