Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op januari 30, 2014, 18:23:43 PMOok in 1994 waren er al populaties van Huiskraai in de Western Palearctic. Dat zal het enige zijn wat telt.

Klopt. Bij Huiskraai staat in het hoofdstuk 'Distribution' eerst iets over het voorkomen in de WP. Daar staat een opsomming over het voorkomen in vier landen. De vier landen zijn Israël, Jordanië, Egypte en Koeweit. Verder staat hier een kort stukje met als titel  'Accidental'. Daar wordt alleen iets gezegd over het voorkomen in Spanje.

Bij Daurische Kauw begint het hoofdstuk(je) 'Distribution' met een zeer kort stukje over het broedareaal. Daarna volgt een kort stukje met als titel 'Accidental'. Hierin staan de 2 gevallen van de WP die toen bekend waren (Zweden en Finland).

De visie van de CDNA/CSNA is inderdaad identiek aan de visie van dit boek.

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 30, 2014, 19:28:09 PM
Citaat van: HPM op januari 30, 2014, 18:23:43 PMOok in 1994 waren er al populaties van Huiskraai in de Western Palearctic. Dat zal het enige zijn wat telt.

Klopt. Bij Huiskraai staat in het hoofdstuk 'Distribution' eerst iets over het voorkomen in de WP. Daar staat een opsomming over het voorkomen in vier landen. De vier landen zijn Israël, Jordanië, Egypte en Koeweit. Verder staat hier een kort stukje met als titel  'Accidental'. Daar wordt alleen iets gezegd over het voorkomen in Spanje.

Bij Daurische Kauw begint het hoofdstuk(je) 'Distribution' met een zeer kort stukje over het broedareaal. Daarna volgt een kort stukje met als titel 'Accidental'. Hierin staan de 2 gevallen van de WP die toen bekend waren (Zweden en Finland).

De visie van de CDNA/CSNA is inderdaad identiek aan de visie van dit boek.

Groetjes, Klaas

Maar niet noodzakelijk op dezelfde gronden.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op januari 30, 2014, 19:27:46 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 30, 2014, 18:58:32 PM
@Herman: de soort is toch niet uitgestorven? Er is lijkt me een reële kans op nieuwe aanwas. Er zijn daarnaast meerdere soorten die op zeer zeldzaam staan op Waarneming.nl hoewel ze nog niet in Nederland zijn vastgesteld.


Dat laatste is even raar als een soort die hier niet voorkomt tot exoot verklaren.
En 'inheems' slaat niet op de hele wereldpopulatie maar alleen op Nederland, dus dan moet 'uitgestorven' op dezelfde manier worden opgevat.
Maar ik denk dat er wel nieuwe Huiskraaien binnen zullen komen.
Het eerste is vooral uit pragmatische overwegingen. Er zijn een aantal soorten die wel als dwaalgast te verwachten zijn, maar nog niet zijn vastgesteld (maar bijvoorbeeld wel in omringende landen). Aangezien een deel van van het Waarneming.nl-publiek het leuk vindt om van een waarneming van een dergelijke soort snel op de hoogte te zijn, is het wel zo handig als zo'n soort ook kan worden ingevoerd. Bij de status 'Does not occur' is invoeren niet mogelijk. Puur dogmatisch bekeken klopt de status Zeer Zeldzaam voor zo'n soort uiteraard niet. We zouden kuifleeuwerik ook op 'uitgestorven' kunnen zetten, maar de soort zal ongetwijfeld nog wel incidenteel opduiken - naast dat nog niet helemaal uitgesloten is dat er ergens nog een enkel paartje zit. Ook daar geldt: Je kunt de dogmatische lijn volgen, of je kunt een status hanteren die weliswaar niet 'klopt', maar wel de gelegenheid geeft om als een soort opnieuw wordt vastgesteld, dat ook vast te leggen. Zonder dat we daarvoor afhankelijk hoeven zijn van een admin die de status aanpast.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

thomas u

Haha  ;D die tel ik inderdaad niet mee @diedert. #fucking mandarijnspreeuw

DKoppenol

Ja, ik kan mij onze White-Shouldered Starling nog herrineren als de dag van gister Thomas  O0.....

Maar, ontopic, niemand weet toch het exacte aantal Huiskraaien, dus als er 3/4 gemist worden.. Kans op nieuwe populatie en/of voor het committee om er een paar weg te vangen.
Het is nu toch echt begonnen...
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

pdekrom

Ter informatie.

Op zondag 2 februari organiseert de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV) afdeling Delfland een wandeling over de Pier van Hoek van Holland. Vogels als steenlopers, paarse strandloper en wellicht de veelbesproken huiskraaien worden bekeken; hierna struinen in de duinen op zoek naar kramsvogels en koperwieken.

Belangstellenden worden uitgenodigd aan deze wandeling deel e nemen op zondag 2 februari om 9 uur bij Het Vispaleis. Koningin Emmaboulevard 1 Hoek van Holland.

