Hoofdmenu

viooltje

Gestart door cora, april 09, 2007, 22:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze viooltjes stonden in de duinen. Er stonden veel duinviooltjes. Van deze stonden er niet veel. Welke zijn dit ? Hondsviooltje?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

#2
Volgens mij is dit Maarts viooltje. Hondsviooltje heeft spitse kelkbladen. De kelkbladen op de foto zijn stomp. (Net even gecontroleerd in Heukels' Flora 23ste druk.)
Groet,

Niko Buiten.


cora

Ja ,maar de kleur is totaal niet wat ik van een maartsviooltje herken. Deze staan namelijk hier bij mij thuis veel maar die zijn toch veel donkerder? En het hondsviooltje heeft in het boek streepjes op het bloemblad en deze is helemaal egaal en heel licht lila.? Ik weet er niet zoveel vanaf maar met de boeken kom ik er niet uit. Of zijn er ook afwijkende kleuren bij de boven genoemde soorten?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Niko Buiten

#4
Ja, ik heb deze afgelopen week ook in de duinen gevonden en toen ik met Heukels' Flora ook uit op Maarts viooltje. Terwijl ik dacht aan Hondsviooltje. We wachten even af wat anderen zeggen.

Edit:

Is het een kruising van Ruig viooltje en Maarts viooltje? Hij geurt namelijk niet.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Ik vind het best, maar dit is m.i. nog steeds een hondsviooltje.
Bloemkleur bladvorm habitus etc.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Voor mij ook Hondsviooltje.

Nietspitten

CiteerVolgens mij is dit Maarts viooltje. Hondsviooltje heeft spitse kelkbladen. De kelkbladen op de foto zijn stomp. (Net even gecontroleerd in Heukels' Flora 23ste druk.)
Voor mij ook Hondsviooltje.

Op de foto zijn helemaal geen kelkbladen te zien. Wel kroonbladen.
groeten, Gerrit

Niko Buiten

CiteerOp de foto zijn helemaal geen kelkbladen te zien. Wel kroonbladen.
Links op het spoor van het bloemetje rechtsonder zie ik een kelkblad met een stompe top (meer kelkbladen zie ik ook niet). Zie ik dat verkeerd?
Groet,

Niko Buiten.


Mark van Veen

De andere viool met afgeronde kelkbladen is toch Ruig Viooltje? Die ken ik te slecht om zo even te determineren, maar mogelijk heeft iemand anders ervarnig met die soort.
groet,

Mark van Veen

Windekind

#10
Ik zie mogelijk een miniscuul stukje kelk, maar onder een hoek waar ik weinig van kan maken.
Ruig viooltje heeft een heel ander vorm blad en is bovendien duidelijk behaard wat duidelijk te zien zou moeten zijn op b.v. de bladsteel die goed in beeld is.
Verschil met maarts viooltje heb ik al eerder aangegeven.


Ik zou bijna (Socrates zei; niets is zeker) zeggen; onmiskenbaar; Viola canina !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Het is geen Maarts viooltje (ik heb ga mijn eigen waarneming daarvan zo dadelijk verwijderen) en ook geen Ruig viooltje - om de redenen die Elmar heeft genoemd.

Alles wijst op Hondsviooltje, maar ik blijf zitten met het daarbij niet passende stompe kelkblad.  
Groet,

Niko Buiten.