Euphaedra species, Orange Forester, West Kenya, welke?

Gestart door Kiewiet, december 19, 2012, 20:35:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/62977738
onzeker Euphaedra alacris gezien op 2012-01-06 Kenya
Foto's:


Euphaedra alacris,/ ruspina,/ eleus,/ orientalis?
Toelichting:
(Orange Forester) de soort is vooral kleiner, het stippenpatroon wijkt af, de ondervleugelrandstippen zijn afgesneden. Seizoen of geslachtafwijking misschien?

bij voorbaat dank Theo Kiewiet

Met vr groet, Theo.

Martin Scheper

Hoi Theo, volgens mij heb je deze al eerder op het forum nagevraagd (in deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=174875.msg1125676#msg1125676  ; alleen de foto ontbreekt daarin nu).
Een Euphaedra sp. is het niet, wat het wel is weet ik helaas niet.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Ben Kruijsen

deze vlinder deed me gelijk aan de Monarchvlinder denken. Is dit niet Danaus chrysippus?
zie http://en.wikipedia.org/wiki/File:Danaus_chrysippus02.jpg

arjan.kop

Dat is ook precies de bedoeling...
Ik heb nog een leuk artikel over de vele mimics van Danaus in Afrika. Zal het eens doornemen..

Kiewiet

#4
@ Martin, ja inderdaad blijkt ik hier eerder mee bezig geweest ben, ik kon me dat niet meer herinneren.
Jij weet op 't forum dingen terug te vinden, goed van je, helaas ben ik er nog niet achter hoe dat te doen.:(
Ik ontdekte dat ik per ongeluk twee keer dezelfde foto bij 'de Orange Forester' heb geplaatst, dat heb ik nu gecorrigeerd met Eupaedra orientalis er goed op te zetten, die had ik daar ook op dezelfde dag en plaats. Daarom is die foto wellicht verdwenen in die vorig post. Sorry.
Bedankt in ieder geval deze draad terug te halen! :duim: Ik heb nu hoop om deze soort in een ander geslacht te vinden.

@Ben, Danaus chrysippus is 't helaas niet, die ken ik en heb ik. Wellicht moet ik in die richting zoeken?! Bedankt ook.

@Arjan, mimic, dat was ik even helemaal vergeten! Daar zit de oplossing, hoop ik. :lol: Doch welk geslacht zit deze Euphaedra na te doen of andersom? Wat een boeiende wereld, vlinders!!!!!!!!! Gister heb ik uren gezocht onder dat eindeloze Euphaedra geslacht tot ik er haast depri van werd. En nu ineens heb ik weer volle moed. (Ook omdat dit -voorlopig- m'n laatste moeilijke geval is, op 3 slechte vlinderfoto's na, die ik heel misschien weg doe.) Eindelijk de boel een beetje op regel.
Ook bedankt, Arjan, voor de geboden hulp, je maakt me al nieuwsgierig!
Met vr groet, Theo.

Ben Kruijsen

Citaat van: Kiewiet op december 20, 2012, 12:20:21 PM


@Ben, Danaus chrysippus is 't helaas niet, die ken ik en heb ik. Wellicht moet ik in die richting zoeken?! Bedankt ook.

dan moet het toch wel een verwant taxon zijn lijkt me. Ik zou voorlopig eens checken bij het genus Danaus. Ben ook benieuwd wat Martin hiervan vindt. Hij kent die tropische beesten beter dan ik.

Kiewiet

Met vr groet, Theo.

arjan.kop

Hij doet een Danaus na. Kijk ook eens bij Hypolimnas.

Martin Scheper

Het is een vlinder die ik niet kan vinden. Het is geen Euphaedra sp, ook geen Danaus sp. en ook geen Acraea sp.; alhoewel het zwarte lichaam met de witte stipjes wel in die richting doet denken.
Er zijn binnen de "blauwtjes" ook wel soorten die mimiceren, maar ook daar kon ik geen goed gelijkende vinden.
De vorige keer heb ik nog het idee naar voren gebracht of het een nachtvlindersoort zou kunnen zijn, want aan het uiteinde van d evoelsprieten zie ik geen voelsprietknoppen en volgens mij ook geen verdikking (sommige dagvlinders hebben geen duidelijke voelsprietknop maar dan vaak nog wel iets van een verdikt uiteinde). Maar van Afrikaanse nachtvlinders weet ik nauwelijks iets.

En misschien komt Arjan nog met een oplossing?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Hoi Arjan, volgens mij is het ook geen Hypolimnas sp.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!


Martin Scheper

Ha Marijn, geweldig zeg, de linker van de drie (Aletis sp.) is het ja. Ik dacht eigenlijk al dat het niet om een dagvlinder zou gaan .....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Kiewiet

#12
Allemachtig, ja een nachtvlinder, :-[ :huh: :-\ :duim:, Martin, je zei 't al!
Waar je al aan moet denken.

Marijn, :duim: :duim: :duim: Wat een ontknoping.

Deze heeft nog geen soortnaam?
Hoe zal ik 'm invoeren Aletis sp.? Aletis helcita? Aletis AH01Ke? (Hausmann 2010)? Fam. Geometridae
Met vr groet, Theo.

arjan.kop


Martin Scheper

Citaat van: Kiewiet op december 20, 2012, 13:20:39 PM

Deze heeft nog geen soortnaam?
Hoe zal ik 'm invoeren Aletis sp.? Aletis helcita? Aletis AH01Ke? (Hausmann 2010)? Fam. Geometridae


Als Aletis sp.; wellicht zelfs als onzekere Aletis sp.


Ik heb twee Aletis sp. gevonden (helcita en erici) en beide hebben op de voorvleugel bij de binnenrandhoek niet die verbreding van het zwart met de witte stip erin zoals de vlinder op jouw foto dat heeft. Ook hebben beide soorten in de zwarte rand langs de achterrand van de achtervleugel witte stippen  terwijl bij de vlinder op jouw foto die witte stippen ontbreken in de zwarte rand (alleen een geblokte franje). Voor Aletis erici en A. helcta zie linksboven in deze link: http://www.africanmoths.com/pages/GEOMETRIDAE/STERRHINAE/sterrhinaethumbsall.html


Als aanvulling: er is nog een geslacht dat er op lijkt namelijk Cartaletis, maar ook hier geen goed gelijkende: http://www.africanmoths.com/pages/GEOMETRIDAE/OENOCHROMINAE/oenochrominae%20thumbs.html .
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Marijn_Verbeek

Geinig he, er waren meer mensen die hier een dagvlinder van bakten.
De originele naam: Papilio (Danaus) helcita.(Linnaeus, 1763).

(Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat het helcita is, Aletis sp lijkt mij voorlopig een prima keuze).
Groet,
Marijn Verbeek

Kiewiet

Merci, Martin en Marijn!

Zullen we moeten wachten op wat er in Duitsland gebeurt, met de naamgeving?
Daar hebben ze tenslotte een sterk gelijkende soort in de collectie in Beieren (Munchen).
Weet iemand, áls deze vlinder een (soort)naam krijgt, hoe ik dat te weten kom?

Met vr groet, Theo.