Info bij Jacqueline de Boer 0174 – 631 230 of via afdelingDelfland@knnv.nl

Groeten, Peter

Klaas van Dijk

Citaat van: pdekrom op januari 29, 2014, 22:31:02 PMBeste Forumleden,

Ter informatie. Inmiddels zijn 6 huiskraaien gevangen/gedood. Dit werd gisteren bevestigd door Duke Faunabeheer. Vandaag werden er nog minimaal 14 geteld. Mochten mensen nog komen tellen/kijken/fotograferen de komende dagen. Ik sta erg open voor contact i.v.m. een reportage voor NRC Handelsblad/NRC Next. Zie ook; http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=213273.msg1555888#msg1555888 Bedankt voor de reacties tot dusver!

Groeten, Peter  post@peterdekrom.com  0641249432

Iemand enig idee of ondertussen duidelijk is wat er is gedaan is met deze 6 Huiskraaien?

bert regensburg

#1237
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 31, 2014, 20:43:07 PM
Iemand enig idee of ondertussen duidelijk is wat er is gedaan is met deze 6 Huiskraaien?

Alle contactgegevens van Duke Faunabeheer staan op hun site:
www.dukefaunabeheer.nl




m.vr.gr.
Bert Regensburg


HPM

Citaat van: bert regensburg op februari 01, 2014, 18:05:23 PM
Het kan nog steeds:
https://www.sovon.nl/nl/content/ik-sponsor-de-huiskraai





Hoe durven ze!
Laten ze het maar aan Duke Faunabeheer vragen en dan wel een beetje meer dan €2500,-
Herman van der Meer

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Citaat van: maurice.lahaye op februari 01, 2014, 20:33:45 PM

Herman, wie durft wat? 


Sovon natuurlijk
Ik vind het raar. Sovon heeft als het ware de brandstof voor de uitroeiing van de Huiskraaien geleverd en vraagt nu om sponsoring van de pagina over Huiskraai. Je weet vast wel dat  er mensen zijn die het Sovon hoogt kwalijk nemen dat ze dat rapport hebben geleverd.
De sponsorvraag is alleen al raar omdat als  het zo doorgaat de pagina maar kort zal kunnen zijn, als hij er al kan komen.  In ieder geval zou hij halverwege afgebroken moeten worden.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op februari 01, 2014, 20:42:42 PM
Citaat van: maurice.lahaye op februari 01, 2014, 20:33:45 PM

Herman, wie durft wat? 


Sovon natuurlijk
Ik vind het raar. Sovon heeft als het ware de brandstof voor de uitroeiing van de Huiskraaien geleverd en vraagt nu om sponsoring van de pagina over Huiskraai. Je weet vast wel dat  er mensen zijn die het Sovon hoogt kwalijk nemen dat ze dat rapport hebben geleverd.
De sponsorvraag is alleen al raar omdat als  het zo doorgaat de pagina maar kort zal kunnen zijn, als hij er al kan komen.  In ieder geval zou hij halverwege afgebroken moeten worden.

Sovon levert een dienst tegen betaling waar ze afhankelijk van zijn en geeft ze een integer rapport. Waarschijnlijk tegen hun zin in maar wel eerlijk. Prima bedrijf!...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ArjanH

Citaat van: HPM op februari 01, 2014, 20:42:42 PM
Citaat van: maurice.lahaye op februari 01, 2014, 20:33:45 PM

Herman, wie durft wat? 


Sovon natuurlijk
Ik vind het raar. Sovon heeft als het ware de brandstof voor de uitroeiing van de Huiskraaien geleverd en vraagt nu om sponsoring van de pagina over Huiskraai. Je weet vast wel dat  er mensen zijn die het Sovon hoogt kwalijk nemen dat ze dat rapport hebben geleverd.
De sponsorvraag is alleen al raar omdat als  het zo doorgaat de pagina maar kort zal kunnen zijn, als hij er al kan komen.  In ieder geval zou hij halverwege afgebroken moeten worden.


Ik vind het onzin om te veronderstellen dat Sovon bij wijze van spreken brandstof heeft geleverd voor de uitroeiing van Huiskraaien. Sovon beperkt zich tot feiten. Dat andere partijen op basis van Sovon-rapporten de conclusie hebben getrokken dat Huiskraaien een grote bedreiging vormen voor de inheemse fauna is een ander verhaal.

plurk

SOVON is gewoon een commerciële organisatie. Voor hun voortbestaan hangen ze af van het schrijven van rapporten en daarmee hebben ze er belang bij om niet volledig transparant te zijn (waarnemingen zijn voor hen 'handelswaar'). Die belangen komen wel vaker in botsing met 'echte' vrijwilligersorganisaties (zoals ook waarneming.nl, waar vogelwaarnemingen voor iedereen openbaar zijn). Iedereen die SOVON nu nog een warm hart toedraagt zou dat eigenlijk wat beter moeten beseffen.
B.P. den Herder

plurk

Ik was iets te snel - SOVON is wel degelijk een 'non-profit' organisatie. https://www.sovon.nl/nl/content/over-sovon
B.P. den Herder

HPM

Ik denk niet dat het hier relevant is of Sovon non-profit of commercieel is.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: plurk op februari 02, 2014, 09:44:02 AMSOVON is gewoon een commerciële organisatie. Voor hun voortbestaan hangen ze af van het schrijven van rapporten en daarmee hebben ze er belang bij om niet volledig transparant te zijn (waarnemingen zijn voor hen 'handelswaar'). Die belangen komen wel vaker in botsing met 'echte' vrijwilligersorganisaties (zoals ook waarneming.nl, waar vogelwaarnemingen voor iedereen openbaar zijn). Iedereen die SOVON nu nog een warm hart toedraagt zou dat eigenlijk wat beter moeten beseffen.

Het ene deel klopt dus inderdaad niet (Sovon is geen 'commerciële organisatie', maar een vereniging waar je lid van kunt zijn, en waar leden via de Ledenraad invloed uit kunnen oefenen op het beleid, etc.), maar het andere deel klopt wel.

Sovon voert, deels met gegevens die door de vrijwillige vogeltellers zijn verzameld, dus wel degelijk tal van commerciële projecten uit. En je hebt gelijk dat dit kan leiden tot conflicten / botsingen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op februari 02, 2014, 10:27:38 AMIk denk niet dat het hier relevant is of Sovon non-profit of commercieel is.

Sovon is een vereniging waar je lid van kunt zijn. Bij verenigingen hebben leden het laatste woord: totaal anders dan bijvoorbeeld een Stichting (hebben leden geen invloed) of een commerciële organisatie (meestal 'bedrijf' genoemd).

Bij verenigingen kunnen leden hun inbreng leveren via een Algemene Ledenvergadering of via een Ledenraad. Uitspraken / besluiten van de Algemene Ledenvergadering / Ledenraad moeten [via het bestuur] door 'het bureau' (= de medwerkers, etc.) worden uitgevoerd. Anders is er een groot probleem.

Bij (bv) een locale / regionale vereniging (bv Avifauna Groningen) is het bestuur dus altijd -achteraf- verantwoording schuldig aan de ALV.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Edwin Schuller

#1251
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 31, 2014, 20:43:07 PM
Citaat van: pdekrom op januari 29, 2014, 22:31:02 PMBeste Forumleden,

Ter informatie. Inmiddels zijn 6 huiskraaien gevangen/gedood. Dit werd gisteren bevestigd door Duke Faunabeheer. Vandaag werden er nog minimaal 14 geteld. Mochten mensen nog komen tellen/kijken/fotograferen de komende dagen. Ik sta erg open voor contact i.v.m. een reportage voor NRC Handelsblad/NRC Next. Zie ook; http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=213273.msg1555888#msg1555888 Bedankt voor de reacties tot dusver!

Groeten, Peter  post@peterdekrom.com  0641249432

Iemand enig idee of ondertussen duidelijk is wat er is gedaan is met deze 6 Huiskraaien?

Ik begreep vandaag van Peter de Krom ter plaatse dat ze worden opgezet en naar Natuurhistorisch Museum Rotterdam gaan, en een plekje naast de Dominomus krijgen (http://www.hetnatuurhistorisch.nl/exposities/vast-dode-dieren-met-een-verhaal/). Peter weet waarschijnlijk meer... ik weet niet of hij dit topic volgt?
Edwin Schuller

Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Schuller op februari 02, 2014, 18:41:03 PMIk begreep vandaag van Peter de Krom ter plaatse dat ze worden opgezet en naar Natuurhistorisch Museum Rotterdam gaan, en een plekje naast de Dominomus krijgen (http://www.hetnatuurhistorisch.nl/exposities/vast-dode-dieren-met-een-verhaal/). Peter weet waarschijnlijk meer... ik weet niet of hij dit topic volgt?

Beste Edwin,

Zeer bedankt voor je feedback en goed te horen dat de gevangen Huiskraaien in ieder geval niet in de kliko worden gegooid / worden afgevoerd naar de Rendac. Het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam lijkt me een buitengewoon goede plek hiervoor. De kadavers zijn dan zowel toegankelijk voor het algemene publiek (tentoonstellingen, etc.) als voor onderzoekers.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

dirk21

weet er toevallig iemand of er nog huiskraaien aanwezig zijn? of hoever dat ze zijn met vangen.
misschien morgen in de buurt anders ga ik misschien nog ff kijken.


gr dirk
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl


redjered23

ik heb ze de 6e nog gefilmd, moet ik nog bewerken en invoeren, 3 waarvan 1 met overbite op  2 verschillende plekken.
Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Ad.Zee

Ze zijn er nog! Vandaag in elk geval 2 exx. Leve de Huiskraai!
m. vr. gr
Ad van der Zee

hiskodevries

Via Facebook hoor ik mensen melden dat ze de Huiskraai niet meer kunnen vinden. Het zal toch niet waar zijn? Vorige week nog minimaal 11 exemplaren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henksluis

greetings from Dandified vulture

Bart van Hoogstraten

Citaat van: henksluis op februari 16, 2014, 22:08:28 PM
Vandaag nog 3 gezien.
mvg Henk

Die heb je dan niet ingevoerd... http://waarneming.nl/soort/view/261 (Terwijl je ondertussen de dubieuze eer had kunnen hebben dat je de allerlaatste waarnemer was...  :-X ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/